AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 sliter med IBS, har i perioder vært vanskelig å vite hva jeg reagerer på og ikke. Men nå som jeg har kuttet ut mye, så merker jeg veldig godt at jeg reagerer på havregryn. Blir veldig oppblåst og "stinn" litt sånn ubehag. Kan også få mageknip.... Alle steder jeg leser så står det at havregryn er så bra for fordøyelsen, for de med IBS osv.... Noen andre som reagerer slik? Hva spiser dere? Jeg spiser nå rugsprø, salater, chiagrøt (med laktosefri biola) i tillegg til det meste av middager. Prøvde med litt havregryn sammen med chiagrøten, (stod da over natten i kjøleskap- samme reaksjon da- tenkte det hjalp å la den stå å svelle lenge, men det gjorde det altså ikke) Lagde protein rundstykker, men følte jeg hadde spist en betong kloss ikke krise å ikke spise havregryn, men prøver å finne litt mer for variasjonens del, så jeg ikke går lei det som funker. Anonymkode: 5f31a...d96 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Du kan prøve med økologisk havregryn for å se om det er noe forskjell. Havregryn inneholder mye antinæringsstoffer som du også kan reagere på. Spiste du bare havregryn kokt på vann, eller hadde du noe til, f.eks frukt/bær? Anonymkode: a1983...0bc
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Kanskje forsøke å koke den før du spiser eller har den i rundstykker ? Vet ikke om det hjelper siden bløtleggimg ikke hjalp men synes selv at rå havregryn er veldig tungt. Anonymkode: 1d9a8...791 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Havregryn er veldig mye karbohydrater, det er det ikke alle som tåler. Anonymkode: e4fca...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 La være å spise havregryn. Anonymkode: 008b4...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): sliter med IBS, har i perioder vært vanskelig å vite hva jeg reagerer på og ikke. Men nå som jeg har kuttet ut mye, så merker jeg veldig godt at jeg reagerer på havregryn. Blir veldig oppblåst og "stinn" litt sånn ubehag. Kan også få mageknip.... Alle steder jeg leser så står det at havregryn er så bra for fordøyelsen, for de med IBS osv.... Noen andre som reagerer slik? Hva spiser dere? Jeg spiser nå rugsprø, salater, chiagrøt (med laktosefri biola) i tillegg til det meste av middager. Prøvde med litt havregryn sammen med chiagrøten, (stod da over natten i kjøleskap- samme reaksjon da- tenkte det hjalp å la den stå å svelle lenge, men det gjorde det altså ikke) Lagde protein rundstykker, men følte jeg hadde spist en betong kloss ikke krise å ikke spise havregryn, men prøver å finne litt mer for variasjonens del, så jeg ikke går lei det som funker. Anonymkode: 5f31a...d96 Det at noe står som «low fodmap» betyr ikke at du tåler det, ts. Det betyr bare at det ikke inneholder mye fodmap. Fodmap er bare en av tingene som trigger ibs. Det får mye fokus fordi det er den eneste de kjenner med noe sikkerhet. Men folk med ibs reagerer - med sikkerhet - også på ting som ikke er knyttet til fodmap. Vi reagerer på matens temperatur (lunkent er lettest å fordøye, kaldt resulterer ofte i magevondt), vi reagerer på matens lettfordøyelighet (fiber er vrient, finmalt lettere) For meg funker havregryn. Men jeg løser problemet «fiber er vrient» med å primært spise brød av type hjemmebakt surdeigsloff, og gjør grønnsaker om til juice for å fjerne fiber - som er vrient å fordøye. Da får jeg i meg nok vitaminer etc, men ikke for mye fiber for min noe dårlige evne til å fordøye. Men for meg funker ikke flere frukter som er på «trygg» lista. Så de unngår jeg. Og veldig mye som unektelig er high fodmap funker helt fint. Du blr også merke deg at havregrøt ikke er «trygt» i store mengder. Listen over trygge matvarer oppgir også en mengde (som er ganske liten). Den må du holde deg under, per måltid, dag eller uke (alt etter din personlige tålegrense) Skal du leve low fodmap en periode fremover for å nullstille? Last ned appen og hold deg under verdiene oppgitt. Pass deg også for mote-mat type proteinrundstykker. Spis heller loff og finmalt (som er lett å fordøye), i den grad du velger å spise korn. Min grense går på 2-3 måltider brød per uke. Hva din er? Det må du finne ut av. Og husk - intet brød som ikke er surdeig fermentert over 24 timer er trygt. Anonymkode: f0ba4...965 1 1
Roci Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 20.56): sliter med IBS, har i perioder vært vanskelig å vite hva jeg reagerer på og ikke. Men nå som jeg har kuttet ut mye, så merker jeg veldig godt at jeg reagerer på havregryn. Blir veldig oppblåst og "stinn" litt sånn ubehag. Kan også få mageknip.... Alle steder jeg leser så står det at havregryn er så bra for fordøyelsen, for de med IBS osv.... Noen andre som reagerer slik? Hva spiser dere? Jeg spiser nå rugsprø, salater, chiagrøt (med laktosefri biola) i tillegg til det meste av middager. Prøvde med litt havregryn sammen med chiagrøten, (stod da over natten i kjøleskap- samme reaksjon da- tenkte det hjalp å la den stå å svelle lenge, men det gjorde det altså ikke) Lagde protein rundstykker, men følte jeg hadde spist en betong kloss ikke krise å ikke spise havregryn, men prøver å finne litt mer for variasjonens del, så jeg ikke går lei det som funker. Anonymkode: 5f31a...d96 Du kan forsøke å bløtlegge havregryn i vann med litegrann hvit 7% eddik over natten, det tilsvarer en slags fermenteringsprosess som gjør havregrynene lettere å fordøye. Det er lurt å blande ut eddiken i vannet før du heller det over havregrynene. Og du trenger ikke være redd for at det smaker eddik, har forsøkt selv og det gikk helt fint. Så kan du blande havregrynene i chiagrøten, bruke de i røre til lapper, brøddeig etc. Men det kan jo også hende at du rett og slett ikke tåler havregryn, som AB over her er inne på. Tåler du bær og f.eks. kokosyoghurt, så kan du lage smoothiebowls. Tilsett gjerne litt spinat (frossen, så unngår du oksalsyren), chiafrø eller linfrø og litt hakkede valnøtter på toppen, om du tåler det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg tåler ikke særlig med fiber, og blir dårlig av f.eks. havregrøt. Kanskje du sliter med fiber generelt også, og ikke bare med havregryn? Anonymkode: b7a38...002
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tåler ikke særlig med fiber, og blir dårlig av f.eks. havregrøt. Kanskje du sliter med fiber generelt også, og ikke bare med havregryn? Anonymkode: b7a38...002 ja det er mulig, blir også oppblåst av brød feks. Loff går fint. Anonymkode: 5f31a...d96
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ja det er mulig, blir også oppblåst av brød feks. Loff går fint. Anonymkode: 5f31a...d96 Da bør du prøve deg litt frem med hvor mye og hva slags fiber du tåler per måltid. Jeg tåler bedre fiber fra grønnsaker enn fra kornprodukter. Kan f.eks spise salat men ikke grovbrød/havregryn. Dette er nok veldig individuelt også . Det er faktisk en myte at man trenger fiber, men det kan være nødvendig å følge godt med på fordøyelsen når man går på fiberfattig diett. Mange som har IBS bør ikke spise fiber, synd at det ikke er mer kunnskap om dette. Anonymkode: b7a38...002 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå