Gå til innhold

Når fortelle venner og familie om graviditet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når fortalte dere familie og venner om graviditet? Jeg er i uke 7(+1), og har veldig lyst til å fortelle noen utvalgte! Samtidig er det vanskelig å sette grensen med hvem som skal få vite. Per nå vet ingen utenom jeg og samboer. 

Anonymkode: 49c52...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fortalte med en gang, da vi hadde IVF og familie og venner viste at vi hadde hatt innsett. Vi venter med å fortelle det til perifere venner/øvrig slekt til uke 12. 

Anonymkode: 21b14...130

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditet ❤️

Jeg fortalte bestevenninna mi med en gang, vi fortalte det til våre foreldre + noen få nære venner i uke 8 (de ville uansett fått vite det om det ikke gikk bra).

Sa det til resten (slekt og venner) etter tidlig ultralyd 😊

Anonymkode: aee63...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn. 

Den første fortalte vi om i uke 18 (det var da vi fant det ut).

Den andre fortalte vi om i uke 5.

Den tredje fortalte vi om i uke 20, fordi jeg mistet så mange ganger mellom barn nr2 og nr3 at jeg ikke orket å forholde meg til graviditeten før den var så godt som sikker.

Ønsker du å fortelle, så fortell! Det er kun du og partner som bestemmer!  Og hvis du mister, så er det fryktelig godt at folk vet det. Jeg syntes det var lettere å fortelle om abort nr 1 og 2, hvor folk visste om spira, enn om abort nr 3 hvor ingen (utenom mannen) visste at jeg var gravid. Og det er godt med støtte fra sine nære om man mister. 

Anonymkode: 40b40...a12

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første fortalte jeg et par bestevenner med én gang. Familie og resten etter uke 12.

Nå med nummer to har vi gjort det likedan, men fortalte min familie i uke 10/11 pga at akkurat da passet det siden de var på besøk her. Bor i forskjellige byer.

Anonymkode: 6b30c...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det tidlig til moren min i begge svangerskap fordi jeg har vært i så dårlig form, og denne gangen fikk søsteren min også vite det. Tror det var i uke 6 eller 7. Tenker å vente med å fortelle venner og besteforelde til etter tidlig ultralyd i uke 13. Mer perifere bekjente får vite det etter ordinær ultralyd, og sånn gjorde vi det første gang også.

Anonymkode: 3c2e5...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortalt familie og nærmeste venner rundt uke 7-8 når vi har sett hjerte slå. Vi har mistet mange ganger og det har vært til stor hjelp at de som er nært på har vist hva som står på når det står på. 

Men du må nesten bare kjenne hva som er rett for deg/dere. Når alt kommer til alt så er man aldri 100% trygg. 

Anonymkode: e8644...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som legen min sa: Er du gravid her og nå? Hvis du vil fortelle det, fortell det :) 

Anonymkode: 16fac...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foretrekker å ikke fortelle før risikoen for abort er mindre, men andre opplever at hvis de venter og mister er det fryktelig ensomt, for det er så få en kan snakke med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte når jeg var i uke 10.  Jordmor mente på jeg virkelig burde vente til etter første ultralyd i uke 13, pga. bonusbarn og for å være helt sikker. Men som min samboer sa så kan man jo ikke være sikker noen gang, så da følte vi at det var innafor å dele. 

Del når du selv føler for det.

Anonymkode: 6fe35...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren og sjefen fikk vite det umiddelbart fordi jeg var så forbanna dårlig fra start - resten fikk vite når jeg kom til uke 12 :)

Anonymkode: 9f4a9...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært så kvalm alle gangene at vi har fortalt det veldig tidlig til de nærmeste, det har vært umulig å holde skjult. Har valgt å fortelle det relativt tidlig til venner i middagsselskap eller i andre settinger der hvor de hadde gjettet det hvis ikke (pga alkoholunnskyldninger osv). Synes det er hyggeligere å fortelle nyheten, enn at alle skjønner det av seg selv 😅

Anonymkode: 41963...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når fortalte dere familie og venner om graviditet? Jeg er i uke 7(+1), og har veldig lyst til å fortelle noen utvalgte! Samtidig er det vanskelig å sette grensen med hvem som skal få vite. Per nå vet ingen utenom jeg og samboer. 

Anonymkode: 49c52...1c1

Vi fortalte nærmeste familie når vi hadde bikket uke 12, til resten fortalte vi uke 16

Anonymkode: 803ca...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er så individuelt. Både mellom personer generelt, men også innad samme kvinne/par bare forskjellige svangerskap.

Med nr.1 fortalte jeg det til mamma og en nær venninne rundt uke 8. Med nr.2 ventet vi til vi hadde gjort en ultralyd rundt uke 10. Var gøy å vise bilde av en liten bamsemums da!

Neste svangerskap fortalte vi det til alle i uke 12. Trodde det var en "magisk uke" og at faren for abort var over. Var litt naiv, og da det endte i abort i uke 14 å måtte vi reversere nyheten til alle. Det er kanskje noe av det verste jeg har gjort i hele mitt liv, verre enn å utføre selve aborten faktisk nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Spesielt ille til kommende storesøsken, som jo på lik linje med oss andre allerede har rukket å glede seg stort.

Så ved neste svangerskapet igjen, med det som ble nr. 3 så fortalte vi KUN til et par gode venner rundt uke 10, og absolutt ingen andre før uke 19 og OUL overstått. Ikke foreldre, søsken, kolleger eller andre nære. Og dette var helt utrolig deilig. Å kunne fortelle babynyheten til folk ved å vise OUL-bilde og faktisk si "jeg er gravid, babyen er frisk med termin xx". Godt for både meg og mottaker.

Det var så deilig å gjøre det slik at vi kopierte oppskriften med nr. 4. Kun et par stk fikk nyheten før ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 7 uker gravid, og vi tenker å vente til julaften med å fortelle det til nærmeste familie i form av gaver😊 (med mindre det vises på magen min før den tid slik at noen får mistanke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 14+4 nå. Vi fortalte det til våre foreldre helgen som var. Vi har også fortalt det til én venn hver. Resten av familien får vite det i uke 20. Resten av vennene får vite det i jula 🥰 Da er jeg ca 24 uker på vei 🤞🏼

Anonymkode: 18324...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 5 nå, og har valgt å fortelle det til min mor og søster. Jeg og partner har også valgt å fortelle det til en venn hver. Vi har gått igjennom en dødfødsel fra før, og syntes selv det er utrolig godt å ha noen få som vet om graviditeten i tilfelle noe skulle skje. Resten får vite det etter uke 12, selv om vi vet at ting kan skje når som helst. Vår forrige graviditet endte i uke 22. 

Anonymkode: 04126...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...