Gå til innhold

Mugg bak gulvlist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
holder på å male hjemme, og oppdager noe jeg tror er mugg bak gulvlisten. 
vil dette si at det er fuktighet i veggen/på gulvet? Eller kan muggen komme selvom. 
setter stor pris på svar 

IMG_5571.jpeg

Anonymkode: e710b...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veggen kjennes helt tørr ut, av det jeg kan kjenne med hånden

Anonymkode: e710b...e5b

Skrevet

Det der er i alle fall åpenbart mugg. Og vi snakker mugg som er farlig for helsa. Det er nok fukt inni selve veggen, selv om du ikke kjenner det med hånda.

Anonymkode: 21b8e...6d8

Skrevet

Eller er det sort maling som har rent ned da tidligere eier malte? Er det yttervegg, eller en innervegg? Noen åpenbar grunn til at det skal være mugg i veggen? For alt du veit kan det sorte rare sakene være rester av noe klin fra 80-tallet...? 

Hva slags vegg er det? Trepanel, gips, trefiberplate? Ta flere bilder, både rett forfra og fra siden, med og uten blitz

Skrevet

Prøv å vask med litt klor, går det bort?

Er huset isolert? Om ikke og det er en yttervegg så kan det komme av at varm og fuktig luft treffer den kalde veggen, da skjer dette.

Ikke noe jeg ville bekymret meg masse over, men om dette er ett soverom så ville jeg sjekket bak alle møbler/seng og bli flinkere til å lufte, eller enda bedre - gå til innkjøp av en avfukter.

Prøv å stikk en kniv, er det mykt så er det råte og noe som burde sjekkes nærmere, evt så kan du kjøpe en fuktighetsmåler til tre på biltema osv til under 100kr.

Anonymkode: ac91f...16b

Skrevet

Det trenger ikke være pågående fukt for at det skal være mugg, så evnt lekkasje kan for lengst ha tørket opp. Det kan også være fukt lenger inn i veggen du ikke klarer å sjekke. Fuktighetsmålere på Biltema er ikke veldig pålitelig. 

Eier du boligen, kontakt forsiktingsselskap først. Takstmenn har ordenltig utstyr og kompetanse til å avdekke årsak og omfang. Leier du bolig, så må utleier gjøre disse grepene. 

Muggsopp er helsefarlig, og kan gi varige alvorlige mèn. 

Anonymkode: bcb29...50c

Skrevet (endret)

Man trenger da ikke gå bananas for en sort flekk bak en list, som mistenkelig nok har samme farge som veggen. Det kan være malingrester som har rent ned. 

Har lista vært limt fast i veggen? Og om det kun er bak gulvlisten, men ikke bak vinduer, bak sofa og andre ting som eventuelt står inntil veggen ville jeg vurdert å roe ned behovet for takstmann og forsikringsselskap. 

Endret av newman01
Skrevet
5 minutter siden, newman01 said:

Man trenger da ikke gå bananas for en sort flekk bak en list, som mistenkelig nok har samme farge som veggen. Det kan være malingrester som har rent ned. 

Har lista vært limt fast i veggen? Og om det kun er bak gulvlisten, men ikke bak vinduer, bak sofa og andre ting som eventuelt står inntil veggen ville jeg vurdert å roe ned behovet for takstmann og forsikringsselskap. 

Jeg er enig, det ser ut som maling har rent. Det åpenbare sorte ser ikke ut som mugg. Men helt til høyre kan de se ut som noe fukt, men likevel helt umulig å fastslå.

Greit å vite: hva er materialet bak, går det flere lister i samme rom som kan fjernes for å sjekke bak der også, hva er på andre siden av veggen; er det yttervegg, evnt mot hvilket rom. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men helt til høyre kan de se ut som noe fukt, men likevel helt umulig å fastslå.

For meg ser det ut som flere lag maling, og kanskje noe limrester (eller så har listen blitt satt på før forrige-forrige malingstrøk var skikkelig tørr). 

Men med helt håpløst dårlig kvalitet på bildet er det litt vanskelig å uttale seg bombastisk. Eneste jeg veit er at man IKKE ringer forsikringsselskap og rekvirerer en takstmann basert på et dårlig bilde. Det er heller ikke vits å skremme en bekymret trådstarter uten grunn. En takstmann er ikke gratis, og forsikringsselskapet vil nok kreve inn kostnaden på egenandelen. 

Skrevet
7 minutter siden, newman01 said:

For meg ser det ut som flere lag maling, og kanskje noe limrester (eller så har listen blitt satt på før forrige-forrige malingstrøk var skikkelig tørr). 

Men med helt håpløst dårlig kvalitet på bildet er det litt vanskelig å uttale seg bombastisk. Eneste jeg veit er at man IKKE ringer forsikringsselskap og rekvirerer en takstmann basert på et dårlig bilde. Det er heller ikke vits å skremme en bekymret trådstarter uten grunn. En takstmann er ikke gratis, og forsikringsselskapet vil nok kreve inn kostnaden på egenandelen. 

Forsikringsselskap sender ikke ut takstmann på bakgrunn av dette bildet, men vil sikkert spørre om de samme tingene jeg gjorde i forrige kommentar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...