Gå til innhold

Flytte til utlandet og tilbake - medlemskap i folketrygden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man reiser til utlandet i mer enn 12 måneder så mister man som kjent medlemskap i folketrygden. Man har dermed ikke lenger krav på helsehjelp i det offentlige.

Men hva hvis man flytter tilbake? Hvor lenge må man ha vært hjemme før man igjen har krav på helsehjelp på offentlig sykehus?

Anonymkode: 3b15a...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe krav om at du må ha bodd en viss tid i Norge igjen før du kan få helsehjelp (altså annet en akutt helsehjelp). Det det står på er saksbehandlingstiden. Når du er tilbake i Norge må du bestille et møte hos Skatteetaten, og da må du ha med deg et ferdig utfylt skjema om flytting tilbake til Norge. For å få dette godkjent må du ha ordnet deg fast bosted i Norge og dette må du dokumentere.

Det har vært noen saker i media om at saksbehandlingen har tatt lang tid fordi det også har blitt krevd dokumentasjon på at de har fast arbeid i Norge. Dette handler om at etaten ikke har vært overbevist om at de det gjaldt faktisk hadde til hensikt å bli værende i Norge, da noen melder flytting tilbake kun for helsehjelp og så forlater landet igjen når behandlingen er gjennomført.

Anonymkode: dfcf0...aa5

Skrevet

Det er verdt å være frivillig medlem. Skulle du feks miste arbeidsevnen er avkortningen på trygd brutal hvis du har vært noen år i utlandet.

Anonymkode: 1e014...700

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

du kan selv opprettholde medlemsskapet ved å betale trygdeavgiften. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er verdt å være frivillig medlem. Skulle du feks miste arbeidsevnen er avkortningen på trygd brutal hvis du har vært noen år i utlandet.

Anonymkode: 1e014...700

Carrot skrev (4 minutter siden):

du kan selv opprettholde medlemsskapet ved å betale trygdeavgiften. 

Det er strenge regler for i hvilke tilfeller dette er mulig, det er ikke sånn at alle kan velge å være frivillig medlem. Og det må søkes om i god tid.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er strenge regler for i hvilke tilfeller dette er mulig, det er ikke sånn at alle kan velge å være frivillig medlem. Og det må søkes om i god tid.

Dette stemmer ikke helt da det er en rett du har i følge loven som du kan søke om:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_2-2#§2-8

Sitat

Det er et vilkår for medlemskap at vedkommende har vært medlem i trygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet, og at han eller hun har nær tilknytning til det norske samfunnet.

Ut over dette er det mye informasjon å finne på nett:

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden#chapter-2

https://www.nav.no/jobbe-i-utlandet

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden

https://www.nav.no/frivillig-medlemskap

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (15 timer siden):

At alle har rett til å søke, betyr jo ikke at alle får det innvilget. Googler man litt, finner man mange tilfeller hvor folk har fått avslag. Og linkene dine viser jo også at det er en del situasjoner hvor man ikke vil kunne være frivillig medlem, avhengig av hva og hvor man skal.

Poenget mitt er at dette ikke er så enkelt som mange tror. Har sett spørsmål angående dette mange ganger på KG før, og det er alltid noen som svarer at det er null problem, det er bare å være frivillig medlem. Nei, det er ikke alltid det.

• Liker 2
Skrevet

Norge 6-7 mnd, resten på Solkysten.

Vinn-vinn.

Anonymkode: bcb15...13d

Skrevet

Jeg har gjort dette. Jobbet i utlandet og skattet ikke til Norge på nesten 10 år.

Flyttet tilbake i fjor. Ble medlem av folketrygden fra første arbeidsdag.

Anonymkode: 1e8f7...638

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

«Du må sende flyttemelding til folkeregisteret (skatteetaten) innen 8 dager etter at du har flyttet.» kilde: https://www.norge.no/nb/livssituasjon/flytte 

Som jeg tolker det da så kan man ikke flytte til utlandet i 12 måneder uten å melde flytting, noe som fører til utmelding i folketrygden umiddelbart. 

Anonymkode: 69433...e9f

Det tok kanskje 4-5 år før jeg ble meldt som utflyttet.

Anonymkode: 1e8f7...638

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Norge 6-7 mnd, resten på Solkysten.

Vinn-vinn.

Det er mitt mål. Nå bor jeg 12 mnd på solkysten, og får null hjelp, støtte eller noe som helst i forbindelse med min helsetilstand her i Spania. I Norge er jeg tilnærmet uønsket, føles det som. Det er uholdbart å være bortskjemt nordmann å forholde seg til helsevesen i andre land. Spesielt når man ikke har noe nettverk som hjelper eller støtter. Uverdig og umenneskelig, så jeg håper jeg klarer å komme meg hjem til Norge igjen en gang i fremtiden. Det er ikke verd det å bli sittende låst fast i et annet land, langt unna venner og familie, når man blir syk og mister evnen til å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 8704c...8f7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er mitt mål. Nå bor jeg 12 mnd på solkysten, og får null hjelp, støtte eller noe som helst i forbindelse med min helsetilstand her i Spania. I Norge er jeg tilnærmet uønsket, føles det som. Det er uholdbart å være bortskjemt nordmann å forholde seg til helsevesen i andre land. Spesielt når man ikke har noe nettverk som hjelper eller støtter. Uverdig og umenneskelig, så jeg håper jeg klarer å komme meg hjem til Norge igjen en gang i fremtiden. Det er ikke verd det å bli sittende låst fast i et annet land, langt unna venner og familie, når man blir syk og mister evnen til å ta vare på seg selv.

