AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Kort fortalt; baby vil kun sove på puppen eller i bæresele på dagtid. Sover sammen med meg i dobbeltsenga på natt, men sover godt over en halvmeter fra meg. (Mannen har flytta på gjesterommet fordi det blir liten plass til alle 3). For å få henne til å sovne på kvelden og ved oppvåkning på natten ammer jeg i søvn, og må la henne sove på meg 1 times tid før jeg kan legge henne fra meg. Da sover hun godt i flere timer. Prøver jeg å legge henne fra meg "for tidlig" så våkner hun og jeg må gjenta prossesen. Har prøvd å legge henne fra meg i sin egen seng som er på siden av meg, men da våkner hun etter noen minutter😫 har prøvd å feste sleepytroll på bedsiden, brukt putetrekk som lukter meg osv men det fungerer ikke. Har kanskje ikke prøvd så veldig hardt for jeg vet det funker på siden av meg i senga og jeg vil helst sove når jeg har mulighet🙈 Nå som hun nærmer seg 3 mnd så håper jeg å få inn litt rutiner etterhvert, og at hun kan sove i egen seng på natten. Vi har ikke hatt mulighet til å ha sex etter fødsel siden hun alltid sover på meg på dagtid og når kvelden kommer tar det så lang tid før jeg kan legge henne fra meg at jeg er så sliten. Savner dog å dele seng med samboer og kanskje få en time kveld uten baby🙈 jeg vet jo at hun KAN sove alene, for hun gjør jo det om natten. Ligger faktisk lenger unna meg i dobbeltsenga enn hva hun gjør i sin egen seng da jeg setter den helt inntil. Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan gjorde dere det? Målet er jo altså at hun skal sovne i egen seng og ikke oppå meg, slik at jeg blir fristilt den timen og to det tar før jeg får lagt henne sovende ned nå😅 Anonymkode: 95017...fb7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg pleide å amme liggende. Da var det litt lettere å snike seg unna når de sovnet. Anonymkode: 654d4...007
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg pleide å amme liggende. Da var det litt lettere å snike seg unna når de sovnet. Anonymkode: 654d4...007 Har testet det, men babyen sliter med en del vondt i magen, så hun blir liggende å kave helt til jeg tar henne opp for å rape. Og da er hun våken igjen🙈 men liker tanken, kanskje hun ikke trenger hjelp til å rape når hun blir eldre?. Men da sov vel babyen i samme seng som deg?😊 ønsker helt å få henne over i egen seng. Anonymkode: 95017...fb7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Når du legger henne ned, legger du ned på ryggen eller siden? Jeg hadde en litt lik baby og jeg måtte legge henne ned på siden på den alderen og så etter en liten stund forsiktig lirke henne over på ryggen. Da våknet hun ikke like lett Sovepose hjalp og litt da det ikke ble så stor forandring på underlag/temperatur når jeg la henne ned. En på barselgruppa mi hadde ganske god suksess med opp-ned-metoden på en som var ganske klistremerke på soving. Men det tok tid og man må jo stå i det. Jeg orket ikke prøve selv for var så trøtt. Greia er vel bare at man skal legge ned og så heller ta opp, roe, legge ned, ta opp og roe men så legge ned...hundre ganger.. Ikke la baby ligge å skrike. Anonymkode: 17707...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Greia er vel bare at man skal legge ned og så heller ta opp, roe, legge ned, ta opp og roe men så legge ned...hundre ganger.. Ikke la baby ligge å skrike. Off, så stressende både for baby og mor. Mye lettere å bare gi den lille nærhet og trygghet den tida de trenger det 🧡 Anonymkode: 57f51...baf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Når du legger henne ned, legger du ned på ryggen eller siden? Jeg hadde en litt lik baby og jeg måtte legge henne ned på siden på den alderen og så etter en liten stund forsiktig lirke henne over på ryggen. Da våknet hun ikke like lett Sovepose hjalp og litt da det ikke ble så stor forandring på underlag/temperatur når jeg la henne ned. En på barselgruppa mi hadde ganske god suksess med opp-ned-metoden på en som var ganske klistremerke på soving. Men det tok tid og man må jo stå i det. Jeg orket ikke prøve selv for var så trøtt. Greia er vel bare at man skal legge ned og så heller ta opp, roe, legge ned, ta opp og roe men så legge ned...hundre ganger.. Ikke la baby ligge å skrike. Anonymkode: 17707...1f2 Helsestasjonen sier man ikke må ta opp umiddelbart. Les trøstetrappa. Man kan trøste med stemme, stryke osv. De fleste som har hatt en klistremerkebaby som jeg kjenner har måtte øve jevnt og trutt på å legge ned, og det har i mange tilfeller fungert. Anonymkode: 53dac...c0d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Off, så stressende både for baby og mor. Mye lettere å bare gi den lille nærhet og trygghet den tida de trenger det 🧡 Anonymkode: 57f51...baf Fordi alle er ikke selvutslettende og fungere like godt uten søvn og basisbehov dekket? Fordi noen er klistremerke til de er 4? Anonymkode: 53dac...c0d 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Off, så stressende både for baby og mor. Mye lettere å bare gi den lille nærhet og trygghet den tida de trenger det 🧡 Anonymkode: 57f51...baf Ja jeg orket ikke. Men jeg hadde mulighet til å bare sitte på soverommet hele kvelden de dagene jeg måtte det, ingen andre forpliktelser. Så da holdt jeg bare baby når hun ikke ville legges ned. Hun jeg kjente kunne ikke dette da hun i perioder var alene med flere barn pga mann som jobbet borte. Synes uannsett det er bedre en gråtekur som mange gjør. Trøstetrappa funket aldri hos oss, baby gikk alltid rett i hysterisk hylgråt og ingenting annet enn å ta opp hadde noen effekt det ble bare verre gråting. Men det funker kanskje på barn som bare sutrer litt og som har et roligere temperament. Anonymkode: 17707...1f2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 Det er en baby.....Sånt kan læres etterhvert....Akkuratt nå så trenger babyen kos og trøst. Babyer kan ikke få uvaner eller bli bortskjemte.. Anonymkode: 87999...81a 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Har også en slik baby. Helt ærlig, du må la far slippe til også, la han avlaste deg litt på kvelden. Ja, de trenger kos, byssing u name it. Kjøp og bæresele. Magisk! Det er begrenset hvor mye du kan ha baby på deg faktisk. Jeg er som deg, men må la far overta til tider. Vi har og litt liten plass i senga for tre, men sover sammen uansett. Men ikke akkurat nå pga kulden og vinden som trekker igjennom soveroms vinduene. Bikkjekaldt og dårlige vinduer som må byttes ut. Så vi sover på sofaen alle mann. Guttungen ligger i sove vogna si, i baby nest. Og inntil meg når han våkner, om han våkner. Men samtidig er jeg lykkelig for han sover natta igjennom stort sett. Og det er så deilig!! Så verdt den tiden jeg har med han oppå meg på dagen og kvelden før han sovner. Og, btw! Kjøp baby bjørn vippestol !! Også magisk! Vi fikk i gave og guttungen vår elsker den!!! Baby gym misliker han, men vippestolen er bare så populær!! Den er fantastisk når vi skal dusje, spise eller gå på do. Og sexlivet kan dere fint gjøre noe med. Det er ikke så komplisert !!! Vi har samme type baby som dere, men vi utnytter den tiden vi kan på kveldene, og har gjerne sex på badet, gjesterom eller u name it!! Vi har vel hatt mye intimitet siden han ble født faktisk.. ikke bare sex.. men nå har vi noen barn fra før og vært igjennom dette noenganger så kanskje vi er blitt pro 😂... Men skal sies, jeg er ekstremt kåt etter fødsel og flere måneder etter. Samme er mannen !! Anonymkode: 1304d...a01
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Så slemme folk er mot babyene sine. Hvorfor få en baby hvis man ikke engang kan trøste dem med kroppskontakt når de trenger det? De er bittesmå og skjønner ingenting, så skal dere begynne å lære dem å være selvstendige? Sorry at jeg er krass, men får helt sjokk. Anonymkode: c5eda...93a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så slemme folk er mot babyene sine. Hvorfor få en baby hvis man ikke engang kan trøste dem med kroppskontakt når de trenger det? De er bittesmå og skjønner ingenting, så skal dere begynne å lære dem å være selvstendige? Sorry at jeg er krass, men får helt sjokk. Anonymkode: c5eda...93a Slemme fordi man er utslitt av å ha noen på seg 24/7 uten å få tisse, sove, spise eller noe? Fordi man vil se om det kan fungere å gjøre annerledes? Deg om det. Anonymkode: 53dac...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Alle mine 3 barn sov i egen seng fra første stund. Så, ja, helt mulig. Men de som er vandt til å sove i foreldrenes seng, må sikkert tilvennes. Anonymkode: c0b57...046 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle mine 3 barn sov i egen seng fra første stund. Så, ja, helt mulig. Men de som er vandt til å sove i foreldrenes seng, må sikkert tilvennes. Anonymkode: c0b57...046 Da hadde du jo barn som godtok det fint fra første stund og dermed aldri trengte å "lære" det. Så det er jo 100% ikke et eksempel på at det er "helt mulig". De aller fleste som samsover/sitter med sovende baby på seg har nok forsøkt å legge baby i egen seng i starten. Men så har de tatt den opp fordi den ikke godtok det i det hele tatt. Anonymkode: 17707...1f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 Tusen takk for alle svar dere🥰 Har et barn fra før, men hun sov godt i egen seng fra fødsel, så dette er en ny problemstilling. Ja, bruker bæresele hele dagen omtrent, og vippestol er veldig populært her også, spesielt når eldste underholder😂 hun har begynt å godta å være for seg selv når hun er våken, men ikke når hun skal sove😅 Skal absolutt prøve å legge ned på siden, takk for tips😄 syntes bare det er så rart at hun godtar å ligge "alene" ved siden av meg i dobbeltsenga på natten, men ikke i egen seng. Vi har ingen kroppkontakt under soving. Et annet spørsmål, når begynte deres babyer med samme behov for nærhet å sove i vogn? Nå kan hun kanskje sove i 10-20 minutter i vogn av og til før hun våkner og hylskriker (kontra opp til 2 timer i bæresele). Savner litt å ikke ha baby sovende oppå meg hele tiden, selv om det er koselig også. Spesielt i de periodene mannen er bortreist på jobb i nordsjøen og jeg er alene med begge. Har mye dårlig samvittighet ovenfor eldste som aldri får skikkelig alenegid med meg. Blir mye ut å gå tur med bæresele når baby skal sove eller se tv/lese bok/se på at barnet leker når baby sover på puppen. Får heldigvis lekt litt når baby er våken, men får ikke gitt 100% fokus da heller da jeg føler jeg må avbryte for å gi babyen litt oppmerksomhet også. Anonymkode: 95017...fb7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå