Gå til innhold

Effektive måter for å hindre tilbakevendende urinveisinfeksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man dette mange nok ganger så blir fastlegen kanskje mer skeptisk til å skrive ut resept på antibiotika, opp til flere ganger hvert eneste år. Det har vel vært snakk om "antibiotika-resistens" i flere år nå. 

Så hva slags andre metoder kan egentlig fungere da? Tranebær har i alle fall null og niks effekt. Kanskje juice kan fungere, forutsatt at man finner noe som ikke inneholder alt for mye sukker da. Kanskje ekstra C-vitaminer, eller sitronsaft? 

Anonymkode: 836aa...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiprex! Snakk med legen din, er tabletter eller pulver som fungerer meget effektivt mot uvi. 

• Liker 3
Skrevet

Utvannet appelsinjuice eller ananasjuice. Drikker en halvliter hver dag, altså ca 2-3 dl doblet med vann. Også drikke 2 liter væske utover det hver dag (ikke kaffe)

• Nyttig 1
Skrevet

Gå på do og tiss innen et kvarter etter sex eller bading i badekar, da kan du unngå det. Men om jeg kjenner at jeg begynner og få uvi, så tar jeg masse c-vitamin tabletter

• Nyttig 1
Skrevet

Bomullstruser, ikke vaske med såpe, unngå bind og truseinnlegg, unngå svømmebaseng, ikke bli våt og kald, hold føttene varme, tiss etter sex, skyll deg i dysjen etter avføring om mulig. 

Anonymkode: 57abb...a34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Ikke holde deg lenge når du må tisse.

2. Tømme blæra skikkelig.

3. Tisse rett etter sex OG skylle godt med lunkent/kjølig vann.

4. Alltid ha GOD sex, aldri bli penetrert uten å være veldig klar.

5. Drikke jevnlig vann og ta C-vit.

6. Ibux ved lette smerter.

7. Ha Selexid liggende og ta raskt.

8. Holde deg til en partner.

Anonymkode: effac...60d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fokuserte skikkelig på å tømme blæren helt etter fødsel. Etter det har jeg ikke hatt uvi. 

Anonymkode: 85bee...453

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjøper alltid en pakke Urincur når jeg kjenner det er UVI på gang. Det pleier å ta det.

Det som ellers har funket for meg for å ikke få det igjen er å drikke masse vann, tisse rett etter sex og bruke bomullstruser. Jeg fant ut at truser i syntetisk materiale er djevelens verk når det kommer til tilbakevendende UVI for min del.

Skrevet

1. Ikke holde deg lenge når du må tisse. Det gjør jeg heller ikke.

2. Tømme blæra skikkelig. Forsøker i alle fall å gjøre dette hver gang jeg går på dot. Men så går det max femten minutter eller noe, før jeg må tisse igjen.

3. Tisse rett etter sex OG skylle godt med lunkent/kjølig vann. Ikke relevant, ettersom jeg ikke har sex. Men får fremdeles uvi.

4. Alltid ha GOD sex, aldri bli penetrert uten å være veldig klar. Heller ikke relevant. 

5. Drikke jevnlig vann og ta C-vit. Jeg har faktisk forsøkt å ta både C-vitaminer, og drikke sitronsaft.  Men hjelper lite.

6. Ibux ved lette smerter. Ibux fjerner i alle fall ubehaget, selv om det kanskje ikke har all verdens effekt mot bakterier av denne typen.           

7. Ha Selexid liggende og ta raskt. Dette må vel skrives ut på resept fra fastlegen? Og bare når det har blitt slått fast at jeg har uvi. Altså ikke bare noe jeg kan ha liggende, i tilfelle jeg får uvi en gang i fremtiden- 

8. Holde deg til en partner. Eller enda bedre: Ingen partner! :nisse: men jeg får fremdeles uvi da. 

• Hjerte 1
Skrevet

Diabetes?

Anonymkode: b70c3...76c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Diabetes?

Anonymkode: b70c3...76c

det har jeg ikke, allerede testet for. 

men det er nok vanligere enn folk kanskje tror med tilbakevennende uvi. Har man først fått dette en gang, så øker vel risikoen for at man får dette flere ganger senere.                

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Får man dette mange nok ganger så blir fastlegen kanskje mer skeptisk til å skrive ut resept på antibiotika, opp til flere ganger hvert eneste år. Det har vel vært snakk om "antibiotika-resistens" i flere år nå. 

Så hva slags andre metoder kan egentlig fungere da? Tranebær har i alle fall null og niks effekt. Kanskje juice kan fungere, forutsatt at man finner noe som ikke inneholder alt for mye sukker da. Kanskje ekstra C-vitaminer, eller sitronsaft? 

Spør om å bli henvist til urolog. 

• Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Spør om å bli henvist til urolog. 

Det har jeg faktisk vært en gang, for flere år siden nå. 

