AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg trenger tips til alt vi bør ha med i en detaljert samværtavtale? Den må være detaljert pga eksen er opptatt av at den skal følges til punkt og prikke og jeg har ikke lyst at det skal bli noe styr. Vi har barna 50/50. Anonymkode: 03b3c...2d7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 -Hverdagssamvær: hvor lenge hos hver forelder, hvilken byttedag og klokkeslett for bytte. -Feriesamvær: hvilke ferier som skal være hos hvilken forelder. Feks. høstferie hos mamma i oddetallsår og pappa i partallsår. Hvordan sommerferien skal fordeles. Den er jo ganske lang, så bør være noe ukeinndeling her. Hvordan juleferien skal fordeles, og hvor jul og nyttår skal feires. Også greit å ha med klokkeslett her. I tillegg ville jeg lagt med en frist for når det ikke er mulig å endre på samværet lenger, feks 1 måned før feriestart. -Klær: om begge steder skal ha alt av klær, eller om det skal sendes frem og tilbake. Hvis det siste så er det greit å lage en oversikt over hvem som skal kjøpe hva. -Annet: regulering, medisiner, parfyme, barnets ting… Avtale hvordan «barnets» regninger skal fordeles, hvilke ting som skal frem og tilbake. Her har barnet en absolutt favoritt hårbørste, så den er med frem og tilbake. Anonymkode: bc626...a5f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg trenger tips til alt vi bør ha med i en detaljert samværtavtale? Den må være detaljert pga eksen er opptatt av at den skal følges til punkt og prikke og jeg har ikke lyst at det skal bli noe styr. Vi har barna 50/50. Anonymkode: 03b3c...2d7 Siden eksen din er så pirkete, kan ikke han skrive avtalen og du eventuelt redigere? Anonymkode: ccc13...fde
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Ta med ang sykdom hos barnet. Hvem skal ta 'sykt barn' fra jobben den dagen er det er byttedag? Og hva skjer hvis en av dere har brukt opp disse dagene? Avtal på forhånd ferier, spesielt sommerferie. Det aller enkleste er at dere veksler på de fire første og de fire siste ukene av ferien slik at ene året har du de fire første, mens neste år de fire siste. Eevt to og to uker, kommer an på alderen til barnet. Og sett av en tid hvert år for å gå gjennom avtalen for evt endringer. I starten kan dere gjøre dette hvert andre år. Og kostnader: Hva skal dere dekke felles? Hvordan skal det avgjøres hva som er nødvendig og ikke nødvendig. Skal dere ha dobbelt opp av alt, eller er det noe som skal sendes fram og tilbake? Anonymkode: a7ed9...2c1
avent Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Hvordan dere fordeler røde dager, hvem følger til legetime, tannlege, helsestasjon, foreldresamtaler.. hvordan gjør dere med bursdager eller andre spesielle anledninger som dåp, bryllup osv i den eneste familie å så er det den andre som har samvær ol. Hvordan fordeler dere utgifter til feks ski, data, sykkel å andre dyre utgifter? Hva med ferier skal begge ta med barnet på utenlandsreise hvert år eller skal dere ta utenlandsferi eller annen ferie annenhvert år med barnet ?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 Tusen takk for alle tips🙏 Det er litt mer komplisert for oss med tanke på ferier pga jeg har reise/turnus jobb. Jeg kan jobbe 2 juler på rad feks. Den økonomiske biten bør vi ha delt opp alt av utgifter. Jeg kommer til feks å tilby å dekke alt av yttertøy og sko til barnehage/skole. Det er styr og har delt og unødvendig å kjøpe dobbelt opp av alt. Jeg har sateret å skrive mitt forslag, så skal eksen gi meg en tilbakemelding en uke etter han får utkastet. Anonymkode: 03b3c...2d7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 I tillegg til det åpenbare, om fordeling og eventuelle endringer i ferier og slikt kan disse tingene være aktuelle: -Når skjer overlevering dersom barnet er sykt og hjemme fra barnehage/skole på byttedag (altså: Hvem av foreldrene må være hjemme med barnet) -Klær og utstyr: Hva skal med til samvær, hvordan overleveres det, hvilke større ting har man evt felles, hva har man evt dobbelt av. Hvem er ansvarlige for å skaffe hva. -Fritidsaktiviteter: hvordan blir man enige om hvilken aktivitet barnet skal og ikke skal gå på. -Hvem stiller på dugnader/møter/ting rundt fritidsaktiviteter, skole og bhg. Den som har barnet den uka det er dugnad? Hvis mangel på barnepass, kanskje heller omvendt? -Familiebegivenheter på den andres samværsuke: Hva skjer om barnet er invitert i konfirmasjon/nittiårsdag/bryllup/whatever i mors familie og det er far som har den uka eller omvendt? -Dato for når det skal være avklart hvem som har hvilke uker i sommerferien, dersom dette er noe som er fleksibelt fra år til år -Eventuelle økonomiske fordelinger, hvilke utgifter tilfaller hvem. Man kan også vurdere å ha en egen avtale for det økonomiske, på siden av selve samværet. Ofte endrer jo type utgifter seg ettersom barnet blir eldre (bort med barnehage, inn med SFO, mobilutgifter, hobbyer, transport etc), kan da være greit å kunne justere avtale rundt dette uten å justere selve samværsavtalen. Essensen er vel at desto høyere konfliktpotensiale, desto mer detaljregulering inn i avtalen. Anonymkode: 4bd1d...003
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 Kom på en annen ting når jeg leste de andres svar. Utgifter til barnets fritid, som kino, bowling og sånt med venner. Hvem betaler dette? Hva om barnet bare er på sånt i pappa-ukene, da blir det urett at han skal betale hver gang. Og bursdagsgaver når barnet er på bursdag til venner. Anonymkode: bc626...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå