Gå til innhold

Jeg har satt opp 19 % på mitt skattekort hvordan vil dette påvirke meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber deltid ved siden av studiene med en inntekt som ikke er stabil. Jeg har fast lønn på 10 000 hver måned, men resten kommer av timelønn, jeg jobber som regel mye mer timer derfor er lønnen ofte høyre og noen ganger mye mer høyre enn fastlønna. Men andre ganger er den lav, så det er komplisert. Hvordan kan jeg unngå skatte smell her?

Anonymkode: a511e...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare gjette så godt du kan. Er du redd for skattesmell, tar du i litt ekstra. Du kan endre skattekortet gjennom hele året, så da er det bare å logge seg inn igjen og endre inntektstallet hvis du ser at du har bomma veldig.

Anonymkode: 0f41e...a8c

Skrevet

Tabell er vel det mest treffsikre på variabel inntekt? De fleste tabeller trekker lavt ved lav inntekt og høyt ved høyere inntekt, litt som skattesystemet

Skrevet

Du unngår skattesmell ved å 

1) angi forventet årsinntekt relativt høyt. F.eks kan du regne ut hvor mye du har tjent i gjennomsnitt pr mnd siste 6 mnd, og runde av oppover, og gange med 12 for å få forventet årsinntekt.

2) Gjøre nye overslag flere ganger i året, og justere skattekortet deretter.

3) sett av litt penger så du har å betale med i tilfelle skattesmell

4) når året er omme kan du regne ut skatten, og så betale inn ekstra forskuddsskatt hvis nødvendig.

Anonymkode: c57ec...522

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber deltid ved siden av studiene med en inntekt som ikke er stabil. Jeg har fast lønn på 10 000 hver måned, men resten kommer av timelønn, jeg jobber som regel mye mer timer derfor er lønnen ofte høyre og noen ganger mye mer høyre enn fastlønna. Men andre ganger er den lav, så det er komplisert. Hvordan kan jeg unngå skatte smell her?

Anonymkode: a511e...a08

Skatteberegning 2023 (smartepenger.no)

Sleng inn alle skattetallene dine i denne kalkulatoren, så finner du ut om du har betalt for mye, for lite eller akkurat passe mengde skatt. 

Om du har betalt for lite må du bare sette av litt av de neste lønningene så du kan betale restskatten neste år. Ingen rente før man kommer til mai, så betal inn forskuddsskatt når skattemeldingen kommer

Skrevet

1. Sjekk hva du har skattet og det du har tjent i brutto hittil i år.

2. Google "skattekalkulator skatteetaten" trykk deg inn på den.

3. Plott inn det du har tjent brutto så langt i år. Helt nederst vil det stå hva du max må skatte av det.

4. Sammenlig denne summen med hva du faktisk har skattet, da ser du om du har skattet for mye/lite så langt.

5. Det er 2 måneder igjen nå, prøv å tenk deg til hva du vil ca brutto tjene de siste 2 månedene, og vips så har du hele årets ca brutto inntekt.

6. Plott det inn i skattekalkulatoren legg til eventuelle fradrag (renter) osv. Så vil du få ca sum skatt for hele året.

Ser du at har betalt for lite så kan du enten vente til restskatten kommer (forberede deg med å legge til side/spare penger). Eller så kan du logge inn og opprette en efaktura (betale inn ekstra skatt) viss du absolutt vil gjøre opp for deg før neste år.

Det er egentlig ganske enkelt å sjekke. Lykke til 🙂

Anonymkode: ac961...6ad

• Nyttig 1
Skrevet

Regn ut ett ca gjennomsnitt av hva du får i lønn pr måned, inkl fastlønn og timelønn. 
For enkelhets skyld, si du får 10 000 i fastlønn pr måned, og du får 10 000 i snitt pr måned i timelønn i tillegg. Snitt lønn pr måned 20 000. 
20 000 * 12 måneder =240 000 pr år. Siden lønn varierer, så ville jeg da lagt inn en forventet årslønn på 300 000 eller 350 000,-.  Jeg legger alltid inn en ganske stor margin, for å ta høyde for uventede høye utbetalinger. 

"trikset" for å unngå baksmell, er å beregne høyere lønn enn hva du faktisk får. 

Anonymkode: 69723...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...