Men de fant aldri noe galt. Man kan vel få UVI selv om det ikke er noe fysisk feil en eller annen plass.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1. Ikke holde deg lenge når du må tisse. Det gjør jeg heller ikke.

2. Tømme blæra skikkelig. Forsøker i alle fall å gjøre dette hver gang jeg går på dot. Men så går det max femten minutter eller noe, før jeg må tisse igjen.

3. Tisse rett etter sex OG skylle godt med lunkent/kjølig vann. Ikke relevant, ettersom jeg ikke har sex. Men får fremdeles uvi.

4. Alltid ha GOD sex, aldri bli penetrert uten å være veldig klar. Heller ikke relevant. 

5. Drikke jevnlig vann og ta C-vit. Jeg har faktisk forsøkt å ta både C-vitaminer, og drikke sitronsaft.  Men hjelper lite.

6. Ibux ved lette smerter. Ibux fjerner i alle fall ubehaget, selv om det kanskje ikke har all verdens effekt mot bakterier av denne typen.           

7. Ha Selexid liggende og ta raskt. Dette må vel skrives ut på resept fra fastlegen? Og bare når det har blitt slått fast at jeg har uvi. Altså ikke bare noe jeg kan ha liggende, i tilfelle jeg får uvi en gang i fremtiden- 

8. Holde deg til en partner. Eller enda bedre: Ingen partner! :nisse: men jeg får fremdeles uvi da. 

Snakk med legen din. Selvsagt kan du ha Selexid liggende. Det har jeg. En god fastlege stoler på at du kan vurdere dette selv. Ha gjerne test-kit fra apoteket liggende også. Rask behandling er viktig!

Siden du ikke har sex så ville jeg fokusert mer på å holde varmen, bruke ullsokker og mamelukker av ull nå på vinteren.

Skrevet

Her funket det best å tisse etter sex, typ innen 15 minutter 

Anonymkode: 37ff3...49d

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode råd allerede, og i og med at du har prøvd/opprettholder de fleste så er det rimelig å anta at du er mer genetisk disponert for UVI og sannsynligvis er det lite du kan gjøre med det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med legen din. Selvsagt kan du ha Selexid liggende. Det har jeg. En god fastlege stoler på at du kan vurdere dette selv. Ha gjerne test-kit fra apoteket liggende også. Rask behandling er viktig!

Siden du ikke har sex så ville jeg fokusert mer på å holde varmen, bruke ullsokker og mamelukker av ull nå på vinteren.

Jeg vet ikke hvordan fastlegen din er. Men fastlegen min er i alle fall utrolig streng rundt dette. 

Ringer man og sier at man har uvi, så er man nødt til å komme innom fastlege kontoret med en fersk urin-prøve. I tillegg blir man nødt til å sitte der og vente helt til ffastlegen har tid til å slå av en prat. 

Det holder visst ikke å "bare" snakke om symptomene man har over telefonen, og så kan en sekretær eller noe gi disse opplysningene videre til fastlegen. Man er visst nødt til å snakke med selve fastlegen om disse tingene også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg faktisk vært en gang, for flere år siden nå. 

Men de fant aldri noe galt. Man kan vel få UVI selv om det ikke er noe fysisk feil en eller annen plass.   

Jo, det er tydeligvis et eller annet galt sånn jeg ser dette. Har du tatt utvidet blodprøver? 

Uvi opptrer hyppigere ved urinretensjon o.l også. 

Er det lenge siden du har fått en underlivsundersøkelse av en gynekolog? Selv om du ikke har sex så burde du gjøre det jevnlig dessverre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan fastlegen din er. Men fastlegen min er i alle fall utrolig streng rundt dette. 

Ringer man og sier at man har uvi, så er man nødt til å komme innom fastlege kontoret med en fersk urin-prøve. I tillegg blir man nødt til å sitte der og vente helt til ffastlegen har tid til å slå av en prat. 

Det holder visst ikke å "bare" snakke om symptomene man har over telefonen, og så kan en sekretær eller noe gi disse opplysningene videre til fastlegen. Man er visst nødt til å snakke med selve fastlegen om disse tingene også. 

Sant. Retningslinjer ang utskrivelse av antibiotika tilsier at man må ha levert en prøve for dyrkning. På denne måten kan man få bekreftet/avkreftet om typen antibiotika som er skrevet ut fungerer mot det man har. Legene skriver ofte ut en antibioka med en gang også gir de beskjed om det ikke vil fungere med denne etterhvert som resultatet av dyrkingen finner sted. 

Er som regel bare å dra innom legekontoret for å levere en urinprøve pga plager uten å ha legetime. 

Skrevet

Jeg har hatt det ofte når jeg var yngre, det som jeg ser grunnlegende endret seg er at jeg bare går med store truser altså ikke g-streng som sprer bakterie bakfra frem, og kjøper bare lange vinterjakker/kåper som dekker rumpe, og så klart ikke er ute å "henger" til jeg fryser rompa av meg evt kler på meg godt om jeg må være ute mye.

Anonymkode: a0c0c...a0a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...