Gå til innhold

Fikk påvist adhd hos nevropsykolog, men dps fjernet diagnosen igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos dps som henviste til utredning hos privat nevropsykolog, han konkluderte med adhd, og sendt meg tilbake til dps. Men på dps sier de at de tror ikke jeg har adhd.

Nå har jeg innfunnet meg med diagnosen i 4 måneder, så skal de bare fjerne den?

Anonymkode: aca45...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil de fjerne den?

Anonymkode: f1b95...eb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil de fjerne den?

Anonymkode: f1b95...eb3

Fordi de mener problemene mine kommer av angst og depresjon. Var veldig stille på barneskolen, og fikk 4’ere på ungdomsskolen, så de mener jeg ikke slet når jeg var liten og derfor kan det ikke være adhd.

Foreldrene mine kan ikke være en del av utredningen av forskjellige grunner, så har bare mitt ord på hvordan jeg tok ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var hos dps som henviste til utredning hos privat nevropsykolog, han konkluderte med adhd, og sendt meg tilbake til dps. Men på dps sier de at de tror ikke jeg har adhd.

Nå har jeg innfunnet meg med diagnosen i 4 måneder, så skal de bare fjerne den?

Høres kjempespesielt ut. Hva slags utdanning har de som vil fjerne diagnosen? 

Bor du i Oslo? 

Anonymkode: f3d78...90b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de mener problemene mine kommer av angst og depresjon. Var veldig stille på barneskolen, og fikk 4’ere på ungdomsskolen, så de mener jeg ikke slet når jeg var liten og derfor kan det ikke være adhd.

Foreldrene mine kan ikke være en del av utredningen av forskjellige grunner, så har bare mitt ord på hvordan jeg tok ting.

Ble diagnostisert sent i 20årene. Var og veldig stille på barneskolen. Kjempesjenert. 

Fikk og beskjed om at depresjonen og angsten var et resultat av at jeg hele livet har overkompensert for alt det indre kaoset ved å prøve å ha stålkontroll på alt rundt meg. 

Kan det være add og ikke adhd? Du kan fortelle behandleren din at jeg fikk toppkarakterer kun ene og alene fordi jeg hadde god husk. Ifølge eksperten var det veldig vanlig at adhd eller add ble oversett hos kvinner, fordi intelligens og god hukommelse maskerer problemet. 

Anonymkode: f3d78...90b

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som min datter med adhd. Stille, toppkarakterer men fullstendig kaos inni hodet som dermed ga angst fordi hun prøvde å undertrykke adhd-symptomene. Du må kanskje forklare litt mer hvordan du følte det som liten for selv ol du var stille, så må du har følt på en uro som barn om det er adhd.

Anonymkode: 90af3...38c

• Liker 4
Skrevet

Man kan fint være flink på skolen, og likevel ha adhd. Veldig spesielt av dps å overprøve det en spesialist med 5 års spesialisering ETTER 6 års utdanning sier, men.. 

Anonymkode: facb5...846

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Synes det er veldig rart jeg også. Jeg har slitt hele livet, og er ikke i tvil selv. Også har jeg sagt det til et par stykker, og så må jeg sikkert gi kontrabeskjed, noe som egentlig er veldig flaut. Trodde diagnosen var satt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor gikk du til privat lege for adhd diagnosen og ikke via lege, DPS og behandlingen du får der? Har flere konkludert med at du ikke har det? 

Anonymkode: bcaf1...560

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Høres ut som de har gamle holdninger og at du får konsekvensene. ADHD kommer ofte forskjellig fram hos jenter vs gutter. 

Anonymkode: e7987...53b

• Liker 9
Skrevet

Du må vel gjennom ny utredning hvis de endelig skal konkludere med feildiagnostisering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gikk du til privat lege for adhd diagnosen og ikke via lege, DPS og behandlingen du får der? Har flere konkludert med at du ikke har det? 

DPS utreder ikke voksne folk i forhold til ADHD. Man får beskjed om å ta det privat. 

Anonymkode: df974...64d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var innom lege som henviste til dps, som henviste videre til privat nevropsykolog de har avtale med. Så jeg har ikke gått privat, det har vært igjennom dps.

Noe som gjør det enda rarere å betvile diagnosen.

• Liker 7
Skrevet

Så kjedelig. Jeg gikk samme vei som deg og da DPS avviste meg pgs kapasitet. Da jeg fikk diagnose hos privatpraktiserende kom jeg rett inn til DPS for medisinutprøving. Håper du kommer noe vei likevel. Jeg var ekstremt stille og sjenert som barn og ungdom. Slet meg helt ut i voksen alder og fikk diagnosen som 32-åring. 

Anonymkode: 63d3a...274

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kjedelig. Jeg gikk samme vei som deg og da DPS avviste meg pgs kapasitet. Da jeg fikk diagnose hos privatpraktiserende kom jeg rett inn til DPS for medisinutprøving. Håper du kommer noe vei likevel. Jeg var ekstremt stille og sjenert som barn og ungdom. Slet meg helt ut i voksen alder og fikk diagnosen som 32-åring. 

Anonymkode: 63d3a...274

Jeg kom innenfor dørene til dps da, men nå tviler de. Synes det bare er veldig rart å henvise videre til noen de ikke stoler på gjør en skikkelig jobb.

• Nyttig 2
Skrevet

gå tilbake til spesialisten og forklar at du føler du ikke kommer videre hos DPS

Anonymkode: 8c8c5...ca0

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som min datter med adhd. Stille, toppkarakterer men fullstendig kaos inni hodet som dermed ga angst fordi hun prøvde å undertrykke adhd-symptomene. Du må kanskje forklare litt mer hvordan du følte det som liten for selv ol du var stille, så må du har følt på en uro som barn om det er adhd.

Anonymkode: 90af3...38c

Dette. Det er mange som sliter innvendig fordi de maskerer for å passe inn. Ikke alle med ADHD er hyperaktive eller sliter på skolen utad. 

Anonymkode: a2cf1...e8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

høres da mer ut som mutisme enn angst og depresjon, men hva vet vel jeg.....

Anonymkode: 0f5a4...f3f

Skrevet

Så utrolig useriøst av DPS? Det er jo helt vilt å gjøre noe sånt! Usikker på hvem du kan snakke med, men har du en god tone med fastlegen din så kanskje vedkommende har litt peiling på hvordan man kan gå frem i systemet? 

Jeg har kommet meg gjennom sykepleien, juss-studiet og jobber som jurist i dag. Har "klart" meg, selv om jeg har gått på smell etter smell gjennom livet som har vært forklart som depresjon. Men nå er jeg 40 og har nettopp fått diagnosen ADHD. Alle brikkene falt på plass, jeg har brukt så mye energi på å være som alle andre og klare alt andre gjør, at jeg har gått på veggen utallige ganger. Det er ganske mange av oss jenter som går under radaren fordi vi maskerer. 

Anonymkode: 319a3...351

• Hjerte 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

høres da mer ut som mutisme enn angst og depresjon, men hva vet vel jeg.....

Anonymkode: 0f5a4...f3f

Du mener autisme?

Angst og depresjon er gjerne sekundervirkning av både adhd og autisme, og mange blir ekstra rammet fordi de maskerer symptomer. Og siden de maskerer, blir de heller ikke fanget opp i yngre alder. 

Anonymkode: a2cf1...e8b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...