AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Er man gründer når man starter en klesbutikk med andres klesmerker, klær som selges "overalt" ellers, f eks Kaffe? Jeg har en bekjent som legger veldig vekt på at hun er gründer og presenterer seg som dette i alle sammenhenger, f eks står det på jobbeskrivelse på Facebook at hun er gründer. Jeg synes det er rart, ettersom klesbutikken hun har startet verken er noe nyskapende eller unik og det ikke selges unike klær som hun selv står bak, kun kjente "billigmerker". Kari Traa er en gründer, siden hun har skapt klærne hun selger. Ellers tenker jeg at gründere er noen som finner opp helt nye produkter og konsepter. Og nei, dette er ingen big deal for meg, bare en betraktning. Og så lurer jeg på om jeg rett og slett tar litt feil rundt gründerbegrepet. Anonymkode: f1f93...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Det er nok ikke helt som du forestiller deg, begrepet gründer. Anonymkode: ebc28...053 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er nok ikke helt som du forestiller deg, begrepet gründer. Anonymkode: ebc28...053 Tja, det som står der kan like gjerne tolkes slik jeg gjør det, å "føde en forretningsidé" vil i mitt hode innbære noe nytt. Å starte klesbutikk er ikke noe nytt, det er ingenting nyskapende i det, spesielt ikke når det er andres klesmerker som selges. Anonymkode: f1f93...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er man gründer når man starter en klesbutikk med andres klesmerker, klær som selges "overalt" ellers, f eks Kaffe? Jeg har en bekjent som legger veldig vekt på at hun er gründer og presenterer seg som dette i alle sammenhenger, f eks står det på jobbeskrivelse på Facebook at hun er gründer. Jeg synes det er rart, ettersom klesbutikken hun har startet verken er noe nyskapende eller unik og det ikke selges unike klær som hun selv står bak, kun kjente "billigmerker". Kari Traa er en gründer, siden hun har skapt klærne hun selger. Ellers tenker jeg at gründere er noen som finner opp helt nye produkter og konsepter. Og nei, dette er ingen big deal for meg, bare en betraktning. Og så lurer jeg på om jeg rett og slett tar litt feil rundt gründerbegrepet. Anonymkode: f1f93...0ee Traa har bare satt sine egne farger på allerede eksisterende former. Anonymkode: cbf5e...241 1
ElectricScum Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Hun er vel grunnlegger av sin egen klesbutikk uavhengig av om hun selger ræl eller hva det måtte være. Tenker at noe av kriteriet også bør være at man kan leve av den sjappa man har grunnlagt. Det er kanskje heller vår generelle forestilling om at gründere skal være så driftige, kreative og dyktig. Selv blir jeg ofte litt skeptisk om jeg hører at man er "gründer". Det er så mange wannabes med store vyer og en overdreven tro på egne evner, så går det på trynet gang på gang og man setter seg i gjeld. Tror det er vel så mange gründere av den typen. 2 1
Gjest ti10 Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 https://ordbokene.no/bm/search?q=gründer&scope=ei Man må ikke finne opp hjulet eller kruttet på nytt for å være en gründer. Hvis jeg starter opp gatekjøkken, klesbutikk, besøksgård eller en fabrikk, er jeg gründer i alle tilfellene. Man må altså ikke skape noe som ingen har tenkt på tidligere for å omtales som gründer.
Million Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tja, det som står der kan like gjerne tolkes slik jeg gjør det, å "føde en forretningsidé" vil i mitt hode innbære noe nytt. Å starte klesbutikk er ikke noe nytt, det er ingenting nyskapende i det, spesielt ikke når det er andres klesmerker som selges. Anonymkode: f1f93...0ee I ditt hode, ja. Men gründer betyr grunnlegger. Ikke noe i ordet betyr at man er nødt til å ha funnet opp kruttet eller noe som ingen andre har tenkt på. Man grunnlegger en bedrift, uansett hva slags, da er man en grunnlegger, en gründer. Gründer er rett og slett tysk og betyr direkte oversatt grunnlegger på norsk. Ingenting i ordet betyr å finne opp noe eller komme opp med ideer ingen har hatt før.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Tja, det som står der kan like gjerne tolkes slik jeg gjør det, å "føde en forretningsidé" vil i mitt hode innbære noe nytt. Å starte klesbutikk er ikke noe nytt, det er ingenting nyskapende i det, spesielt ikke når det er andres klesmerker som selges. Anonymkode: f1f93...0ee Som de andre sier så er grunder en grunnlegger. Forretningsideen trenger ikke være original. Det er ikke forretningsideen som bestemmer om man er grunder, det er om man faktisk setter en forretningisde ut i live. En som starter en burgersjappe er grunder, selv om det finnes enormt mange burgersjapper fra før. Anonymkode: 92627...2bd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tja, det som står der kan like gjerne tolkes slik jeg gjør det, å "føde en forretningsidé" vil i mitt hode innbære noe nytt. Å starte klesbutikk er ikke noe nytt, det er ingenting nyskapende i det, spesielt ikke når det er andres klesmerker som selges. Anonymkode: f1f93...0ee For å snu litt på det. Hvis denne personen som har klesbutikk med tiden får en klesbutikk i hver by, den nye hm om du vil. Dette videreutvikler seg så igjen med tiden og vips selger hun egen merke vare i butikkene sine også ( hva enn den merkevaren måtte være) ville du da tenkt at hun var en gründer? Kari traa har ikke akkurat funnet opp krutte på nytt hun heller hva angår bekledning - konseptet eksisterte jo lenge før hennes merkevare. Jeg tror du blander det å være en forretnings skaper som da er det man kaller en gründer med det vi kjenner som merkevarer som for eksempel toro, Kari traa, norønna osv. Petter stordalen fant ikke akkurat opp hotelldrift men han er i aller høyeste grad en gründer innen hotelldrift. You see? Anonymkode: e7658...4b4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For å snu litt på det. Hvis denne personen som har klesbutikk med tiden får en klesbutikk i hver by, den nye hm om du vil. Dette videreutvikler seg så igjen med tiden og vips selger hun egen merke vare i butikkene sine også ( hva enn den merkevaren måtte være) ville du da tenkt at hun var en gründer? Kari traa har ikke akkurat funnet opp krutte på nytt hun heller hva angår bekledning - konseptet eksisterte jo lenge før hennes merkevare. Jeg tror du blander det å være en forretnings skaper som da er det man kaller en gründer med det vi kjenner som merkevarer som for eksempel toro, Kari traa, norønna osv. Petter stordalen fant ikke akkurat opp hotelldrift men han er i aller høyeste grad en gründer innen hotelldrift. You see? Anonymkode: e7658...4b4 Likevel en forskjell i å utvikle noe eget og det å bare videreselge andres ting. You see? Anonymkode: f1f93...0ee
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Likevel en forskjell i å utvikle noe eget og det å bare videreselge andres ting. You see? Anonymkode: f1f93...0ee Sser du ikke forstår, så for å svare kort å greit nei hun trenger ikke utvikle et eget produkt eller finne opp hjule på nytt for å være gründer du missforstår begrepet. " En gründer (tysk: grunnlegger) eller etablerer er en person som har tatt initiativ til å starte et selskap eller en virksomhet, og som svarer for deler av, eller hele den risiko som er involvert i foretaket. Gründervirksomhet, også kalt etableringsvirksomhet eller entreprenørskap, er å etablere og/eller utvikle en ny forretningsmessig virksomhet. I dagens norsk oppfattes gjerne en gründer som en som etablerer et foretak. " Anonymkode: e7658...4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå