Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om kroppsformen til den gravide har noe å si angående sannsynlighet for keisersnitt? Altså at det med keisersnitt kan begrunnes at den gravide er veldig slank og tynn og kroppen kanskje ikke klarer vanlig fødsel? Finnes det flere keisersnitt hos damer som veier rundt 50kg før graviditeten enn damer som har litt mer «normalvekt»?

Anonymkode: d3b21...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurte på om kroppsformen til den gravide har noe å si angående sannsynlighet for keisersnitt? Altså at det med keisersnitt kan begrunnes at den gravide er veldig slank og tynn og kroppen kanskje ikke klarer vanlig fødsel? Finnes det flere keisersnitt hos damer som veier rundt 50kg før graviditeten enn damer som har litt mer «normalvekt»?

Tror det handler mer om hvordan barnets posisjon er. Eller om det oppstår situasjoner som gjør at ungen må ut fortest mulig pga ymse komplikasjoner. Kroppen er utrolig til p gjøre det den må, og selv meget spede damer (og unge tenåringer) kan føde vaginalt 

Skrevet

Kroppsform og vekt har lite å si.. Noen få får det anbefalt/innvilget gjerne grunnet svært smalt bekken, kombinasjon av lav høyde og smalt bekken mm.. Men utover det går det på eventuelt tidliger komplikasjoner ved fødsel, akutte situasjoner, barnets plassering, barnets helse, mors helse eventuelt helsetilstander. 

Anonymkode: 5685b...f49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Det handler mer om alt annet. 

Anonymkode: b3634...b0a

• Liker 2
Skrevet

Tja ikke vet jeg. Jeg har ''perfekt fødekropp'' og ble hele svangerskapet fortalt at fødselen kom til å bli såååååååå enkel for meg med brede hofter og gudene vet! 

Den ble et helvete uten sidestykke, med alle mulige komplikasjoner. Endte med tangforløsning, store skader, styrtblødning etc etc. Så stemmer ikke for meg alle fall. 

Anonymkode: 9c283...a92

Skrevet

Myte det med at utseendet har noe å si for fødselen. Er innvendig bekken, barnets størrelse og posisjon, og rier som har noe å si for utfallet. 

Anonymkode: e2e49...402

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel fødende med risikosvangerskap som har større sjanse for å måtte ta ks. Det er høyere sjanse for risikosvangerskap dersom mor har høy bmi. 

Anonymkode: ed272...5eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tja ikke vet jeg. Jeg har ''perfekt fødekropp'' og ble hele svangerskapet fortalt at fødselen kom til å bli såååååååå enkel for meg med brede hofter og gudene vet! 

Den ble et helvete uten sidestykke, med alle mulige komplikasjoner. Endte med tangforløsning, store skader, styrtblødning etc etc. Så stemmer ikke for meg alle fall. 

Anonymkode: 9c283...a92

Jeg fikk høre det samme. «Perfekt fødekropp.» Himla jordmorpropaganda. Endte med en haug med komplikasjoner, baby som satt bom fast, keisersnitt etter å ha presset i to timer. Viste seg at jeg har deformert bekken, gitt. Man kan ikke se bekkenmålene fra utsiden. 

Anonymkode: 474d9...ec6

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk høre det samme. «Perfekt fødekropp.» Himla jordmorpropaganda. Endte med en haug med komplikasjoner, baby som satt bom fast, keisersnitt etter å ha presset i to timer. Viste seg at jeg har deformert bekken, gitt. Man kan ikke se bekkenmålene fra utsiden. 

Anonymkode: 474d9...ec6

Og min bestemor fikk motsatt beskjed i sin tid. "Du har ikke en fødekropp, så dette kan bli problematisk", sa legen. Hun hadde ingen problemer. Det et jaggu mye med kvinnehelse det tar tid for dem å gidde å undersøke. Selv om det handler om noe så viktig som dette 😤

Anonymkode: 22b95...feb

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler ikke keisersnitt hvis du ikke må. Hvis dette er noe du har lyst til. Jeg vet ikke hva du mener med innlegget ditt så jeg bare svarer fra min erfaring. Jeg har to snitt bak meg. Og jeg har kunna ønska at jeg har fått prøvd en vanlig fødsel. Jeg slet lenge etter begge mine snitt. Sitter ikke med en god følelse etterpå. Men har du selvfølgelig komplikasjoner så er det jo en måte å løse det på. 

Anonymkode: 1507f...82f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg anbefaler ikke keisersnitt hvis du ikke må. Hvis dette er noe du har lyst til. Jeg vet ikke hva du mener med innlegget ditt så jeg bare svarer fra min erfaring. Jeg har to snitt bak meg. Og jeg har kunna ønska at jeg har fått prøvd en vanlig fødsel. Jeg slet lenge etter begge mine snitt. Sitter ikke med en god følelse etterpå. Men har du selvfølgelig komplikasjoner så er det jo en måte å løse det på. 

Anonymkode: 1507f...82f

Jeg er veldig tynn og lurer derfor på om de kanskje kommer til å anbefale ks med tanken på smal bekken. Vet ikke hva jeg skulle «ønske» dersom jeg hadde valg. Tenker på den ene siden er ks fort gjort, men man har det mer vondt etterpå. På den andre siden er jeg litt redd for at de skal «klippe» meg hvis det blir vanlig fødsel. 

Skrevet

Det er ikke kroppsfett som har noe å si for fødsel akkurat. De anbefaler ikke keisersnitt i utgangspunktet, det skal gode grunner til. Ikke å anbefale med keisersnitt, det tar tid å komme seg igjen, man kan ikke løfte noe eller gjøre noe husarbeid på 6 uker, det er en stor operasjon! Vanskelig å ta vare på en nyfødt i etterkant, og mye smertestillende (iallefall synes jeg det) i tiden etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 22.03):

Har ei venninne sim er 169 og 49 kg, smal og velsig tynn. Gikk opp 6 kg under graviditeten. Barnet var på 3150. Hun syntes det gikk lett å føde og fikk ingen rifter e.l. 

Kjenner eflere andre som har relativt brede hofter, men smalt bekken, så det måtte bli keisersnitt.

Hofte vs bekkenstørrelse er ulike ting

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 22.03):

Jeg er tynn/smal. Også over bekkenet. Fødsel nr. 1 tok lang tid og på et tidspunkt trodde de at jeg ikke kunne føde normalt. Ble trillet på røntgen for sjekk. Ingen problemer med å kunne føde normalt. 

Anonymkode: e2fcc...a14

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er veldig tynn og lurer derfor på om de kanskje kommer til å anbefale ks med tanken på smal bekken. Vet ikke hva jeg skulle «ønske» dersom jeg hadde valg. Tenker på den ene siden er ks fort gjort, men man har det mer vondt etterpå. På den andre siden er jeg litt redd for at de skal «klippe» meg hvis det blir vanlig fødsel. 

Det har ingenting å si hvor mye fett du har på kroppen.

For babyen er det aller sunnest å bli født vaginalt, så det er selvfølgelig best hvis man har et valg.

Anonymkode: a3051...3d3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...