Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Visste ikke om jeg skulle spør her eller i «ufrivillig barnløse», men følte det var bedre å spør her. Jeg har blitt gravid nå, på første forsøk med ICSI. Jeg hadde innsett 27.september, med et 3 dagers embryo. Eggløsning var 24.september, så innsett fulgte jo naturlig syklus, og var da «så langt på veg» som jeg ville vert v/ naturlig befruktning. 
Ut i fra hvordan jeg regner da, og hvordan ALLE ANDRE apper (IVF tatt i betraktning), nettsider og fremgangsmetoder regner det frem - så skal jeg være i uke 6 (5+1) i dag. Jeg bytter uke søndager. Termindato er 19.september. Sykehuset ringte meg i dag og INSISTERER på at jeg er i uke 5 (4+1) og for meg gir det ingen mening?? De kommer frem til samme termindato, og at jeg bytter uke om søndagen, men påstår at jeg er 4+1. Skjønner ingenting, noe jeg har gått glipp av??? Føler det har mye og si for min del og faktisk vite hvilken uke man er i så tidlig. Hver uke nærmere uke 12 teller, og vil jo følge med hva som skjer uke for uke. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5+1 hvis du regner ut fra innsett, men hvilken dato hadde du første dag i siste mens? Er det man regner ut fra, ikke innsett.

Anonymkode: 0dd7e...145

Skrevet

Jo, man regner ut i fra innsett når man har IVF/ICSI. Første dag i siste menstruasjon er dessuten 8.september, så det gir samme svaret. 

Anonymkode: 0e863...5a1

• Nyttig 1
Skrevet

Det syns jeg også hørtes rart ut. Om uttak var 24. september, tilsvarte det eggløsningsdagen. Og siden en regner syklus fra første dag i siste menstruasjon uavhengig av syklus og om en faktisk hadde den menstruasjonen, er eggløsningsdagen 2+0 når en ikke vet noe annet. Også ved IVF. Så da blir det som du sier, du skal være 5+1 i dag.  

Her lurer jeg rett og slett på om de må ha skrevet eller sett feil i papirene sine? For de sa 4 uker og 1 dag, og ikke uke 5? (for da mener en oftest uka fra 5+0 - 5+6, samtidig som uka fra 4+0 til 4+6 jo er den femte uka, slik at det kan oppstå litt forvirring her).

Anonymkode: 704e4...f34

• Nyttig 1
Skrevet

Uansett hvordan jeg teller så kommer jeg til samme som deg. 🙈 De må ha skrevet noe feil eller sett feil.. 

Anonymkode: 5fef9...a1f

Skrevet

Dette var fryseforsøk, men det skal vel ikke ha noe å si??? 

Skrevet

Du er to uker + antall dager på embryo ved innsett. Så du har rett. 

Anonymkode: a8dd4...155

Skrevet
Jente98Bfo skrev (1 time siden):

Dette var fryseforsøk, men det skal vel ikke ha noe å si??? 

Nei, det skal ikke ha noe å si. Min termin ble satt av sykehuset slik du har beregnet etter IVF. Så ble den flyttet litt etter ordinær ultralyd, fordi mitt sykehus gjorde det slik. Men det er andre sykehus som forholder seg til IVF-terminen hele svangerskapet, en vet jo er helt nøyaktig siden en vet når unnfangelsen skjedde. Du har uansett ikke vært på ultralyd enda, så her må da sykehuset ha sagt feil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det skal ikke ha noe å si. Min termin ble satt av sykehuset slik du har beregnet etter IVF. Så ble den flyttet litt etter ordinær ultralyd, fordi mitt sykehus gjorde det slik. Men det er andre sykehus som forholder seg til IVF-terminen hele svangerskapet, en vet jo er helt nøyaktig siden en vet når unnfangelsen skjedde. Du har uansett ikke vært på ultralyd enda, så her må da sykehuset ha sagt feil?

Ja, det jeg også tenker?! Må ringe dem i morgen. Allerede blitt hun kritiske og hysteriske, haha…. Det som var så forferdelig irriterende var at da jeg prøvde si «nei, jeg tror jeg er i uke 6 i dag fordi…» så blir jeg avbrutt med «nei du begynte på uke 5 i går, vi har kalkulator her og går ut ifra den». 

Skrevet
Jente98Bfo skrev (2 minutter siden):

Ja, det jeg også tenker?! Må ringe dem i morgen. Allerede blitt hun kritiske og hysteriske, haha…. Det som var så forferdelig irriterende var at da jeg prøvde si «nei, jeg tror jeg er i uke 6 i dag fordi…» så blir jeg avbrutt med «nei du begynte på uke 5 i går, vi har kalkulator her og går ut ifra den». 

De kaller nok 5+1 for uke 5 selv om det er den sjette uken, så kanskje misforståelsen ligger her? Jeg skjønner godt at du vil ha det avklart, jeg hadde tenkt det samme i samme situasjon. Bare det å vente på første ultralyd. Akkurat da jeg endelig var blitt gravid etter IVF, ville jeg ikke vært særlig innstilt på å vente en ekstra uke på den ultralyden fordi sykehuset satte meg en uke tilbake ved en feil. Ikke at det egentlig betyr så mye i det lange løp, men på den tiden var jeg ikke helt rasjonell så vidt jeg husker. Håper du får en oppklaring i morgen :)

• Hjerte 1
Skrevet

Da fikk jeg oppklaring!

De mener altså at 5+1 er uke 5, selv om alle andre steder (så vidt jeg har sett) regner det som uke 6😅 Men da ble vi i hvert fall enige til slutt, haha! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...