AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Boligprisene har aldri vært høyere. Likevel er de ikke høye nok til at boligbyggerne ser det som forsvarlig å igangsette nye bygg. Jeg får ikke dette til å henge sammen. Hvis rekordhøye priser i dag ikke er nok. Hvordan i alle dager hadde utbyggerne råd til å bygge boliger for 10 år siden, 20 år siden eller 50 år sidenda prisene var lavere enn i dag? Anonymkode: e6dbd...387
Bombasi Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Fordi rekordhøye priser på bolig har økt parallelt med hva det koster å bygge bolig. Skal du ha en bolig til 6 000 000,- i boligverdi, så koster det minst 6 000 000,- å bygge den. Og enda verre der markedet er dårligere: Bygger du en bolig til 6 000 000,- så er boligen bare verdt 4 000 000,- i det sekundet du vrir om nøkkelen på ytterdøra. I tillegg koster tomter enorme summer nå i forhold til før. Skal du ha en middels attraktiv tomt så må du gjerne opp i millionklassen bare for jordflekken. På 60-, 70- og 80-tallet ble det bygd enormt mange boliger i Norge, særlig opp mot utkantsstrøk. Det på tross for at husholdningen hadde dårlige betalte jobber, eller kanskje der èn i husholdningen ikke var i jobb. Likevel fikk disse bygd en større moderne enebolig "uten problemer". I dag er det komplett umulig for en husholdning med to lavtlønte eller der èn er i jobb å gjøre det samme. At boligprisene har blitt høye rettferdiggjør ikke et nybygg. For nybygget skal tross alt betales for det også. 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 De tjener penger, men ikke nok. Marginene er for lave for dem.... Anonymkode: 7e53a...ef4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 For mange krav, regler og gebyrer og dyrt byråkrati. Anonymkode: 8033d...b0e 6
newman01 Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Boligprisene har aldri vært høyere. Likevel er de ikke høye nok til at boligbyggerne ser det som forsvarlig å igangsette nye bygg. Jeg får ikke dette til å henge sammen. Hvis rekordhøye priser i dag ikke er nok. Hvordan i alle dager hadde utbyggerne råd til å bygge boliger for 10 år siden, 20 år siden eller 50 år sidenda prisene var lavere enn i dag? Anonymkode: e6dbd...387 Siste tiden har det kommet ekstremt mange nye krav til absolutt alt. Det skal være tilpasset rullestolbrukere, blinde, svaksynte, alt skal være miljøsertifisert, lavenergi. Det skal være lavtsittende ledesystem i tilfelle brannalarm og strømbrudd, visuell blinking i alarmer i tilfelle det bor døve i bygget. Før man kan begynne å bygge må man leie inn folk med mastergrad for å kartlegge sjeldne dyrearter og planter på tomta. Man skal ha sprinklersystem, heis, veisystemer rundt leilighetskomplekser, vann og avløp. Er man heldig setter kommunen også krav til at utbyggeren må bygge en barnehage, rundkjøring og to busstopp i nærheten, i tillegg til lekeplasser og store grøntarealer. 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 Hørte for morshets skyld med kommunen om det kunne være mulig å bygge om hytta til hus, men det var visst neste helt umulig enda det ligger flere boliger i samme område. Byråkratiet dreper all vilje. Anonymkode: 8033d...b0e 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Det hjelper ikke utbyggere at boligprisene er høye, om de ikke får solgt boligene... En boligutbygger er også avhengig av at prisen pr bolig stiger i takt med økte lønnsutgifter og materialkostnader. Du tar kun høyde for hvordan boligprisene var for ti år siden, men har du sett hvordan kostandene for materialer har økt? Og hvordan totalkostnaden pr bolig øker med stadig nye krav fra myndighetene? Anonymkode: fa200...e08
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 For blokker: De må selge rundt 50% av leilighetene for å få lov av banken til å sette igang å bygge. Folk tør ikke kjøpe før bygging er i gang, siden bygget ikke blir ferdig på noen år. Men siden ingen kjøper, blir det ikke igangsatt bygging. Ond sirkel det der. Vet at noen entreprenører med mye kapital setter igang uten lån fra banken, og håper å få solgt likevel. Det er jo ganske risikabelt, men alternativet er vel å permittere. Anonymkode: aa45b...d88
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 Tomtepris i Oslo, ferdig bygg pris i avsidige strøk. Anonymkode: 08441...ceb
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 Tomteprisen er for høy. Hvis man skrur ned tomteprisen kan man bygge nybygg til 50.000 kroner kvadratmeteren i Oslo. Anonymkode: de7ac...284
Beloved Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 I tillegg til alt som er nevnt her. så tar boligbyggere en stor sjanse dersom de bygger før de selger. For det første må de da selv stå for all kapital (og betale renter på denne) fra byggestart og til boligen er solgt. For det andre må de gjette seg frem til hva boligkjøpere ønsker av størrelse, standard, beliggenhet og så videre. Hvis det allerede er en kjøper som står klar og sier "jeg vil ha X kvadratmeter panelvegger, fliser på badet, dusjsone, kjøkken fra IKEA. blyglassvinduer og badstu i kjelleren" så har utbyggeren en klar bestilling - men det er ingen selvfølge at den kombinasjonen tiltrekker seg kjøpere i et åpent marked, og da må de kanskje gå lavere enn byggekostnadene for å få solgt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg har inntrykk av at byggebransjen er ganske «dårlig». Der hvor andre bransjer innfører ny teknologi, har kvalitetskrav, etterlever kundens behov, så er det fremdeles «akseptert» at håndverkere passivt ser på at prosjektet sklir ut, kunden er ufornøyd og badet må renoveres etter 5 år. Huset mitt er bygd på 60-tallet og selv om det er slitt og løsningene er utdaterte så fungerer det fremdeles uten katastrofale skader. De som har snekret og trukket rør og ledninget har brukt løsninger som varer i 60 år i Norge. Anonymkode: 3dfcf...145
newman01 Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 Får håpe du ikke har kuhlokabler på loft og kjeller da. Eller de fine silkekablene.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 Det er ren griskhet. De ville tjent mye på å bygge, men det er ikke nok for de. Anonymkode: bfa49...ba1 1
newman01 Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er ren griskhet. De ville tjent mye på å bygge, men det er ikke nok for de. Anonymkode: bfa49...ba1 Hvor mye tror du egentlig entreprenørene tjener? Det er ikke slik at når du kjøper en bolig til 5 millioner tar de 4 av dem i utbytte. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 newman01 skrev (2 minutter siden): Hvor mye tror du egentlig entreprenørene tjener? Det er ikke slik at når du kjøper en bolig til 5 millioner tar de 4 av dem i utbytte. Se på OBOS. De har så mye penger at de vet ikke hva de skal gjøre med de. Anonymkode: bfa49...ba1
AprilLudgate Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 Utbyggere flest har helt fint råd, men de får ikke den gigantiske avkastningen de har blitt vant til siste årene. Det er ganske tydelig hvor høye inntekter de har i alle de møtene jeg har vært i hvor byutvikling er tema. I samtalene kan gjerne bosted og type tilfeldig nevnes. Alle andre bor i helt ordinære boliger, gjerne liten leilighet eller de har arvet seg til et rekkehus i Oslo/Asker osv. Kun godt voksne bor i hus - da på østkant eller et gammelt arvet hus på vestkant. Stiller i ordinære klær. Deltakerne fra utbyggersiden? Enebolig på Rodeløkka, enebolig på Snarøya/Bygdøy osv. De ALLER dyreste nabolagene. Kledd i dyre klær, kjører dyr bil tilbake til kontoret mens alle vi andre tusler til T-banen. De har råd altså, men gidder ikke fordi veldig høye avkastningskrav satt av styret selv utfra siste 10 års helt absurde utvikling. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Utbyggere flest har helt fint råd, men de får ikke den gigantiske avkastningen de har blitt vant til siste årene. Det er ganske tydelig hvor høye inntekter de har i alle de møtene jeg har vært i hvor byutvikling er tema. At utbyggere har høyt forbruk beviser ikke at de sitter på varige verdier. Det kan hende at noen av dem har et mer liberalt forhold til risiko, stor gjeld og har levd høyt på strå i mange år, men at de mister alt når det snurper seg til. I nabolaget mitt så blir (ble) eldre hus kjøpt av utbyggere og brukt som «arbeidsbrakke» av øst-europeiske håndverkere mens eieren selv bor i en av de mest eksklusive gatene i byen. Arbeiderene jobber seg fra hus til hus og pusser opp og huset selges med fortjeneste, evt med 1-2 ekstra hus i det som pleide å være en hage. Anonymkode: 3dfcf...145
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 newman01 skrev (25 minutter siden): Får håpe du ikke har kuhlokabler på loft og kjeller da. Eller de fine silkekablene. Vet ikke. Jeg bestilte sikkerhetssjekk av elektriker og rørlegger etter at jeg flyttet inn, og med unntak av sluker som må skiftes om noen år så så det greit ut. Jeg er inneforstått med at jeg må gjøre noe renovering og at det blir dyrt. Det er prisen jeg må betale for å få hage i Oslo. Det som er trist er at vinduene som er 60 år nå antagelig fungerer i >30 år til. Mens nye vinduer (som rett nok isolerer langt bedre) kan ventes å vare i bare 30 år. Dvs jeg må forvente å renovere en gang til i min levetid… Anonymkode: 3dfcf...145
newman01 Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Ja, det er ofte ulempen med nye og avanserte ting, som vinduer. Trelags glass fylt med isolerende gass vil på et eller annet tidspunkt miste trykket og gassen sive ut. Glass i seg selv kan du ha i etpar hundre år, det bare fungerer ikke spesielt godt til å holde kulden på utsiden av veggen. Kjøper du aluminiumsvinduer har de noe lenger levetid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå