Gå til innhold

Sykepenger grunnlag nav ? Jobber du for nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som vet ? 

Jeg har tidligere hatt ca 28 000 i lønn før skatt hver månede. 

Men fikk ny jobb for 4 måneder siden og har nå 51 000 i lønn hver månede før skatt. 

Jeg kommer til å bli sykemeldt fra 1 november til 1 desember , pga en stor operasjon jeg skal igjennom.

Blir å gå tilbake på jobb etter den måneden som normalt igjen forhåpentligvis.

vet dere om Nav kommer til å betale meg min nye lønn som jeg på daværende tidspunkt har hatt i 5 måneder ca eller tar de gjennomsnitt og kødder sjikkelig til med økonomien 😕 ?? 

noen som vet ? 

Anonymkode: 52f30...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV har en chattetjeneste der du kan prate med rådgiver.

Anonymkode: bbeb8...bb5

Skrevet

Du får basert på lønnen fra den nye jobben. Så du kan ta det helt med ro.

Anonymkode: d691c...98a

Skrevet

Hvis su har fast lønn så blir det basert på den nye. Hvis du er vikar med varierende lønn tar de gjennomsnitt. Det høres ut som at du har fast. 

Det er arbeidsgiver som betaler for de første 16 dagene, Nav tar resten. Mange bedrifter utbetaler lønn som vanlig så søker de Nav om refusjon. Kanskje det gjelder din bedrift også?

Anonymkode: 6e8d2...c21

Skrevet

Du får beregnet basert på den nye lønnen din. Siden den har vart i mer enn 3 måneder og er fast.

Den eneste grunnen til at du ikke skulle fått var hvis NAV mistenkte at du og arbeidsgiver jukset med lønnen ved å sette den opp kunstig høyt rett før krav om sykepenger. Da åpner de etterforskning. Men så lenge lønnen din er reell så har du ingenting å frykte.

Anonymkode: 78226...a77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Noen som vet ? 

Jeg har tidligere hatt ca 28 000 i lønn før skatt hver månede. 

Men fikk ny jobb for 4 måneder siden og har nå 51 000 i lønn hver månede før skatt. 

Jeg kommer til å bli sykemeldt fra 1 november til 1 desember , pga en stor operasjon jeg skal igjennom.

Blir å gå tilbake på jobb etter den måneden som normalt igjen forhåpentligvis.

vet dere om Nav kommer til å betale meg min nye lønn som jeg på daværende tidspunkt har hatt i 5 måneder ca eller tar de gjennomsnitt og kødder sjikkelig til med økonomien 😕 ?? 

noen som vet ? 

Anonymkode: 52f30...5aa

Ja, du får jo utbetalt det du får på den jobben du har nå, selvfølgelig. Det er jo den arbeidsgiveren som får pengene fra Nav,og gir deg din lønn. Er akkurat sykemeldt selv nå. Får helt vanlig lønn fra jobben, men nav sender penger til min jobb.

Anonymkode: fd419...951

Skrevet

Hvis det kun er to mnd siden lønnsendring, vil det da bli den gamle lønnen? er det alltid de 3 siste mnd som er grunnlag?

Anonymkode: 58ef0...d4e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis det kun er to mnd siden lønnsendring, vil det da bli den gamle lønnen? er det alltid de 3 siste mnd som er grunnlag?

Nei, ved varig lønnsendring (feks ny jobb) bruker man den nye lønnen. Det finnes mange unntak fra hovedregelen. 

Anonymkode: a8b1a...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ved varig lønnsendring (feks ny jobb) bruker man den nye lønnen. Det finnes mange unntak fra hovedregelen. 

Hva med meg som jobber (deltidsjobb) august-desember, fastlønn 12000kr. Jeg er gradert ufør, og har ikke sykepengerett. Pga forverring av helsen skal jeg jobbe mindre fra januar; fastlønn blir ca 7000kr/mnd. Hva er grunnlaget hvis jeg blir sykemeldt feks i mars? fjorårets lønn eller årets? Hvis man kan være sykemeldt i min situasjon; er det mulig nav heller vil ha meg på 100% ufør hvis denne jobben går ad undas(som alt har gjort så langt😌).

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med meg som jobber (deltidsjobb) august-desember, fastlønn 12000kr. Jeg er gradert ufør, og har ikke sykepengerett. Pga forverring av helsen skal jeg jobbe mindre fra januar; fastlønn blir ca 7000kr/mnd. Hva er grunnlaget hvis jeg blir sykemeldt feks i mars? fjorårets lønn eller årets? Hvis man kan være sykemeldt i min situasjon; er det mulig nav heller vil ha meg på 100% ufør hvis denne jobben går ad undas(som alt har gjort så langt😌).

Da har du nok ikke sykepengerett fordi du må tjene minst 1G, og det gjør du ikke om du tjener 12.000 i måneden i 5 måneder.

Anonymkode: 87005...dcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du nok ikke sykepengerett fordi du må tjene minst 1G, og det gjør du ikke om du tjener 12.000 i måneden i 5 måneder.

Anonymkode: 87005...dcd

På nav står det 1/2 G🤔

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Skal du jobbe mindre enn uføregraden tilsier fra januar? I så fall burde du snakke med legen om gradert sykemelding. Ikke vent til sykepengegrunnlaget har blitt lavere. Det blir der om du går ned i stilling. Så kan du snakke med nav om vurdering mot økt uføregrad samtidig som du går sykemeldt. 

Er det sånn at du fikk innvilget uføretrygd nylig og derfor ikke har sykepengerett? I så fall burde du søke om aap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Skal du jobbe mindre enn uføregraden tilsier fra januar? I så fall burde du snakke med legen om gradert sykemelding. Ikke vent til sykepengegrunnlaget har blitt lavere. Det blir der om du går ned i stilling. Så kan du snakke med nav om vurdering mot økt uføregrad samtidig som du går sykemeldt. 

Er det sånn at du fikk innvilget uføretrygd nylig og derfor ikke har sykepengerett? I så fall burde du søke om aap. 

Jeg har vært 90% ufør i 4 år. Jeg hadde 10% inntektsevne den gangen, men ikke tjent noe da jeg sliter for mye med sykdom og smertetilstander. Stillingen nå er 30% og skal reduseres. Jeg vil jo tjene litt, og uansett trekker nav såpass mye når jeg overstiger det jeg har lov å tjene, at det har ikke en økonomisk konsekvens. Det jeg er mest redd for, er å bli så dårlig at jeg ikke engang har 10% igjen. Immunfosvaret er ute og kjører, jeg sover ikke, har diare og masse smerter hele tiden, i tillegg til mye annet. Men håper det blir bedre etter reduksjon av stillingen😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...