Gå til innhold

Hvordan stimulere fantasien og legge til rette for mindfullness hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg trenger tips til hvordan jeg kan gjøre hjemmet mer stimulerende. Hvordan kan jeg snuoppmerksomheten bort fra skjerm og hvordan kan de finne gleden i andre ting... 

Eldste har mye ipad på skolen, og hjemme er eldste såpass sliten at hun søker skjerm. Jeg pleier å slå av tv, og de pleier å begynne å leke med ting, og jeg blir ofte med på leken, men tenker ofte den rolige konsentrasjonen faller bort. 

Husker da jeg var barn og på besøk hos bestemor, satt jeg LENGE på do. Grunnen var at hun hadde blader liggende i kurven. Var mest se og hør og hjemmet, men det var spennende å se på bildene. Husker etterhvert som jeg ble flinkere til å lese, at jeg gjerne leste mer enn bare overskriftene også. Så tenkte å ha blader på do hjemme og håpe det har samme effekt. 

Tenkte også å feste ledlys under spisebordet så det blir fristende å bygge hytte under der.. Har noen kule, fargerike pledd som passer til det.. 

Så trenger litt tips da til hvordan jeg kan stimulere fantasien hjemme? Hva har dere i hjemmet som barna liker å gjøre utenom skjerm og leker? 

Anonymkode: bdd87...a9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreative ting er populært. Vi har skap fulle av alt fra Hamaperler og brett til ulike typer maling, diamond painting, pixelart, smykkelaging, leire, bokser med alle slags hobbyting osv. Guttene er så pass gamle at de ikke driver med det lenger (dog hender det at mellomste perler sammen med søsteren), men yngste på straks 11 gjør det ofte både alene, med oss og med venninner.

Ellers spiller vi brettspill flere ganger i uken. Kanskje ikke direkte rolig konsentrasjon og mindfullness, men det får barna vekk fra skjerm, det skjerper hjernen, det er sosialt og det er gøy. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I stedet for å skru av tvn, la vær å skru den på.

Ha maaange byggeklosser i forskjellige størrelser til gjengelig.

Ha saks, lim, maling tilgjengelig.

Ha puter på gulvet 

• Nyttig 2
Skrevet
Arkana skrev (19 minutter siden):

Kreative ting er populært. Vi har skap fulle av alt fra Hamaperler og brett til ulike typer maling, diamond painting, pixelart, smykkelaging, leire, bokser med alle slags hobbyting osv. Guttene er så pass gamle at de ikke driver med det lenger (dog hender det at mellomste perler sammen med søsteren), men yngste på straks 11 gjør det ofte både alene, med oss og med venninner.

Ellers spiller vi brettspill flere ganger i uken. Kanskje ikke direkte rolig konsentrasjon og mindfullness, men det får barna vekk fra skjerm, det skjerper hjernen, det er sosialt og det er gøy. 

Takk for tipset. Jeg så en hobbyboks på rusta, kunne kanskje sett litt hva den inneholder. 

Jeg har farget papir, fargestifter, forskjellig teip og saks, har også lim, men hadde vært gøy med litt mer og maling.. Perler og smykkesett har vi også. Play doy blir bare ødelagt her så det har jeg egentlig sluttet å kjøpe... 😅

minister-mio skrev (9 minutter siden):

I stedet for å skru av tvn, la vær å skru den på.

Ha maaange byggeklosser i forskjellige størrelser til gjengelig.

Ha saks, lim, maling tilgjengelig.

Ha puter på gulvet 

Takk for tipset 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tipset. Jeg så en hobbyboks på rusta, kunne kanskje sett litt hva den inneholder. 

Jeg har farget papir, fargestifter, forskjellig teip og saks, har også lim, men hadde vært gøy med litt mer og maling.. Perler og smykkesett har vi også. Play doy blir bare ødelagt her så det har jeg egentlig sluttet å kjøpe... 😅

Takk for tipset 😊

Kjenner til playdoh ja, ikke minst at alt fort blir en halvtørr brun masse fordi alle fargene blandes. 😄 Jeg tenkte mer på Fimo-leire. Datteren min elsker å lage små skåler og slikt. Man får kjøpt ferdigfarget leire eller så kan den males etter at den er herdet. :jepp:

Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Kjenner til playdoh ja, ikke minst at alt fort blir en halvtørr brun masse fordi alle fargene blandes. 😄 Jeg tenkte mer på Fimo-leire. Datteren min elsker å lage små skåler og slikt. Man får kjøpt ferdigfarget leire eller så kan den males etter at den er herdet. :jepp:

Åå det var lurt  🤩 søkte det opp, og det virker midt i blinken. Begge to elsker å leke med små figurer og tilbehør, samtidig er det jo en fin verdi å lære å lage noe selv, for så å ta vare på det. 

Playdohen her blir blanda og tatt med forskjellige steder rundt om i leiligheten og gjemt bort til det tørker 🙃 og dette skjer på magisk vis uten min viten 😂

Skrevet

Bytt på hva som står fremme i hyller. Da blir plutselig andre leker og bøker interessante. 

Du kan finne mye hobby på søstrene grene. Til jul kan de lage gavelapper (f.eks med glansbilder, klistremerker), juletrepynt, kort. Les julefortelling for barna. Litt hver dag. Les ulike bøker for de dersom det er stor aldersforskjell. På vinteren kan dere lage snø og islykter, male snøen ute, lage fuglemat. Mot våren: fastelavensris, lage påskepynt, plante grønnsaker og blomsterfrø (så i melkekartong), 17-mai dekorasjoner. Mot sommeren kan de lele med vann ute, lete etter innsekter, plukke blomster, lage blomsterkrans eller buketter, leke med kritt ute.

Ellers hele året kan de perle, male, tegne. Gå tur hvor dere finner vår og høstblader og lag bilder (presse) med det. Lag kongledyr i skogen. Plukk spiselige vekster gjennom året. Blåbær, bringebær, bjørnebær vilt, nyper til nypete eller syltetøy, sopp (bruk i omelett, middag, suppe). 

Er skjermtid et problem kan dere ha fast skjermtid. Ha hobby lett tilgjengelig i ulike bokser. Voksduk til bordet.

Hvis dere har plass kan dere ha treningsmatte i stuen. Kjekt å "turne" litt og få ut energi. Sjekk ut yoga for barn. Ulike pledd og puter til å herje med (du må avgjøre når og hvor ofte det er ok selvsagt), bygge hytte, til kos hvis de leser bok. Lag gjerne til koselige stunder med dempet belysning (leselys) og te/kakao/varm melk med honning når de leser. Eller bare prat om dagen. 

Anonymkode: 9784b...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...