Hva med å kjøpe spansk helseforsikring når du allikevel bor der?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei, jeg har vurdert å bo i Spania halve året, men tør ikke pga alt du nevner…Kan jeg spørre hvordan du har bosatt deg? og hvordan har du klart flytting; har du leid mye hjelp? jeg har så store smerter at jeg klarer ikke å skjære opp mat en gang, og flytting og reising er et mareritt når man er delvis sengeliggende i det daglige🫣

Anonymkode: 1be59...5f4

Skrevet
39 minutter siden, Fjugur said:

Hva med å kjøpe spansk helseforsikring når du allikevel bor der?

Det har jeg naturligvis, men en helseforsikring gir ikke velferdsgoder, eller familie, venner eller nettverk som stiller opp for deg. Det administrerer heller ikke legebesøk, undersøkelser, timebestillinger, oppfølginger, osv. Det inkluderer ikke hjelp i hjemmet, eller til daglig stell. Det gir ikke selskap så man har noen å snakke med, i stedet for å sitte alene og snakke til veggen her eneste dag. Dessuten så koster det penger, og økonomisk støtte til syke eller arbeidsuføre i dette landet er skrekkelig, sammenlignet med det vi er vant med i Norge.

Dessuten, om man har en allerede eksisterende diagnose eller lidelse, så dekkes normalt ikke den av forsikringen.

Så, jo da, helseforsikring er alfa omega, men det er ikke et trumfkort som hjelper en med alle problemer og utfordringer som kan dukke opp i forbindelse med sykdom, om man trodde det.

• Liker 2
Skrevet

12 måneder. Har du bodd i hjemme i Norge i 12 måneder så er du medlem av folketrygden uansett.

Men.

Du kan også bli medlem fra første dag du er tilbake. Dette avhenger om myndighetene mener at din tilbakekomst er "ment å vare minst 12 måneder". Hvordan myndighetene vurderer dette er veldig diffust. Og resultatet de kommer fram til er helt umulig å forutse med mindre du jobber med dette området daglig.

Så ikke reis til utlandet og planlegg at du skal bli medlem igjen fra første dag du er tilbake. Da kan du ryke på en smell. Det er utallige historier om dette i mediene om nordmenn som har kommet tilbake og trodd de skulle få helsehjelp.

Planlegg heller for at du blir medlem igjen etter 12 måneder i Norge. Og ta en tidligere medlemsdato som en bonus.

Anonymkode: cfe2e...7c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler å være frivillig medlem i folketrygden å betale det som trengs, noe annet vil være dumt.

Anonymkode: 6dff5...673

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke noe krav om at du må ha bodd en viss tid i Norge igjen før du kan få helsehjelp (altså annet en akutt helsehjelp). Det det står på er saksbehandlingstiden. Når du er tilbake i Norge må du bestille et møte hos Skatteetaten, og da må du ha med deg et ferdig utfylt skjema om flytting tilbake til Norge. For å få dette godkjent må du ha ordnet deg fast bosted i Norge og dette må du dokumentere.

Det har vært noen saker i media om at saksbehandlingen har tatt lang tid fordi det også har blitt krevd dokumentasjon på at de har fast arbeid i Norge. Dette handler om at etaten ikke har vært overbevist om at de det gjaldt faktisk hadde til hensikt å bli værende i Norge, da noen melder flytting tilbake kun for helsehjelp og så forlater landet igjen når behandlingen er gjennomført.

Obs at det kan ta flere måneder å få den timen…

Anonymkode: d60f0...14a

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har vurdert å bo i Spania halve året, men tør ikke pga alt du nevner…Kan jeg spørre hvordan du har bosatt deg? og hvordan har du klart flytting; har du leid mye hjelp? jeg har så store smerter at jeg klarer ikke å skjære opp mat en gang, og flytting og reising er et mareritt når man er delvis sengeliggende i det daglige🫣

Anonymkode: 1be59...5f4

Jeg var frisk når jeg flyttet, og ble syk når jeg bodde her, så jeg hadde ingen problemer før helsen gikk til helvete. Det finnes stort sett noen som leverer de tjenestene man behøver, om man er helt eller delvis pleietrengende, eller avhengig av annen hjelp, men det må man kjøpe privat, og det koster penger. Er man forberedt på det, og kan planlegge det, og ikke minst har råd til det, så går det fint. Så spørs det hvor avhengig man er av å ha noe sosialt rundt seg. 

Tilhører man pensjonsalder så finnes det som regel foreninger og klubber man kan bli med i, men for meg som har en del år igjen til pensjonsalder, og som egentlig ikke er veldig interessert i å omgås med nordmenn, så er ikke det veldig aktuelt. 

(Dette gjelder om man bosetter seg i de turistifiserte områdene)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var frisk når jeg flyttet, og ble syk når jeg bodde her, så jeg hadde ingen problemer før helsen gikk til helvete. Det finnes stort sett noen som leverer de tjenestene man behøver, om man er helt eller delvis pleietrengende, eller avhengig av annen hjelp, men det må man kjøpe privat, og det koster penger. Er man forberedt på det, og kan planlegge det, og ikke minst har råd til det, så går det fint. Så spørs det hvor avhengig man er av å ha noe sosialt rundt seg. 

Tilhører man pensjonsalder så finnes det som regel foreninger og klubber man kan bli med i, men for meg som har en del år igjen til pensjonsalder, og som egentlig ikke er veldig interessert i å omgås med nordmenn, så er ikke det veldig aktuelt. 

(Dette gjelder om man bosetter seg i de turistifiserte områdene)

Jeg tenkte meg nedover nå rett etter jul. Funnet en fin leil på La Zenia som jeg tenkte å leie ut april-24. Trives jeg, vil jeg gjøre det hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...