AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Hei! har fått påvist lavt stoffskifte etter fødsel, og tenker at det går jo an å fikse, finne en måte å leve med. Men, når jeg leser, hører om det, så virker det som at folk har mye plager. Det er jo selvsagt variabelt, men er det noen her som selv har dette og kan gi evt tips til gode måter å forholde seg til det? Er det virkelig så negativt som alt høres ut som? Eller finnes det «bra» erfaringer også? Jeg har i flere år hatt en belastende situsjon i nær familie, så tretthet, slitenhet, glemsomhet har jeg tenkt kommer fra det, og det å være mamma til små barn generelt. Og kanskje er det detnogså, men litt forsterket mtp lavt stoffskifte, ikke vet jeg. Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 58018...4b3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! har fått påvist lavt stoffskifte etter fødsel, og tenker at det går jo an å fikse, finne en måte å leve med. Men, når jeg leser, hører om det, så virker det som at folk har mye plager. Det er jo selvsagt variabelt, men er det noen her som selv har dette og kan gi evt tips til gode måter å forholde seg til det? Er det virkelig så negativt som alt høres ut som? Eller finnes det «bra» erfaringer også? Jeg har i flere år hatt en belastende situsjon i nær familie, så tretthet, slitenhet, glemsomhet har jeg tenkt kommer fra det, og det å være mamma til små barn generelt. Og kanskje er det detnogså, men litt forsterket mtp lavt stoffskifte, ikke vet jeg. Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 58018...4b3 Lever helt fint med det. Glemmer medisinen innimellom. Merker ikke det heller 😅 Anonymkode: 3bae0...a60
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Hvordan oppdaget du det? Anonymkode: d7bb4...2fc
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan oppdaget du det? Anonymkode: d7bb4...2fc Jeg? Jeg følte meg litt rar, så ba om å ta blodprøve, da kom det opp Anonymkode: 58018...4b3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg? Jeg følte meg litt rar, så ba om å ta blodprøve, da kom det opp Anonymkode: 58018...4b3 Hvordan da rar? Jeg kjenner på noen greier, blant annet hjertebank og tidvis lav puls, lurer på å få sjekket stoffskiftet. Anonymkode: d7bb4...2fc
kjærring Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei! har fått påvist lavt stoffskifte etter fødsel, og tenker at det går jo an å fikse, finne en måte å leve med. Men, når jeg leser, hører om det, så virker det som at folk har mye plager. Det er jo selvsagt variabelt, men er det noen her som selv har dette og kan gi evt tips til gode måter å forholde seg til det? Er det virkelig så negativt som alt høres ut som? Eller finnes det «bra» erfaringer også? Jeg har i flere år hatt en belastende situsjon i nær familie, så tretthet, slitenhet, glemsomhet har jeg tenkt kommer fra det, og det å være mamma til små barn generelt. Og kanskje er det detnogså, men litt forsterket mtp lavt stoffskifte, ikke vet jeg. Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 58018...4b3 jeg har det. men jeg har også leddgikt i tillegg så det hjelper ikke på. alenemamma til en treåring er trøtt og sliten 24/7, utmattelse, hårtap, humøret som svinger , frossenpinne, sultfølelse, nedstemthet.. you name it. men, jeg har lært meg å leve med det. har hatt denne teite sykdommen siden jeg var 9 år. hadde en periode på neste n 10 år hvor jeg var frisk og uten medisin men så kom leddgikten å slo ut stoffskiftet. holder enda på å justerer dosen så jeg kan føle meg bedre. leddsmerter og hjertebank er normalt, samt andre autoimmune sykdommer. man skal ikke tulle med denne sykdommen, men det er ikke en sykdom man dør av i dag, men man dør med. ta medisinen din, husk kontroller , lev et aktivt og greit sunt liv så skal det gå fint 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg er fremdeles gravid, men hadde lavt stoffskifte også før jeg ble gravid. For første gang i mitt liv fryser jeg ikke hele tiden og huden er ikke så tørr, men er rimelig sikker på at alle gamle symptomene kommer gradvis tilbake etter fødselen. TSH har vært vanskelig å få stabilisert under svangerskapet, men håper at det blir bedre etter fødsel det også. Anonymkode: a1a70...a58
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 10.47): Hei! har fått påvist lavt stoffskifte etter fødsel, og tenker at det går jo an å fikse, finne en måte å leve med. Men, når jeg leser, hører om det, så virker det som at folk har mye plager. Det er jo selvsagt variabelt, men er det noen her som selv har dette og kan gi evt tips til gode måter å forholde seg til det? Er det virkelig så negativt som alt høres ut som? Eller finnes det «bra» erfaringer også? Jeg har i flere år hatt en belastende situsjon i nær familie, så tretthet, slitenhet, glemsomhet har jeg tenkt kommer fra det, og det å være mamma til små barn generelt. Og kanskje er det detnogså, men litt forsterket mtp lavt stoffskifte, ikke vet jeg. Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 58018...4b3 Kan det være post partum tyreoditt? Anonymkode: fdd1b...e95 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kan det være post partum tyreoditt? Anonymkode: fdd1b...e95 Ja, det kan det, men flere i familien har lavt stoffskifte, og jeg leser at ca 90% har hashimoto som er den arvelige (tror jeg), så stor sannsynlighet for at det er det. Venter på prøveresultat. Anonymkode: 58018...4b3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan da rar? Jeg kjenner på noen greier, blant annet hjertebank og tidvis lav puls, lurer på å få sjekket stoffskiftet. Anonymkode: d7bb4...2fc Svimmel, mer migrene, ør etc. Anonymkode: 58018...4b3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 Svangerskapsutløst hypoterose går som regel over i løpet av ett år eller så. Ville tatt medisiner legen foreskriver og tatt det som det kommer. Anonymkode: ffa38...5d0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg fikk det påvist under IVF behandling (dvs rett før oppstart) og hadde absolutt ingen symptomer som jeg vet om. Men fikk levaxin og liothyronin og henvisning til endokrinolog, tok jevnlig FT3 og FT4 prøver under svangerskapet for å se om de holdt seg stabile på medisindosen og det gjorde de. Har faktisk gått av medisiner igjen etter fødsel for å se, foreløpig er det stabilt uten (6 mnd etter). Anonymkode: 382cb...5f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå