Gå til innhold

Hva skal til for at bhg melder til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg så dum, var så veldig trøtt, sliten og stresset ved levering idag at da de ansatte spurte om når barnet spiste sist så klarer jeg å si jeg vet ikke fordi samboer ikke var der da jeg stod opp idag.

Det jeg egentlig mente var at jeg rakk ikke å snakke med han om akkurat det siden han dro på jobb ikke lenge etter jeg stod opp. Jeg har fri idag så jeg sov litt lenger og tok ansvar for levering. 

Nå har jeg mye angst for at de tenker at ingen tok seg av barnet i morges og verre er. Har i tillegg en mamma som er anti-barnevern som sår idéer i hodet mitt om at nå har barnehagen lagt oss for mistanke og skal følge med på oss og melde oss inn.

Burde jeg forklare meg til barnehagen ved henting idag om at jeg bare var sliten og stresset og ordla meg rart?

Anonymkode: 6bf31...a7f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal mer til enn det for å melde deg til barnevernet. Slapp helt av. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Føler meg så dum, var så veldig trøtt, sliten og stresset ved levering idag at da de ansatte spurte om når barnet spiste sist så klarer jeg å si jeg vet ikke fordi samboer ikke var der da jeg stod opp idag.

Det jeg egentlig mente var at jeg rakk ikke å snakke med han om akkurat det siden han dro på jobb ikke lenge etter jeg stod opp. Jeg har fri idag så jeg sov litt lenger og tok ansvar for levering. 

Nå har jeg mye angst for at de tenker at ingen tok seg av barnet i morges og verre er. Har i tillegg en mamma som er anti-barnevern som sår idéer i hodet mitt om at nå har barnehagen lagt oss for mistanke og skal følge med på oss og melde oss inn.

Burde jeg forklare meg til barnehagen ved henting idag om at jeg bare var sliten og stresset og ordla meg rart?

Bare forklar på en rolig måte at du ordla deg litt galt og det gikk litt fort på morgenen idag. Du har vel snakket med samboer om matingen nå? Hvis ikke, så gjør det og få det bekreftet og få i tilfelle han til å bekrefte at han ga barnet mat i dag. 

Anonymkode: 51295...7e5

• Liker 1
Skrevet

De melder ved mistanke om vold og ved mistanke om omsorgssvikt. Ikke om barnet ikke har fått frokost en dag, eller om foreldre som kan være slitne surrehuer.

Anonymkode: 7b525...3d5

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville heller ha tenkt at dette var en advarsel om at du bør stresse ned og tenke over hvordan hverdagen deres fungerer egentlig 

Anonymkode: 450ac...ea0

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette KAN vekke noe bekymring, men sannsynligvis ikke. Det spørs hvordan du fremstår ellers, og om barnehage personalet går ut ifra at du ordla deg feil, eller om barnet virkelig var alene på morgenen eller de på en eller annen måte blir bekymret for hjemmesituasjonen. Da har de i så fall plikt til å melde. 

Husk at Barnevernstjenesten er der for å hjelpe, og at du uansett ikke har noe å frykte dersom alt er bra hjemme hos dere. Da blir saken undersøkt og deretter henlagt. 

Men, du bør jo absolutt få mye mer kontroll på morgenene hjemme - du hadde attpåtil fri i dag, så hvorfor ble det så stress da?? Og du må jo nesten holde rede på om/når barnet spiste frokost.

Du virker litt kaotisk, og bør jobbe med stress/tilstedeværelse og hvordan dere organiserer morgenene hjemme. 

Jeg ville absolutt ringt barnehagen i etterkant og gitt beskjed ang når barnet hadde spist etter å ha snakket med samboer, og jeg ville forklart at det hadde vært en stressende morgen som gjorde at jeg dessverre glemte å spørre barnets pappa om frokosten. 

Anonymkode: 7ae56...8a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette KAN vekke noe bekymring, men sannsynligvis ikke. Det spørs hvordan du fremstår ellers, og om barnehage personalet går ut ifra at du ordla deg feil, eller om barnet virkelig var alene på morgenen eller de på en eller annen måte blir bekymret for hjemmesituasjonen. Da har de i så fall plikt til å melde. 

Husk at Barnevernstjenesten er der for å hjelpe, og at du uansett ikke har noe å frykte dersom alt er bra hjemme hos dere. Da blir saken undersøkt og deretter henlagt. 

Men, du bør jo absolutt få mye mer kontroll på morgenene hjemme - du hadde attpåtil fri i dag, så hvorfor ble det så stress da?? Og du må jo nesten holde rede på om/når barnet spiste frokost.

Du virker litt kaotisk, og bør jobbe med stress/tilstedeværelse og hvordan dere organiserer morgenene hjemme. 

Jeg ville absolutt ringt barnehagen i etterkant og gitt beskjed ang når barnet hadde spist etter å ha snakket med samboer, og jeg ville forklart at det hadde vært en stressende morgen som gjorde at jeg dessverre glemte å spørre barnets pappa om frokosten. 

Anonymkode: 7ae56...8a7

Jeg har aldri vært så surrehue tidligere, dette er første gang. Vurderer også å forklare meg ved henting at jeg ordla meg feil og var stresset. 

Skrevet

Selvfølgelig melder ikke barnehagen bekymring ene og alene basert på denne hendelsen. Ansatte i barnehager vet at foreldre kan være stresset, og at enklere morgener er mer strevsomme enn andre.

Anonymkode: 8470a...58e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri vært så surrehue tidligere, dette er første gang. Vurderer også å forklare meg ved henting at jeg ordla meg feil og var stresset. 

Vedder på at de har glemt det for lengst! 

• Liker 5
Skrevet

Herregud, går man virkelig å redd for å bli meldt til barnevernet av sånne grunner?

Anonymkode: 03ebe...fe3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pust. De melder deg ikke til barnevernet fordi du ikke husker/vet når barnet spiste EN morgen. 

Barnevernet har nok å gjøre. Kansje lurt å sette seg inn i hva barnevernet faktisk er. De er ikke foreldrepolitiet som gir bøter for små ubetydelige ting. 

Anonymkode: c4346...267

• Liker 3
Skrevet

Det tenker de nok ikke på, etter én slik stresset morgen. Stressede morgener er forøvrig også helt normalt, det er du ikke alene om. Og mange av oss som jobber i barnehage har hatt mange av dem selv.

Er det slik at du tenker de kan tro barnet var alene etter at samboeren din hadde dratt mens du sov? Jeg hadde tolket det som at samboeren din dro i det du sto opp, med mindre det var andre ting jeg hadde reagert på og blitt bekymret av tidligere. Men om du stresser mye med det, skader det ikke å nevne det 😊

Anonymkode: af14d...c2b

• Liker 1
Skrevet

Barnehagen har ikke lov å melde uten at du vet så fremt det ikke er mistanke om grov omsorgssvikt og det er ikke det du beskriver. De kan snakke med dere og bli enige om at det meldes fordi dere trenger støtte, men det høres ikke trolig ut i ditt tilfelle. Husk at barnehagepersonalet ser veldig mange barn og foreldre over mange år og er vant til å både se og høre det meste. De vet at barn forteller ting som ikke nødvendigvis stemmer og de vet også at foreldre kan ha en dårlig eller stressende dag. Det skal mer til enn én uheldig observasjon (så fremt vi ikke snakker en far som slår barnet sitt i garderoben liksom) før de blir bekymret. 

Anonymkode: 5ebf6...514

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor var du så "trøtt, sliten og stresset" på fridagen din? Du burde jo da ha hatt allverdens tid til og kunne ta alt i eget tempo denne dagen, siden du ikke skal stresse videre for å rekke jobb?

Anonymkode: e814d...fd1

Skrevet

Jeg tenker at ts skal slippe å forklare seg her om hvorfor hun er stresset og sliten. Det kan man fint være av mange ulike grunner, selv om man har fri fra jobb. 

Tviler på at barnehagen melder på bakgrunn av dette, hvis de ikke har fått et dårlig inntrykk av andre årsaker. Du kan jo nevne det for de, at samboer dro i det du stod opp og at du derfor ikke fikk med deg akkurat når barnet spiste. Men jeg tror ikke det er nødvendig altså.

Anonymkode: 83c47...447

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du blir ikke meldt til Barnevernet pga det. Men hvis bhg har god grunn til å mistenke at barnet utsettes for seksuelt misbruk eller vold, har de aktivitetsplikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De melder ved mistanke om vold og ved mistanke om omsorgssvikt. Ikke om barnet ikke har fått frokost en dag, eller om foreldre som kan være slitne surrehuer.

… jada. Gjenta det til du dævver, du. 

Anonymkode: 2c1cf...606

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mer enn dette iallfall 😁

Hadde en forelder fortalt meg dette hadde jeg bare syns det var morsomt. Det er mye som tyder på omsorgssvikt, dette er ikke det:) 

Anonymkode: 79331...e0b

• Liker 1
Skrevet

Det meldes ikke etter enkelthendelser. (Utenom vold selvfølgelig)

Anonymkode: e4fa9...a54

Skrevet

Lovkravet for at barnehagen kan melde noe til barnevernet, er at de har grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt.

Det du beskriver er selvfølgelig milevis unna. 

Anonymkode: fe4d6...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...