Gå til innhold

Barnetrygden burde vært forvaltet av staten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk om barnetrygden i stedet for å bli utbetalt til foreldrene månedlig, heller ble puttet i et aksjefond som barnet får tilgang til når de blir 18 år.

Jeg har ikke regnet på det, men vil tro at det ville gjort at alle nordmenn begynte voksenlivet som millionærer.

Anonymkode: 0c433...1ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygd kan vel ses på et av flere intensiv for at folk skal få unger. 

Ellers en interesant tanke. 

Anonymkode: b3167...d13

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk om barnetrygden i stedet for å bli utbetalt til foreldrene månedlig, heller ble puttet i et aksjefond som barnet får tilgang til når de blir 18 år.

Jeg har ikke regnet på det, men vil tro at det ville gjort at alle nordmenn begynte voksenlivet som millionærer.

Ikke millionærer, men en frisk start på russetiden!

Nå er vel barnetrygden i hovedsak for å avlaste økonomien til foreldrene, så litt ondt å ta fra familier med svak økonomi enda mer penger

image.png.8ca666c95e738834570d75dbb9c5bf87.png

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor store puter er det egentlig plass til under armene på folk?!

Anonymkode: 42849...ee5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Eller senke skatter og avgifter så folk generelt slipper å måtte få almisser for å få livet til å gå rundt?

Motbydelig tanke i et land der befolkningen elsker å være fanget i statens klamme hender fra vugge til grav selvsagt....

• Liker 3
Skrevet

Barnetrygden er jo til for at foreldre skal ha råd til barn mens de er barn. Ikke for 18-åringer. 

Anonymkode: 01a6d...16a

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Barnetrygden er til foreldrene, ikke til barna. Den er ment for å sikre at alle barn kan vokse opp og ha råd til det essensielle de trenger, som mat, klær, sko og godt tilsyn. Barnetrygden er en måte å utjevne den ekstra kostnaden folk som velger å få barn får i forhold til de som ikke velger å få barn. Dette sikrer at alle kan å barn om de ønsker, og dermed sikrer nye generasjoner som samfunnet trenger for å drive fremtidens samfunn. 

Den er ikke ment for at 18-åringer skal kunne feste bort pengene på fyll og tull. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
4 minutter siden, Liljerød said:

Den er ikke ment for at 18-åringer skal kunne feste bort pengene på fyll og tull. 

Men se for deg den fete satsebussen da! 20 fra klassen som hver har 500k å brenne på russetiden. Det er jo 10 mill med fest og moro

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnetrygd er jo egentlig ment som en økonomisk støtte til foreldrene under barnas oppvekst, ikke som et sparefond til barna, selv om det er det det har blitt til for mange ettersom man stadig venter lengre med å få barn og får færre barn og dermed ikke har behov for støtten. 

Slik den er i dag virker dessverre barnetrygden mer som forskjellsforsterkende enn som utjevnende, siden det gir noen barn en ekstra kickstart på voksenlivet, mens for andre har den gått med til å betale regninger. Mye bedre hvis ordningen ble behovsprøvd eller inntektsjustert. På den måten vil unge voksne stille jevnere i løpet når de fyller 18. 

Anonymkode: d9a8b...293

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye bedre hvis ordningen ble behovsprøvd eller inntektsjustert. På den måten vil unge voksne stille jevnere i løpet når de fyller 18. 

Man skal også være litt forsiktig å fjerne alle "goder" for folk med akseptabel lønnsnivå. Det kan fort bli til at man mister litt respekten for velferdssystemet om folk med dårlig økonomisk selvstyre skal få barnetrygd, redusert barnehagepris, gratis SFO, bostøtte, strømstøtte, brillestøtte, tannlegestøtte og et utall andre støtteordninger. Hva skal man med jobb om man mesteparten av lønna går til å finansiere den andre halvparten av befolkningen? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror det er mange trangbodde innvandrere som hadde reagert på dette forslaget, de må jo ha penger å sende til hjemlandet.

Anonymkode: d38e0...b6e

• Nyttig 3
Skrevet

Det hadde gått i mot hensikten til barnetrygden, som er å gi foreldrene penger til å oppdra barna. Ikke spare til de blir voksne. 

Anonymkode: e8ff4...b81

• Liker 5
Skrevet

Du misforstår jo hele poenget med barnetrygden. Den er ikke ment som sparing til barnet, men (en lite del) av utgiftene foreldrene har på barnet.

Anonymkode: d39b4...11b

• Liker 4
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnetrygden er jo til for at foreldre skal ha råd til barn mens de er barn. Ikke for 18-åringer. 

Anonymkode: 01a6d...16a

Hvis man er avhengig av barnetrygden for å ha råd til barn. Da har man egentlig ikke råd til å få barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor store puter er det egentlig plass til under armene på folk?!

Anonymkode: 42849...ee5

Store visst nok 😀

Skrevet

Jeg ønsker å tulle videre på ideen.

Hva om staten i tillegg til barnetrygd hadde spart en halv million til hver 18 åring ;) ?

Dette kan omfordeles ved hjelp av en arveskatt. Vi hadde redusert forskjeller i samfunnet kraftig og effektiv.

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (8 minutter siden):

Hva om staten i tillegg til barnetrygd hadde spart en halv million til hver 18 åring ;) ?

Dette kan omfordeles ved hjelp av en arveskatt. Vi hadde redusert forskjeller i samfunnet kraftig og effektiv.

Schmuhu

Boligprisene hadde bare økt tilsvarende, ganske umiddelbart. 

Anonymkode: 16ca6...f1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Schmuhu

Hvordan hadde det blitt noen omfordeling om alle 18-åringer skulle fått en halv million? Og hva med de som er 19 eller eldre når det trer i kraft? 

Skrevet
12 hours ago, Schmuhu said:

Schmuhu

Å gi alle en million løser vel egentlig ingenting. Hva skal man gjøre med en million? Kjøpe en kartong med røyk, billig vodka, bestille en chartertur til Kreta og en ny bil. Poff, så var de borte. 

Folk må lære seg å ta fornuftige økonomiske valg, ta utdannelse og få seg en skikkelig jobb. Det løfter folk ut av fattigdom. Det tar tid, men er egentlig eneste løsning. Å kaste penger på problemet løser det egentlig ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror det er mange trangbodde innvandrere som hadde reagert på dette forslaget, de må jo ha penger å sende til hjemlandet.

Anonymkode: d38e0...b6e

Hilsen en trangsynt, etnisk nordmann. 

Hadde ikke jeg fått utbetalt barnetrygd da min unge var liten, hadde jeg ikke hatt mat de siste dagene før lønn. 

Anonymkode: 53acd...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...