Gå til innhold

Trenger råd ang julaften og dement far!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er dement, han har den siste tiden våknet like etter han har sovnet om kvelden, og ikke helt skjønt hvor han er. Tror han er på sitt ganle arb sted. Må snakke litt med han og realitets orientere, så kommer han på det igjen. Men det skremmer meg litt. 

Jeg hadde egentlig tenkt be han til oss julaften, men da må han overnatte, vi bor et stykke unna. 

Han har jo vært hos oss før, men ikke så mange ganger. Redd han vil våkne på natta og ikke skjønne hvor han er, og kanskje gå ut, eller bare bli veldig urolig.. 

Noen med erfaring? Jeg har liksom ingen å spørre, veldig usikker her. 

Anonymkode: 14632...1d6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor han på et gamlehjem etc nå?

Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Bor han på et gamlehjem etc nå?

Nei han bor hjemme. Med hjemmesykepleie. Det går greit for han hjemme, men der er han i kjente omgivelser. 

• Hjerte 2
Skrevet

Huff det er vanskelig:( hva med å lage noe på lille julaften hos han...og så feirer dere julaften? Vet han hvem dag det er? At 24 er julaften?

Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av om ting skulle skje når han var borte fra hjemmet sitt...som du sier gå ut på kvelden etc. Men spørs også hvor dement han et

• Liker 1
Skrevet

Han vil nok bli urolig om han overnatter hos deg. Demente trenger rutiner og vante situasjoner, ellers blir de urolige. Etterhvert  er det vanskelig å realitets orientere de. Demensen skrider fremover og hukommelsen dårligere, de går lengre og lengre tilbake i tid. 

Anonymkode: 37b5d...086

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Huff det er vanskelig:( hva med å lage noe på lille julaften hos han...og så feirer dere julaften? Vet han hvem dag det er? At 24 er julaften?

Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av om ting skulle skje når han var borte fra hjemmet sitt...som du sier gå ut på kvelden etc. Men spørs også hvor dement han et

Ja, han vet det. Han er ikke så dårlig enda heldigvis. Det kan jo hende det går helt fint, har bare skjedd 2 ganger at han ikke vet hvor han er. Men blir jo litt bekymret. Er vanskelig syns jeg. Han har aldri gått ut før pga det, han er jo dårlig, men har ikke mistet retningssansen sin enda. Men igjen, der han er kjent.. 

Skrevet

Hvor dement er han ellers? Tror du han kommer til å få noe særlig glede av å være med dere? Ved å la ham være der dekker du dine eller hans behov? 

Du har to valg. Du kan enten få ham til deg og at han overnatter. Det forutsetter at du enten sover på samme rom som ham eller har døra oppe så du hører hvis han våkner. Du bør heller ikke drikke noe særlig.

Andre alternativet er å ha julaften for dere selv, men hente ham til 1.juledag og kjøre ham hjem før leggetid. 

Husk at for demente er det mere mas og ork å feire med dere enn kos. De trenger rutiner og kjente omgivelser.

Anonymkode: ac4ba...691

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor dement er han ellers? Tror du han kommer til å få noe særlig glede av å være med dere? Ved å la ham være der dekker du dine eller hans behov? 

Du har to valg. Du kan enten få ham til deg og at han overnatter. Det forutsetter at du enten sover på samme rom som ham eller har døra oppe så du hører hvis han våkner. Du bør heller ikke drikke noe særlig.

Andre alternativet er å ha julaften for dere selv, men hente ham til 1.juledag og kjøre ham hjem før leggetid. 

Husk at for demente er det mere mas og ork å feire med dere enn kos. De trenger rutiner og kjente omgivelser.

Anonymkode: ac4ba...691

Altså.. han er jo veldig glemsk. Egentlig virker det som om det er tall og regne delen i hjernen som er mest rammet til nå. Og det å forstå tekniske ting, mobil, vaskemaskin osv.. 

Jeg vet han vil ha veldig glede av å være sammen med oss, det er stort sett det eneste han vil, å være med oss nærmeste. Dagstur hit er ikke noe problem, greia er overnatting. Han takler fint å være med i familieselskap. Andre alternativet er at han blir med søsteren sin og familie, og min søster, å feirer hos fetteren min. Da får han sove hjemme. 

Vanskelig syns jeg 

Skrevet

Kan ikke dere feire hos han da? Jeg ville lagt en del energi og velvilje i å feire jul sammen med en dement som fortsatt er "med" mentalt. 

Anonymkode: 6b242...665

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke dere feire hos han da? Jeg ville lagt en del energi og velvilje i å feire jul sammen med en dement som fortsatt er "med" mentalt. 

Jo, men samboer vil feire med sine foreldre. Vi skal feire nyttårsaften med mine, mor er ikke norsk, hun reiser til sin mor julaften. 

Så da er liksom alternativet at far kommer til oss..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men samboer vil feire med sine foreldre. Vi skal feire nyttårsaften med mine, mor er ikke norsk, hun reiser til sin mor julaften. 

Så da er liksom alternativet at far kommer til oss..

Da ville jeg spurt far hva han ønsker og tilrettelagt for det. 

• Nyttig 2
Skrevet

Den siste julen jeg hentet hjem vår demente mamma ble helt forferdelig for henne. Hun pakket sengetøyet, kofferten og styrte rundt og fant ikke roen på natta, og det gjorde henne mer forvirret på dagen. Hun skulle reise, og pakket og styrte. Når hun kom ut på trappa, kjente hun seg ikke igjen, så hun stakk heldigvis ikke ut. Men vandret, urolig. 

Det ble en bekreftelse for oss om at tanken bak var god, men det var ikke til det beste for henne. Der skal sies at hun bodde på sykehjem da, og var nok skrøpeligere enn din far. Svigerfar, også dement, hentet vi hjem på julaften, men kjørte ham hjem på kvelden. Det var mye bedre for ham. 

Anonymkode: 0ca10...7dc

• Hjerte 1
Skrevet

Har du ett godt forhold til din far så feir den med han sender ett hjerte ❤️ selv er jeg hos pappa på sykehjemmet på juleaften han er der pga kols grad 3-4 

• Liker 1
Skrevet

Da ville jeg ha vurdert å reist til din far på julaften, eller latt ham feire med sin søster og din søster som du foreslår. Personer med demenssykdom kan bli urolige i miljøer der de ikke er kjent, og symptomene forverres pga det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min far er dement, han har den siste tiden våknet like etter han har sovnet om kvelden, og ikke helt skjønt hvor han er. Tror han er på sitt ganle arb sted. Må snakke litt med han og realitets orientere, så kommer han på det igjen. Men det skremmer meg litt. 

Jeg hadde egentlig tenkt be han til oss julaften, men da må han overnatte, vi bor et stykke unna. 

Han har jo vært hos oss før, men ikke så mange ganger. Redd han vil våkne på natta og ikke skjønne hvor han er, og kanskje gå ut, eller bare bli veldig urolig.. 

Noen med erfaring? Jeg har liksom ingen å spørre, veldig usikker her. 

Ring en demenskoordinator/rådgiver o.l å få råd ang dette. Gjerne en fra kommunen der han bor + om det er behov for hjelpemidler før han drar på besøk så kan dette kanskje ordnes før dette. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som om det beste vil være at han får sove hjemme i sine vante omgivelser. Så flott at dere tenker på dette.

Skrevet
Sofakona skrev (46 minutter siden):

Hvorfor ikke feire julaften hos han? Om det er plass til overnatting er det bare å ta med alt og feire jul der.

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Ring en demenskoordinator/rådgiver o.l å få råd ang dette. Gjerne en fra kommunen der han bor + om det er behov for hjelpemidler før han drar på besøk så kan dette kanskje ordnes før dette. 

Det var en god ide, det kan jeg gjøre. Tror ikke han trenger noe hjelpemidler, han har ikke det hjemme hos seg heller.

• Liker 1
Skrevet
°Rozárka° skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som om det beste vil være at han får sove hjemme i sine vante omgivelser. Så flott at dere tenker på dette.

Tenker det beste er at han får sove hjemme, bare syns det er sårt.

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke feire julaften hos han? Om det er plass til overnatting er det bare å ta med alt og feire jul der.

For samboer vil feire med sin familie da vi skal feire med min familie nyttårsaften. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...