Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper at folk kan lese og svare på dette med et åpent sinn. Jeg ønsker forståelse for hvorfor noen ikke får økonomien til å gå rundt. Jeg lever nøkternt selv, og sliter med å forstå at pengene ikke strekker til for andre. 

Eksempel for enslig:

Jeg bor en time unna Oslo, her får man en hybel inkl. alt (strøm, vann, internett) for 9000,- i mnd.

Matutgifter 3840,- i følge sifo.

Mobilabonnement: 200,-

Bil: 3075,- i følge sifo

Totalt: 16 115,-

Hvis man da har en inntekt på 400 000,-, ca. 205 kr timen, før skatt og skatter 28% har man utbetalt: 24 000,-

Da har man 7 885,- igjen til å bruke på andre variable utgifter. Dette er langt over hva jeg selv bruker på fagforening, klær, linser, lege, streaming, gaver osv. 

Etter hva jeg klarer å finne vil også en på minstetrygd ha rett over 20 000,- utbetalt.

Hva er det i budsjettene som velter lasset?  Eller er det mange som har enda lavere inntekt? 

Anonymkode: b64d6...4c4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har lånt til pipa for at det meste skal se bra ut på instagram. De tåler ikke høyere rente.

Strøm er også blitt dyrere, de med dårlig økonomi fra før har også boliger av eldre dato som ikke er godt isolert,

Mat er blitt dyrere.

Folk har også unger som er en veldig dyr hobby. de skal ha nye kule ting for å likes på instagram de også.

• Liker 1
Skrevet

Bl.a
1. ikke alle kan bo der du bor/slik du bor

2. noen kan, av ulike grunner, ha andre (store) faste utgifter

3. strøm kan koste MYE, det er sjeldent inkludert i husleie

4. og hovedsaklig tenker jeg; barn.. Barn er dyrt.

Anonymkode: b3b78...787

• Liker 25
  • Nyttig 23
Skrevet

Altså. Som ung, singel i første bolig med fast jobb så ser jeg at du ikke har noen problem. Jeg bor også 1 time utenfor oslo. 9000 inkl alt er ikke mulig å finne her. En toroms her ligger typisk på 12000kr men da tilkommer strøm. Treroms 15k. To barn i barnehage, et barn på Sfo. Folk bor ikke som du. Lever som du. Osv. På tide å åpne øyene og lære deg et og annet om livet. 

Anonymkode: 20914...c91

• Liker 17
  • Nyttig 18
Skrevet

Tja. De som er enslige i gjeldsordning får beholde kr 10 412 til livsopphold utover husleie. Da er det med strøm og månedskort osv. med husleie på 9000, så må man ha 19500? 
Trenger man bil, så legges SIFOsatsen til grunn, men månedskortet trekkes fra. 
Dette er ikke ment å være fett, og vil for de fleste heller ikke være det. 
Tv/internett og forsikringer er poster jeg ikke så i ditt oppsett. De bør vel med?

Anonymkode: 4a0b9...5d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bl.a
1. ikke alle kan bo der du bor/slik du bor

2. noen kan, av ulike grunner, ha andre (store) faste utgifter

3. strøm kan koste MYE, det er sjeldent inkludert i husleie

4. og hovedsaklig tenker jeg; barn.. Barn er dyrt.

Anonymkode: b3b78...787

TS her. Takk for svar. Dersom du kan, ønsker jeg gjerne mer utdyping. 

1. Hvorfor må man bo i dyrere områder hvis økonomien ikke tillater det? 

2. Kan du gi noen eksempler, som ikke er barn?

3. Nja, en del tusen midt på vinteren, men ser ikke at dette skal velte hele økonomien. 

4. Ja, denne ser jeg også. Men da er det også ofte flere ytelser/bidrag eller en partner med å bidrar inn i økonomien, noe som påvirker inntekten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

9000 inkl strøm, tv og internett? Det er vel en times flytur unna Oslo det da? 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Strøm er ekstremt skjeldent en del av husleien 

Jeg bor en halvtime utenfor Bergen på en 50 kvadratmeter stor leilighet og betaler 8000 uten strøm 

Studielån 

Matutgifter er blitt dyrt - jeg bor aleine slik mange andre også gjør og det er ikke noe billigere alternativ enn å være to på utgiftene akkurat både når det gjelder strøm, mat, bolig 

Anonymkode: 1637b...92c

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg håper at folk kan lese og svare på dette med et åpent sinn. Jeg ønsker forståelse for hvorfor noen ikke får økonomien til å gå rundt. Jeg lever nøkternt selv, og sliter med å forstå at pengene ikke strekker til for andre. 

Eksempel for enslig:

Jeg bor en time unna Oslo, her får man en hybel inkl. alt (strøm, vann, internett) for 9000,- i mnd.

Matutgifter 3840,- i følge sifo.

Mobilabonnement: 200,-

Bil: 3075,- i følge sifo

Totalt: 16 115,-

Hvis man da har en inntekt på 400 000,-, ca. 205 kr timen, før skatt og skatter 28% har man utbetalt: 24 000,-

Da har man 7 885,- igjen til å bruke på andre variable utgifter. Dette er langt over hva jeg selv bruker på fagforening, klær, linser, lege, streaming, gaver osv. 

Etter hva jeg klarer å finne vil også en på minstetrygd ha rett over 20 000,- utbetalt.

Hva er det i budsjettene som velter lasset?  Eller er det mange som har enda lavere inntekt? 

7885 på variablene er jo litt stramt for en person,  men det kan gå, men man har jo kanskje ofte litt flere i husholdningen. Jeg hadde sikkert klart meg som enslig, men mange av oss er flere,  og noen er alene om å forsørge flere. Det er mange varianter her, som kan gjøre at pengene ikke strekker til.

Anonymkode: b3655...44a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ts du har ett veldig enkelt oppsett av utgifter i budsjettet ditt. Alt koster. Klær, legebesøk, tannlege, møbler, oppussing, hvitevarer, forsikring. Når det kommer til bil så koster vedlikehold, verksted, eu kontroll, reparasjoner osv. Tilsammen så er ikke 7900kr så veldig mye å fordele på alle utgifter til slutt. 

• Liker 19
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså. Som ung, singel i første bolig med fast jobb så ser jeg at du ikke har noen problem. Jeg bor også 1 time utenfor oslo. 9000 inkl alt er ikke mulig å finne her. En toroms her ligger typisk på 12000kr men da tilkommer strøm. Treroms 15k. To barn i barnehage, et barn på Sfo. Folk bor ikke som du. Lever som du. Osv. På tide å åpne øyene og lære deg et og annet om livet. 

Anonymkode: 20914...c91

Ts her. Dette er ikke mitt budsjett og jeg er ikke singel. 

Jeg valgte å bruke enslig som eksempel. Barn koster penger, men da er det gjerne en partner inn i bildet med en årslønn til eller flere ytelser/bidrag og dermed høyere inntekt.

Skrevet

Synes ihvertfall det er inspirerende det du skriver.  Har selv god inntekt men er alltid blakk og beundrer de som sparer og lever nøkternt. Er nok mange andre som har litt vel gode vaner.  Men er jo vanskelig å knipe inn mer for de som kanskje bare har 2-300000 i årsinntekt (fks trygd) 

Anonymkode: d47f6...7ac

• Liker 3
Skrevet (endret)

Eksempler folk bruker penger på:

- frisør, spesielt for damer er det dyrt

- legetumer og tannlege

- ut med venner (spise ute og alkohol er dyrt)

- oppussing

- klær og sko

- forsikring (ikke mange hundrelapper i måneden, vanligvis)

- reising

- husdyr

- sminke og hudpleie

Endret av katties
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja. De som er enslige i gjeldsordning får beholde kr 10 412 til livsopphold utover husleie. Da er det med strøm og månedskort osv. med husleie på 9000, så må man ha 19500? 
Trenger man bil, så legges SIFOsatsen til grunn, men månedskortet trekkes fra. 
Dette er ikke ment å være fett, og vil for de fleste heller ikke være det. 
Tv/internett og forsikringer er poster jeg ikke så i ditt oppsett. De bør vel med?

Ts her. Ja, gjeldsordning er jo litt spesielt. Men da har man gjerne allerede levd over evne før man kommer dit.

Forsikring er godt poeng! 

Skrevet
3 minutter siden, katties said:

Eksempler folk bruker penger på:

- frisør, spesielt for samer er det dyrt

Opplys meg?

Anonymkode: e715b...659

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplys meg?

Anonymkode: e715b...659

Damer 🤣 For samer blir det vel bare dyrt om de vil ta reinen i tillegg!

Endret av katties
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Vegglampe skrev (5 minutter siden):

Ts du har ett veldig enkelt oppsett av utgifter i budsjettet ditt. Alt koster. Klær, legebesøk, tannlege, møbler, oppussing, hvitevarer, forsikring. Når det kommer til bil så koster vedlikehold, verksted, eu kontroll, reparasjoner osv. Tilsammen så er ikke 7900kr så veldig mye å fordele på alle utgifter til slutt. 

Ts her. Takk for svar.

Jeg er helt enig at det ikke er mye. Forsikring glemte jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

9000 inkl strøm, tv og internett? Det er vel en times flytur unna Oslo det da? 

Ts her. Nei, men selvfølgelig en av de billigste boligene.

Skrevet
katties skrev (8 minutter siden):

- frisør, spesielt for samer er det dyrt

Hæ?

Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Hæ?

Skriveleif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...