Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal kjøpe lelighet, og har sett på en som har visning i morgen. Er veldig intressert i denne leligheten som har takst og prisantydning 2.650.000. Tok kontakt med megler for å få prospekt før vining og spurte litt om lelighet da han sier: "Den leligheten kommer ihvertfall til å gå 200 000 over takst om ikke mer."

I ettertid har jeg lurt på hvorfor han sa dette ? Klarer liksom ikke å finne på noe fornuftig grunn til han sa det. Er planen hans å si det til alle ?

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hvilket motiv han har? Å få maks pris for leiligheten, noe som strengt tatt er et selvsagt mål for de fleste meglere. Enten så mener han det virkelig ut fra hvordan markedet for den type leiligheter er nå, eller så sier han det bare for å drive prisforventingen oppover. Uansett, så er det vel ikke så vanskelig å skjønne hvorfor han gjør det.

Uansett hvor hyggelig og imøtekommende du som kjøper opplever megleren, så husk alltid på at han er betalt av kjøper for å få mest mulig for leiligheten.

Skrevet

Skjønner at han vil drive prisen opp, men når han sier dette så skremmer han oss nesten vekk. Fordi maksgrensen vår er 200 000 over takst i dette tilfellet.

Skrevet

Så lenge dere ikke lar dere presse over prisgrensen deres, er det jo lite å tape på å melde seg i budrunden uansett?

Et mulig motiv for megleren i slike saker kan være at han kjenner til at selgeren ikke er villig til å selge for prisantydning. Dersom det er tilfelle, kalles det lokkepris det som er satt som antydning, og det er ikke tillatt.

Alternativt vet megler at selger har god tid, og vil vente en stund dersom han ikke får 2,8 - det er helt lov, så lenge prisantydningen er reell.

Jeg tror ofte meglere (dessverre) ikke er helt klar over signalene de sender til potensielle kjøpere. De selger gjerne kanskje 75-100 hus i året, har kanskje 5 interessenter på hver. Da er det ikke alltid så enkelt å ha det fremme i hodet at slike utsagn kan få store innvirkninger på en kjøper som bare skal gjøre dette en gang de nærmeste 10 år.

Du KAN jo ringe tilbake og spørre om det er uaktuelt at eiendommen selges for 2650 siden han sa det slik, så får du kanskje en forklaring.

Skrevet

Og hvorfor kan en leilighet ha visning en helg uten å bli solgt, bli annonsert på nytt til høyere prisant. etterpå?

Skrevet

Da kan det ha kommet et bud på prisantydning, som selger ikke har godtatt. Da bør det legges ut en prisantydning som selger godtar. Men det er jo merkelig om prisantydningen er høyere enn antatt markedsverdi.

Og markedsverdien er jo i realiteten ikke mer enn hva markedet er villig å gi den dagen.

Jeg hadde gitt blanke i hva megler sier. Det koster en del å holde alle disse visningene, samt nye annonseringer. For ikke å snakke om hvor kjipt det er å vaske og rydde til hver visning. Det kan godt være at selger godtar lavere enn prisantydning for å bli kvitt eiendommen. Ha i is i magen, dersom det ikke kommer nye bud.

Dersom budrunden ikke har startet, så hadde jeg ikke brydd meg om uttalelsen hans. Forhåpenligvis så har han skremt vekk andre interesserte slik at det ikke blir så mange som presser prisen opp.

Gjest BagLady
Skrevet

Det samme sa megler til oss også når vi kjøpte leilighet, at den iallefall kom til å gå 150.000 over takst. Vi bød under takst som første bud, og endte opp med å få leiligheten 25.000 over takst. Så det kan være at megleren sier det for å fyre dere opp littegrann, det er jo ingen hemmelighet at hektiske budrunder kan få alle og enhver til å miste hemingene. Hold hodet kaldt og husk at megleren er på selgers side!

Skrevet

Jeg jobber som selger og vil si dette er en meget merkelig salgsteknikk. Det er mye større sjanse for at dere i en heftig budrunde kan gå 200 000 over takst enn at dere FØR dere har sett leiligheten blir gira på å gjøre det. Det vanlige er jo å sette prisantydning UNDER takst for å lokke flest mulig til visning. Kanskje han har egeninteresser her?

Skrevet

Mulig han har et eget motiv, for jeg har snakket med en annen megler som har hatt verdivurdering på samme lelighet og han sa at seler valgte megler fordi de kjente hverandre... Blir spennende...

Vi hadde egnetlig tenkt til å prøve å kuppe leiligheten med et høyt bud, men da funker jo strategien stil selger. Vi kommer nok nå til å bli med på budrunde og starte på takst.

Skrevet

Vel, megleren jobber jo for selger, og er selvsagt interessert i at han skal få best mulig pris for leiligheten, ikke at kjøperne får den billigst mulig.

Skrevet

Når jeg sa egeninteresse mente jeg at han ville skremme bort kjøpere da han muligens på en eller annen måte hadde egeninteresse av hvem som kjøpte den til hvilken pris.

Skrevet

Han skal helt sikkert kjøpe leiligheta selv :sjarmor:

Skrevet

Dersom han skal kjøpe leiligheten selv må han si fra seg oppdraget.

Skrevet

Tja, ikke hvis han jobber i Notar :forvirret:

Skrevet

Næææææææ ;)

Skrevet
Tja, ikke hvis han jobber i Notar :forvirret:

Vi kjøper ikke av notar gjør vi vel? ;)

Skrevet

Det er ikke helt riktig. Enten må han si fra seg oppdraget - evt. kan han kjøpe gjennom eget firma men må da: Informere selger om at han er interessert i eiendommen og gi selger tilbud om å trekke oppdraget. Om selger ikke ønsker dette så må han: Gi oppdraget til en annen megler ved kontoret, ikke legge inn bud under takst, ha lang frist (minst 3 dager) på budet, ALLE interessenter må informeres om at en megler ved kontoret har lagt inn bud.

Ved salg derimot er det forbud mot å selge boligen sin gjennom det AS som man jobber i.

Skrevet

Enig i det - rent juridisk. Men rent etisk mener jeg man bør be kjøperen plassere oppdraget et annet sted - for å unngå spekulering om feil i budrunden etc. Ulik praksis hos ulike selskaper.

Skrevet
Enig i det - rent juridisk. Men rent etisk mener jeg man bør be kjøperen plassere oppdraget et annet sted - for å unngå spekulering om feil i budrunden etc. Ulik praksis hos ulike selskaper.

Enig

(Tar som en selvfølge at du mener selgeren ;) )

Forøvrig mener jeg det er sånn at om man beholder oppdraget selv så må en ekstern advokat eller et annet meglerfirma ta selve budrunden. Tror ikke megler har lov til å ta det selv lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...