AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har havnet ca 50.000kr bakpå med regninger. Hva gjør jeg?? Jeg kjenner jeg får helt angst av å tenke på det. Jeg har 3 barn og ikke så stort sparepotensiale. Anonymkode: ffc18...43b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Da ringer du alle du skylder penger, forklarer problemet og ber om nedbetalingsplan. Anonymkode: 3c8b3...3df 6 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Da må du sette deg opp et budsjett. Finne poster du kan spare på. Selge unna ting du har og ringe kreditorene Anonymkode: a5b8f...fe3 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Vanlige kreditorer (tjenesteyteren) pleier å være greie. Ta tak før ting går til innkrevingsbyråer og ikke ta forbrukslån for å slukke flammen. Forbrukslånsbanker er de tøffeste å ha med å gjøre. De vil kun tjene penger på deg i form av gebyrer. Anonymkode: 28ff6...190 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Å ligge 50k bakpå med regninger høres veldig mye ut. Hva er grunnen til dette? Økte renter? sykdom? Er dette noe som kommer til å fortsette? Har du verdier? Hus? Kan du refinansiere og ta opp litt lån? Du må se på inntekt og utgiftene dine. Er det noe du kan gjøre? Selge noe? Få deg ekstra jobb? Anonymkode: 56d83...daa 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Steg 1) slutt og havne bakpå, nytter lite og betale ned om det betyr at ny gjeld blir stiftet underveis. Brann slukker ikke brann. Du må derfor sannsynligvis gjøre noen endringer og spørre deg selv hvorfor du havnet der du gjorde også må du endre årsaken. Det kan bety at man må flytte, selge bilen, shoppestop, handle smartere, følge med på utgiftene, bruke etter inntekten man har. Steg 2) kreditorer er ikke så skumle, ta tak. Ring forklar og sett opp en plan. Les papirer og skap oversikt. Steg 3) se på om man kan øke inntekten i en periode og da ikke med lånte penger. Hva kan selges? Overtid? Helge jobb? Anonymkode: 0bf48...5b5 1 1
Jdz Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige kreditorer (tjenesteyteren) pleier å være greie. Ta tak før ting går til innkrevingsbyråer og ikke ta forbrukslån for å slukke flammen. Forbrukslånsbanker er de tøffeste å ha med å gjøre. De vil kun tjene penger på deg i form av gebyrer. Anonymkode: 28ff6...190 Det stemmer ikke. Staten er en ti ganger verre kreditor enn banken. Banker kan du forhandle med, det kan du ikke med staten. Endret 16. oktober 2023 av Jdz 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 Er barna dine så gamle at den eldste kan være (gratis) barnevakt for de yngste om du tar deg en ekstrajobb en stund, for å tjene inn penger til å betale ned de 50 000? Det virker litt utrolig at du kan "havne bakpå" med en så stor sum. Hvordan har det skjedd og hva består de 50 000 av egentlig? Det første du må gjøre, er å sette deg ned og lage en plan over hvor mye du har rom for å få betalt til hver og en av de du skylder penger, om du får til nedbetalingsplaner. Deretter kan du ringe dem en etter en og forklare. Forklar kort at "Aleneforsørger, mor til tre, har veldig lite penger, dette er hva jeg har regnet meg frem til at jeg kan få til, kan dere være så snille og gå med på en nedbetalingsplan?" Anonymkode: 172f5...f24
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 For det første: har du god oversikt? Altså, det er disse 50 000,- og ikke andre regninger også? Og er det etterslep over tid, eller har det kommet noen plutselige utgifter du ikke hadde forutsett? Første bud er alltid å få en full oversikt. Deretter: hvem er man skyldig penger til, hvor mye, og hvor langt bak er man. Hvis du har klart unngå inkasso til nå, så fortsett der, prioriter regninger som er på vei mot inkasso. Hvis du eier bolig, kontakt banken for å høre om de kan hjelpe. Ring de, fortell situasjonen din, og be om hjelp. Avdragsfrihet er en av tiltakene de kan gjøre. Det er mulig med økning av boliglån, forlengelse av nedbetaling og andre ting, men det kommer an på din situasjon. Leier du, så spør utleier om mulighet for redusert eller utsatt husleie til du kommer deg over kneipen. Kanskje du eller barna kan bidra med noe for å redusere husleie. Snømåking når snøen kommer, hundelufting, barnepass etc. Det viktigste her er kommunikasjon og det å være på tilbudssiden. Og søk bostøtte! Så er det å fortsette nedover listen. Kan du utsette strømregninger litt? Har du god kontroll på hva dere bruker på mat, og kan du være enda mer sparsom? Kan matposer være en mulighet? Be om hjelp fra venner og bekjente, ikke nødvendigvis penger, men si at du har det trangt for tiden og at du gjerne vil arve klær til barna om noen skal rydde skapene. Hvis det er kredittkort, eller forbruksgjeld, så kan man be om avdragsfrihet der også, men det utgjør sjeldent mye siden rentene vanligvis er største delen av utgiftene... Og kontakt nav! Nå er dette tips og ideer basert på at du i stor grad klarer deg fint ellers, og at dette er en veldig midlertidig situasjon. Hvis du er langvarig ute av stand til å holde tritt med regningene, så må du vurdere enten senke kostnader eller øke inntekt, som f.eks annen jobb, ekstrajobb, flytte til rimeligere sted etc. Anonymkode: 76bfd...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 To ting gjelder her: 1. skaffe total oversikt, ikke bare over hva du skylder, men også hva du vil få disponibelt i nær fremtid og 2. ta kontakt med kreditorer og be om betalingsutsettelse. Det mange gjør feil er at de venter med å ta kontakt med kreditor for å prøve å holde seg flytende så lenge som mulig, mens resultatet ofte blir det motsatte: når man først tar kontakt så har det gått over hals og hode og man har derfor ikke mye tillit å spille på. Siden det er halv skatt i desember så antar jeg at du venter en større utbetaling, noe som kan gi deg litt forhandlingsrom. Hvis du ikke kan betale nå be om at gebyrer slettes og renten senkes mot en innfrielse i desember. Betal alltid til staten først, men kommunen kan ofte være snillere dersom du er rask med å si ifra. Jeg har hjulpet folk som har fått rentefri utsettelse på bhg/sfo og kommunale avgifter hvis man tar rask kontakt med riktig enhet. Prioriter å forhandle med større beløp til høy rente, her er det ofte mye å spare på å få senket renten. Mindre krav lønner det seg ofte å innfri tidlig, da slipper man unødvendige gebyrer og får mer i potten til de større innkreverene. Anbefaler deg også å ikke sitte alene med sånt. ❤️ Det er en stor mental bør å bære. Ring et familiemedlem eller en venn, ofte kan man få praktisk hjelp så vel som mental støtte. Friske penger er alfa og omega, så om du har noe å selge som ikke koster deg dyrt i form av ubeleilighet å kvitte seg med så gjør det. Anonymkode: 9e6a3...baa
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 Helt enkelt lovverk, rekkefølge og prioriteringer man har å forholde seg til hvis man er insolvent. Kreditorer og inkasso selskaper vet å utnytte mangelen på kunnskap. Har gitt opp å tipse på kg, da de rådgir som hodeløse høns uansett Anonymkode: 2b8a1...f3f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Helt enkelt lovverk, rekkefølge og prioriteringer man har å forholde seg til hvis man er insolvent. Kreditorer og inkasso selskaper vet å utnytte mangelen på kunnskap. Har gitt opp å tipse på kg, da de rådgir som hodeløse høns uansett Anonymkode: 2b8a1...f3f Gitt opp å tipse på kg men kommer fortsatt med kommentarer? 🫠 Forøvrig er vell ingen av de relevante lovverk spesielt enkle og forhold seg til hvis man i utgangspunktet har rotet det til økonomisk. Da har man strengtatt dårlige forutsetninger for å forstå innholdet i lovverkene. Hvis man er insolvent så vil det bli tvangsinndriving og da er det på ingen måte slik at kreditor lurer og utnytter deg på noen som helst måte. Anonymkode: 0bf48...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gitt opp å tipse på kg men kommer fortsatt med kommentarer? 🫠 Forøvrig er vell ingen av de relevante lovverk spesielt enkle og forhold seg til hvis man i utgangspunktet har rotet det til økonomisk. Da har man strengtatt dårlige forutsetninger for å forstå innholdet i lovverkene. Hvis man er insolvent så vil det bli tvangsinndriving og da er det på ingen måte slik at kreditor lurer og utnytter deg på noen som helst måte. Anonymkode: 0bf48...5b5 Villedende info som det her, at jeg gitt opp. Tvangsinndrivelse kan kun gjøres med hjemmel ved manglende betalingsvilje. Følger man lovverket er det ikke grunnlag for tvangsinndrivelse. Ingen hjemler og tvangsgrunnlag for manglende betalingsevne Anonymkode: 2b8a1...f3f
Amossa Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 Som flere her skriver må du aller ført ha en full oversikt over hvem du skylder penger til, og når forfall er. Så går du gjennom din egen økonomi. Finn ut hvor mye du kan klare å betale ned på gjelden hver måned. Så ringer du hver enkelt kreditor og er ærlig om situasjonen. Legg vekt på at det er betalingsevnen, og ikke -viljen, som er problemet. Vær konkret og foreslå selv en nedbetalingsplan, f.eks. at du betaler ned over 6 mnd. Viktig å være realistisk. Det verste er om du lover for mye. Husk at slike avtaler alltid må følges opp! Skylder du penger til stat, kommune (f.eks. skatt), gis det ikke betalingsutsettelse. Men f.eks. kan de ofte akseptere avtale for barnehagekostander, kommunale avgifter o.l. Kredittkortselskaper gir heller ikke nedbetalingsavtaler. Du skriver ikke noe om hvilken type gjeld du har. Har du f.eks. mulighet til å få et forbrukslån? Selv om renten er høy er den mye lavere enn renten på både kredittkortgjeld og inkassogjeld.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #15 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 20.29): Jeg har havnet ca 50.000kr bakpå med regninger. Hva gjør jeg?? Jeg kjenner jeg får helt angst av å tenke på det. Jeg har 3 barn og ikke så stort sparepotensiale. Anonymkode: ffc18...43b Be om gjeldsrådgiving hos NAV. 50000kr bakpå er mye, men det kan fort bli veldig mye mer om du ikke tar tak i det. Anonymkode: 5f5c4...535
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #16 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Villedende info som det her, at jeg gitt opp. Tvangsinndrivelse kan kun gjøres med hjemmel ved manglende betalingsvilje. Følger man lovverket er det ikke grunnlag for tvangsinndrivelse. Ingen hjemler og tvangsgrunnlag for manglende betalingsevne Anonymkode: 2b8a1...f3f Hæ? Det finnes ingen dekning for dette. Da jeg jobbet på skattefogden drev vi med tvangsinnkreving for MVA. Det hadde lite å si om en skyldner var uenig i kravene etter at klagemulighetene var uttømt. Anonymkode: 3431a...133
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #17 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Villedende info som det her, at jeg gitt opp. Tvangsinndrivelse kan kun gjøres med hjemmel ved manglende betalingsvilje. Følger man lovverket er det ikke grunnlag for tvangsinndrivelse. Ingen hjemler og tvangsgrunnlag for manglende betalingsevne Anonymkode: 2b8a1...f3f Du som snakket om å være insolvent. Som per def betyr og være uten betalingsevne, ikke vilje. Og jo det vil selvfølgelig være et gyldig tvangsgrunnlag. Anonymkode: 0bf48...5b5
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #18 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 20.29): Jeg har havnet ca 50.000kr bakpå med regninger. Hva gjør jeg?? Jeg kjenner jeg får helt angst av å tenke på det. Jeg har 3 barn og ikke så stort sparepotensiale. Anonymkode: ffc18...43b Onlyfans, selge brukte sokker og truser eller bilder av føtter betaler også enkelte for. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #19 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Villedende info som det her, at jeg gitt opp. Tvangsinndrivelse kan kun gjøres med hjemmel ved manglende betalingsvilje. Følger man lovverket er det ikke grunnlag for tvangsinndrivelse. Ingen hjemler og tvangsgrunnlag for manglende betalingsevne Anonymkode: 2b8a1...f3f Hva var det forøvrig som var villedende med min informasjon? Greit og vite siden jeg jobber med dette dag ut å inn 😝 Hos den etaten som driver med det meste av tvangsinndrivelse. Anonymkode: 0bf48...5b5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva var det forøvrig som var villedende med min informasjon? Greit og vite siden jeg jobber med dette dag ut å inn 😝 Hos den etaten som driver med det meste av tvangsinndrivelse. Anonymkode: 0bf48...5b5 Tvangsgrunnlag kan bare gjøres i saker der skyldner ikke betaler etter evne. Følger av dekningsloven. Det er enkelt å både dokumentere og holde seg til det. Jeg var vant med å lekse opp for inkasso medarbeidere som ikke har begrep om hva de driver med så.ingen årsak Anonymkode: 2b8a1...f3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå