Gå til innhold

Luftveisinfeksjon, astma, tungpust og hoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har astma, som alltid blir verre når jeg har luftveisinfeksjon. Til vanlig merker jeg ikke så mye til den.

Nå har jeg hostet og hatt tungpust i en uke. Var hos lege på fredag som konstaterte at det ikke er lyder på lungene, crp er litt forhøyet, men ikke antibiotika-høy. Oksygenmåling er innafor.

Jeg har nå gått på prednisolon-tabletter i fem dager (som jeg har for sånne tilfeller), hadde siste dag med dem i går. Bruker Seretide og Ventoline, og har også Singulair-tabletter. Har også brukt Bronkyl for å løse opp slim. Allikevel sliter jeg med å si en setning uten å trekke pusten, blir anpusten av ingenting, og hoster som en gal. Mye tørrhoste, litt slimhoste innimellom.

Har lyst til å kontakte legen igjen for å få noe som kan hjelpe meg å puste bedre, men jeg skjønner ikke helt hva mer som er å gi? Noen som har erfaringer? Fullstendig utkjørt etter jobb i dag. Smartklokka sier jeg har høy puls hele tiden, ca 20-25 flere slag enn vanlig i minuttet, så kroppen jobber jo tydeligvis på her....

Prednisolon har vanligvis hjulpet på dette her, men nå er jeg litt i villrede.... Sover i tillegg dårlig pga hoste og tungpust.

Noen som har noen lure forslag jeg ikke har tenkt på?

Anonymkode: d722c...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra tilbake til legen, eventuelt ring 113 om du føler du ikke får puste. 

Du bør sykmeldes så kroppen får ro til å slå ned infeksjonen. Jobben er ikke viktigere enn luft i lungene.

Det kan være du trenger å få justert astmamedisinene dersom du veldig lett får luftveisinfeksjoner. Astmaen endrer seg over tid.

Anonymkode: 4e20c...2fd

• Liker 1
Skrevet

Jo, de har mer å gå på. Forskjellige medisiner og høyere doser. Du bør ringe legevakten 116117 eller ved akutt åndenød 113, og insister på en ny undersøkelse. Ny Crp og O2-måling er minimum. 

Anonymkode: 39274...48d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dra tilbake til legen, eventuelt ring 113 om du føler du ikke får puste. 

Du bør sykmeldes så kroppen får ro til å slå ned infeksjonen. Jobben er ikke viktigere enn luft i lungene.

Det kan være du trenger å få justert astmamedisinene dersom du veldig lett får luftveisinfeksjoner. Astmaen endrer seg over tid.

Anonymkode: 4e20c...2fd

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, de har mer å gå på. Forskjellige medisiner og høyere doser. Du bør ringe legevakten 116117 eller ved akutt åndenød 113, og insister på en ny undersøkelse. Ny Crp og O2-måling er minimum. 

Anonymkode: 39274...48d

Altså, jeg er ikke redd for at jeg faktisk ikke FÅR puste... Det gjør jeg... Men det er slitsomt, og tungt... Og jeg trekker aldri pusten uten å tenke over at jeg gjør det og "anstrenge" meg i større eller mindre grad for å gjøre det. Det er stort sett bedre (minst tungt) når jeg sitter stille, gjerne foroverbøyd, og ikke prater. Men med en gang man gjør noe, så blir det tyngre.

Jeg føler ikke NÅ at jeg er legevakt-mat.... Var forøvrig der jeg var på fredag, så har bedre tro på fastlegen i morgen, eventuelt. 

Men i dag innså jeg at jeg kanskje burde holdt meg hjemme fra jobb (jobber på skole, så det er ikke akkurat fred og ro). Hadde håpet jeg var bedre etter helga, men skjønte etter et par timer at det ikke var tilfellet. 

Ellers har jeg ikke feber, ligger på 37,7 nå, så høyere enn normalt. Vondt baki ryggen fordi det er anstrengende å puste - men som sagt, hvis jeg klarer å slappe av og ikke gjøre noe, så blir det etter hvert litt mindre slitsomt. Men en tur ut på kjøkkenet gjør det tungt igjen.

Men skjønner på dere at jeg ikke er hypokonder om jeg ringer fastlegen i morgen, så med mindre jeg er supermye bedre i morgen tidlig, så tror jeg at jeg gjør det.

Anonymkode: d722c...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...