AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg trenger ett par briller for å se skarpt på tv (som er litt avstand), og ett annet par briller for å lese skrift på nært hold (kort avstand). Det er litt styr å drive og skifte briller og drasse på briller når jeg skal noe sted osv. Har hørt at laseroperasjon kan fikse problemer med synet. Men hvilke? Kan det opereres for begge mine synsproblemer så jeg ikke trenger briller til noe? Eller bare en av dem som laserop. kan fikse? Noen som har erfaring med dette med laseroperasjon av øynene? Hjalp det og ble du helt kvitt briller/linser? Noen bivirkninger, gjorde det vondt? Var du våken hele tiden (grøss) mens de drev på i øynene dine? Anonymkode: 03f20...002
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Ja, jeg tok LASIK for en fem år siden. De mente jeg var en "perfekt kandidat" med mine øyne. Det var den største feilen jeg har gjort. Livet mitt har blitt snudd opp ned siden da, vil anbefale deg på det sterkeste å ikke ta sjansen. Selv om det bare er 5 % som er misfornøyde så er det fortsatt snakk om øyene dine du risikerer. Ta en titt på facebook-gruppa LASIK complications. Her økes det medlemmer, og det blir også mindre for folk tar selvmord av komplikasjonene. Med det sagt så var jeg dum nok til gå for enda en LASIK operasjon i håp om det skulle bli bedre. Det ble bare verre. Ga fortsatt ikke opp. Så tok jeg en PRK operasjon. Nok en gang fikk jeg flere komplikasjoner. Det er ingenting mer i hele mitt liv jeg angrer på - enn at jeg tok den første LASIK operasjonen. Anonymkode: 690f8...726 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, jeg tok LASIK for en fem år siden. De mente jeg var en "perfekt kandidat" med mine øyne. Det var den største feilen jeg har gjort. Livet mitt har blitt snudd opp ned siden da, vil anbefale deg på det sterkeste å ikke ta sjansen. Selv om det bare er 5 % som er misfornøyde så er det fortsatt snakk om øyene dine du risikerer. Ta en titt på facebook-gruppa LASIK complications. Her økes det medlemmer, og det blir også mindre for folk tar selvmord av komplikasjonene. Med det sagt så var jeg dum nok til gå for enda en LASIK operasjon i håp om det skulle bli bedre. Det ble bare verre. Ga fortsatt ikke opp. Så tok jeg en PRK operasjon. Nok en gang fikk jeg flere komplikasjoner. Det er ingenting mer i hele mitt liv jeg angrer på - enn at jeg tok den første LASIK operasjonen. Anonymkode: 690f8...726 Å hjelpe meg... det var noe sånt jeg var redd for. Feil under behandling kan skje. Huff. Men takk for svar. ts Anonymkode: 03f20...002
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Kjenner en som har tatt LASIK, og hun bruker fortsatt briller. Anonymkode: e636c...5b2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg tok femto-lasik hos Memira i 2010. Første uken var høyre øye helt tåkete, heldigvis kom synes etter en uke. Så har litt forskjell på øynene, bruker briller på kveldstid med tv. Ville aldri tatt en ny operasjon for å bedre dette. Klarer meg fint i hverdagslivet uten briller Hadde -4,5 før operasjon. Aldring på synes stopper ikke selv om du opererer deg, hva er din alder? Du er våken under operasjonen, får noe beroligende først. Tar kort tid å få gjennom inngrepet. Gå til en vurdering først, så får du svar på hva som kan passe for deg. Nå har de flest øyeleger selv valgt å operere seg, som tilbyr tjenesten. Anonymkode: 3cfd2...4e5 1
Gjest Khloe Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 (endret) Jeg har ikke tatt det selv, men vurdert det. Slo det fra meg igjen etter jeg hørte historier fra flere som har vært superfornøyde, for så å måtte begynne med briller igjen etter noen år. Så er det noe med det å operere på noe som i utgangspunktet er friskt. Jeg kikket også på filmer for å se prosedyren. Ble så kvalm at jeg lovte meg selv å aldri gjennomføre det. Optikeren jeg gikk til før forsøkte flere ganger å selge det inn til meg. Da jeg hadde spørsmål om tørre øyne og lysglorier, sa han at dette var svært vanlig, men at de fleste kan leve med det. Vel, jeg kan IKKE leve med konstant tørre øyne. Hva med deg? Det er også overraskende mange øyelaser-kirurger som har briller. Er det tilfeldig? Har du forsøkt progressive briller eller linser? Endret 17. oktober 2023 av Khloe
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg var -3,5 og ble operert i 2002 og har aldri angret. Ikke en eneste komplikasjon. Det var ikke lasik men tror ikke de tilbyr min type operasjon lenger. Var dritvondt i 4-5 timer og sov med beskyttelse over øya i 7 dager. Anonymkode: c1acf...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 Khloe skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke tatt det selv, men vurdert det. Slo det fra meg igjen etter jeg hørte historier fra flere som har vært superfornøyde, for så å måtte begynne med briller igjen etter noen år. Så er det noe med det å operere på noe som i utgangspunktet er friskt. Jeg kikket også på filmer for å se prosedyren. Ble så kvalm at jeg lovte meg selv å aldri gjennomføre det. Optikeren jeg gikk til før forsøkte flere ganger å selge det inn til meg. Da jeg hadde spørsmål om tørre øyne og lysglorier, sa han at dette var svært vanlig, men at de fleste kan leve med det. Vel, jeg kan IKKE leve med konstant tørre øyne. Hva med deg? Det er også overraskende mange øyelaser-kirurger som har briller. Er det tilfeldig? Har du forsøkt progressive briller eller linser? Alle får jo ikke plagene du nevner, husk at det er veldig lite mindretall det går galt med. I noen land er man mye mindre kritisk til hvem man skal operere. Alle operasjoner har en risiko. Anonymkode: 3cfd2...4e5
enkefru Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg var nærsynt, typ 3,5 eller noe og gjorde det for 10 år siden... måtte inn og korrigere litt 6 mnd etterpå (eller så), og siden har det vært gull. Har foreløpig også sluppet unna alders-langsyntheten... er 53 år
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner en som har tatt LASIK, og hun bruker fortsatt briller. Anonymkode: e636c...5b2 Mange må bruke briller, men gjerne ikke i samme grad. Anonymkode: 2ab0f...51f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange må bruke briller, men gjerne ikke i samme grad. Anonymkode: 2ab0f...51f Nettopp, poenget er å slipppe briller i hverdagslivet. Anonymkode: 3cfd2...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 At du trenger briller for å lese får man dessverre ikke gjort noe med. Det er i veldig mange tilfeller aldersrelatert. Man kan operere slik at man ikke trenger briller på avstand. Om det er byttingen som er problematisk, ville jeg heller vurdert progressive briller. Anonymkode: fdd67...611 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg tok operasjon for 18 år siden. Var nærsynt. Anger ikke ett sekund! Har sluppet linser og briller i 18 år! Nå er jeg over 50 år og må bruke briller når jeg får noe på nær avstand, men det er pga helt naturlig alderssyn. Bruker ikke briller til bilkjøring, TV-titting osv. Kan svømme uten å ha problemer med synet, ser alt klart med en gang jeg våkner. For meg har disse årene vært helt fantastisk synsmessig. Å kunne stå opp om morgenen uten å "måtte på badet og styre med linser" er deilig! Vi har hund, så å slippe å styre med linser før morgenturen, eller bruke briller som dugger.... GULL! Anonymkode: 2ab0f...51f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettopp, poenget er å slipppe briller i hverdagslivet. Anonymkode: 3cfd2...4e5 Nei, men det er stor forskjell å bruke briller til noen ting, enn å være avhengig av dem hele tiden... Anonymkode: 2ab0f...51f
Peppa88 Skrevet 17. oktober 2023 #15 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg spurte øyelegen min om jeg kan ta laser. Har stabilt -3.0, vært avhengig av linser/briller i hverdagen siden barneskolen. Han har vært med å utviklet laserne i sin tid kunne han fortelle, og ville IKKE anbefale det. Iallefall ikke når man har bikket 25 år. Tar man laser i voksen alder er det sannsynlig at man fortsatt må bruke briller (men bedre styrke), slite med tørre øyne, lysømfintlighet osv. Han sa at det var som å kaste mange tusen kroner rett i skogen. Så har lagt fra meg den planen 😆 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #16 Skrevet 17. oktober 2023 Peppa88 skrev (2 minutter siden): Jeg spurte øyelegen min om jeg kan ta laser. Har stabilt -3.0, vært avhengig av linser/briller i hverdagen siden barneskolen. Han har vært med å utviklet laserne i sin tid kunne han fortelle, og ville IKKE anbefale det. Iallefall ikke når man har bikket 25 år. Tar man laser i voksen alder er det sannsynlig at man fortsatt må bruke briller (men bedre styrke), slite med tørre øyne, lysømfintlighet osv. Han sa at det var som å kaste mange tusen kroner rett i skogen. Så har lagt fra meg den planen 😆 Tviler på han har vært med på å utvikle laseren. Anonymkode: 3cfd2...4e5 4
Peppa88 Skrevet 17. oktober 2023 #17 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler på han har vært med på å utvikle laseren. Anonymkode: 3cfd2...4e5 Unnskyld meg for at jeg ikke var mer spesifikk, mente selvfølgelig den synskorrigerende laseren. Dumme meg.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #18 Skrevet 17. oktober 2023 Peppa88 skrev (3 minutter siden): Unnskyld meg for at jeg ikke var mer spesifikk, mente selvfølgelig den synskorrigerende laseren. Dumme meg. Navnet på denne legen? Anonymkode: 3cfd2...4e5 1
Peppa88 Skrevet 17. oktober 2023 #19 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Navnet på denne legen? Anonymkode: 3cfd2...4e5 Legger da selvfølgelig ikke ut det. Han heter ikke Ola Nordmann fra Norge. Tror du jeg sitter og lyver om dette? 🤣
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #20 Skrevet 17. oktober 2023 Peppa88 skrev (3 minutter siden): Legger da selvfølgelig ikke ut det. Han heter ikke Ola Nordmann fra Norge. Tror du jeg sitter og lyver om dette? 🤣 Hvorfor kan du ikke legge ut navnet på en lege? Det er jo offentlig info. Anonymkode: 3cfd2...4e5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå