AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Hei! Har jeg som arbeidstaker PLIKT til å gå til arbeidsgiver og fortelle om eventuelle utfordringer/situasjoner jeg er i, som gjør at jeg vurderer å gå til legen for å få sykmelding? Altså at jeg skal prate med arbeidsgiver FØR jeg får sykmelding? Fikk DEN overhøvlingen idag, og jeg er er helt nedbrutt. Anonymkode: c66fe...c91 1
Ingar-André Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 (endret) Øhm... Overhøvling? Kollega? Sjef? Endret 16. oktober 2023 av Donald Duck
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Donald Duck skrev (Akkurat nå): Øhm... Overhøvling? Kollega? Sjef? Sjef Anonymkode: c66fe...c91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjef Anonymkode: c66fe...c91 Overhøvling = kjeft Anonymkode: c66fe...c91
Ingar-André Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Overhøvling = kjeft Anonymkode: c66fe...c91 Forstod det, var bare nyfiken på hvem som brøla. Og delvis hvorfor
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Ingen på arbeidsplassen har vel rett til å vite årsaken til sykemelding? Så da er det vel litt vanskelig å varsle mulig sykemelding på forhånd? Anonymkode: 728e4...08f 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 Donald Duck skrev (Akkurat nå): Forstod det, var bare nyfiken på hvem som brøla. Og delvis hvorfor Det sier seg vel selv, i det jeg skrev? At jeg ikke informerte om en situasjon i forkant av sykmeldingen? Anonymkode: c66fe...c91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen på arbeidsplassen har vel rett til å vite årsaken til sykemelding? Så da er det vel litt vanskelig å varsle mulig sykemelding på forhånd? Anonymkode: 728e4...08f Er det jeg også tenkte, men hele situasjonen gjorde meg usikker på hvilke plikter jeg har som arbeidstaker? Anonymkode: c66fe...c91
Ingar-André Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sier seg vel selv, i det jeg skrev? At jeg ikke informerte om en situasjon i forkant av sykmeldingen? Anonymkode: c66fe...c91 Okay!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Har jeg som arbeidstaker PLIKT til å gå til arbeidsgiver og fortelle om eventuelle utfordringer/situasjoner jeg er i, som gjør at jeg vurderer å gå til legen for å få sykmelding? Altså at jeg skal prate med arbeidsgiver FØR jeg får sykmelding? Fikk DEN overhøvlingen idag, og jeg er er helt nedbrutt. Anonymkode: c66fe...c91 Nei. Man kan bli akutt syk. Det vil da ikke være mulig å si noe på forhånd. Om man går over tid og kjenner at det er for mye på jobb etc. ønsker de fleste arbeidsgivere at man sier fra slik at de kan forsøke å tilrettelegge i stedet for å miste en person helt i sykemelding. Men du har ikke plikt til å si hvorfor du er sykemeldt så sjefen kan og bør ikke skjelle deg ut for at du ikke har varslet. Du kan ha fått kreft for alt han/hun vet. Anonymkode: 0dcaa...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Man kan bli akutt syk. Det vil da ikke være mulig å si noe på forhånd. Om man går over tid og kjenner at det er for mye på jobb etc. ønsker de fleste arbeidsgivere at man sier fra slik at de kan forsøke å tilrettelegge i stedet for å miste en person helt i sykemelding. Men du har ikke plikt til å si hvorfor du er sykemeldt så sjefen kan og bør ikke skjelle deg ut for at du ikke har varslet. Du kan ha fått kreft for alt han/hun vet. Anonymkode: 0dcaa...1d9 Takk for utfyllende svar! Jeg kommer aldri til å tørre å ta sykmelding igjen. TS Anonymkode: c66fe...c91
Gnurr Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor du er sykmeldt. Du kan gå rett til legen og få det. Arbeidsgiver kan bestride sykmeldingen dog… 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 Du har plikt til å orientere leder om at du er sykmeldt og varighet på sykmeldingen. Leder har plikt til å spørre om fraværet er relatert til arbeidssituasjonen din, det man i fellesskap ser om det er noe som kan gjøres for å tilrettelegge for retur. Videre plikter du å holde leder orientert om eventuelle forlengelser, samt besvare henvendelser som inngår i vanlig sykefraværsoppfølging, etter gitte antall dager. Utover dette plikter du ikke til å varsle forhåndsvis (det er jo ikke du som sykmelder deg, legen sykmelder deg etter dere har snakket om din helsesituasjon), eller til å utdype hva som feiler deg. Anonymkode: 672eb...e03 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Det virker som du har en veldig useriøs arbeidsgiver. Har du en tillitsvalgt på arbeidsplassen? Anonymkode: c9ab9...707 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #15 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker som du har en veldig useriøs arbeidsgiver. Har du en tillitsvalgt på arbeidsplassen? Anonymkode: c9ab9...707 Jeg er veldig konfliktsky av meg, og sliter med at jeg får dårlig samvittighet for andre veldig lett. Ja, jeg har tillitsvalgt/verneombud på arbeidsplassen. Men NEI, jeg kommer ikke til å trekke de inn, da jeg virkelig ikke trenger mer å tenke på enn det jeg allerede har. TS Anonymkode: c66fe...c91 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #16 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er veldig konfliktsky av meg, og sliter med at jeg får dårlig samvittighet for andre veldig lett. Ja, jeg har tillitsvalgt/verneombud på arbeidsplassen. Men NEI, jeg kommer ikke til å trekke de inn, da jeg virkelig ikke trenger mer å tenke på enn det jeg allerede har. TS Anonymkode: c66fe...c91 Så du skal bare la deg overkjøre? Det høres jo helt absurd ut å få kjeft for å bli sykmeldt. Hvordan holder du ut med en slik arbeidsgiver? Hva om du blir syk en annen gang? Anonymkode: c9ab9...707 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #17 Skrevet 16. oktober 2023 Gå til legen før du snakker med leder. Det er ikke en gang sikkert at du får sykemelding, så det er jo dumt å forskutere en sykemelding overfor leder før du faktisk har vært hos legen. Anonymkode: 3dfb2...2aa
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #18 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå til legen før du snakker med leder. Det er ikke en gang sikkert at du får sykemelding, så det er jo dumt å forskutere en sykemelding overfor leder før du faktisk har vært hos legen. Anonymkode: 3dfb2...2aa Det er det jeg også tenker! Jeg er forresten sykmeldt Anonymkode: c66fe...c91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #19 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du skal bare la deg overkjøre? Det høres jo helt absurd ut å få kjeft for å bli sykmeldt. Hvordan holder du ut med en slik arbeidsgiver? Hva om du blir syk en annen gang? Anonymkode: c9ab9...707 Tro meg, jeg er allerede på utkikk etter en annen jobb! Inntrykket jeg har nå, etter at jeg har fått bekreftet reglene, så lager ledelsen sine egne regler… Anonymkode: c66fe...c91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #20 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det jeg også tenker! Jeg er forresten sykmeldt Anonymkode: c66fe...c91 Ok, hva sier legen om ev tilrettelegging da? Etter at man har vært sykemeldt i 8 uker, så plikter arbeidsgiver å følge opp den ansatte med dialogmøte. Men arbeidsgiver har ingen rett til å vite diagnose eller hvorfor du er sykemeldt, bare om det er mulig med tilrettelegging sånn at du kan komme tilbake i jobben din. Anonymkode: 3dfb2...2aa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå