AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har en datter på 13 år med ganske lite energi. Hun sover 9-10 timer hver natt, men har alltid hatt litt under normalt med energinivå. Nå har hun startet på ungdomsskolen og det er et helt annet nivå med lekser her. ser at hun strever og faller ofte gråtende sammen over mengden rett og slett fordi hun egentlig er helt tom når hun kommer hjem fra skolen. Hva kan jeg gjøre her? Hun (vi) spiser over gjennomsnittet sunn mat og hun holder seg mer eller mindre helt unna godteri og brus. (Liker det ikke så godt). Hun trener 2 ganger pr uke i tillegg til tur m hunden og skole. Ser liksom ikke hvilke andre tiltak jeg kan gjøre for å styrke henne… og er det egentlig riktig at hun tynes så heftig med skolearbeid hjemme også? Anonymkode: 71b13...bde 2
charlotte0 Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Stakkars jente! Kan jo være at det er skolemiljøet som gjør henne så utmattet? Mistrivsel kanskje? Legger hun alt for masse press på seg selv med tanke på skolearbeid? Kanskje trenger man ikke alltid å gjøre alle leksene hundre prosent. Tenker at hun har jo en del år igjen på skolen, så det er viktig at hun finner en balanse her, så hun ikke faller ut av skolen etterhvert. Jeg ville ha snakket med skolen om situasjonen også, så de er klar over hvordan hun har det, og kanskje kan tilpasse litt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 charlotte0 skrev (1 minutt siden): Stakkars jente! Kan jo være at det er skolemiljøet som gjør henne så utmattet? Mistrivsel kanskje? Legger hun alt for masse press på seg selv med tanke på skolearbeid? Kanskje trenger man ikke alltid å gjøre alle leksene hundre prosent. Tenker at hun har jo en del år igjen på skolen, så det er viktig at hun finner en balanse her, så hun ikke faller ut av skolen etterhvert. Jeg ville ha snakket med skolen om situasjonen også, så de er klar over hvordan hun har det, og kanskje kan tilpasse litt. Barneskolen var ekstremt vanskelig, så hun føler faktisk at hun har det bedre på skolen enn på lenge. dette med energi har hun slitt med i flere år, men fordi det har vært moderat med lekser har det gått greit. nå vipper det henne helt av pinnen 😓 Ts Anonymkode: 71b13...bde
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 LHar hun målt nivået av jern (feritin), D-vitamin m. m hos legen? Ikke bare stol blindt på at legen sier verdiene er "normale". Sjekk selv tallene på prøvesvaret. Referansenivået er stort. Selv har jeg siden jeg var 13 år og fikk mensen alltid ligget helt nederst i referanseområdet. Må kontinuerlig ta jerntilskudd + D-vitamin for å ha sånn noenlunde energi. Anonymkode: a46a7...674 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Ta en blodprøve hos legen og sjekk at hun har alt av vitaminer og jern. Jeg hadde jernmangel på den alderen og var veldig mye trøtt. Hvis alt er i orden, snakk med kontaktlærer om hvordan hun har det og spør om hun kan ha mindre lekser en periode for å komme seg litt. Vi pleier i alle fall å være greie hvor jeg jobber (jobber selv på ungdomsskole). Anonymkode: 11c3a...4a5 2 1
charlotte0 Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Kan jo også hende at søvnkvaliteten ikke er god, selv om hun tilsynelatende sover lenge. Kanskje hun kan ta en hvil etter skolen før hun starter med lekser og se om det hjelper? Ville også hørt med henne om hun tenker det er noe fysisk som ikke stemmer helt, feks lavt stoffskifte eller jernmangel? Det kan være greit å utelukke. Og relativt lett å fikse med medisiner. 💖
charlotte0 Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barneskolen var ekstremt vanskelig, så hun føler faktisk at hun har det bedre på skolen enn på lenge. dette med energi har hun slitt med i flere år, men fordi det har vært moderat med lekser har det gått greit. nå vipper det henne helt av pinnen 😓 Ts Anonymkode: 71b13...bde Stakkar jenta di! 😢💖 Da har hun jo hatt psykososiale belastninger og dårlig omsorgs- og læringsmiljø på skolen i årevis, sånt setter nok spor i kroppen hennes og. Helt forferdelig når det er sånn at skolen gjør barn syke. Ikke rart hun er sliten og utmattet! 1
charlotte0 Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 Også veldig vondt for foreldrene når man ser at barnet mistrives og sliter. 💖 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Få en skikkelig sjekk hos lege. D-vitamin er ofte lav nå i vinterhalvåret. Kanskje trening to dager i uka er litt mye? Heller bruke tid på lekser og å slappe av? Anonymkode: 23302...37f 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg hadde både jernmangel anemi og cøliaki og gikk rundt som en zombie i et par år på ungdomsskolen. Ikke alle får vanlige magesmerter og slikt ved matvareallergier, noen blir bare utmattet. Så det er nok lurt å ta en tur til lege og bestille utvidende blodprøver på både vitaminer, hormoner og allergier☺️ Anonymkode: faaad...390 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barneskolen var ekstremt vanskelig, så hun føler faktisk at hun har det bedre på skolen enn på lenge. dette med energi har hun slitt med i flere år, men fordi det har vært moderat med lekser har det gått greit. nå vipper det henne helt av pinnen 😓 Ts Anonymkode: 71b13...bde Hvilke utredninger har dere hatt på henne? Barn - til og med alvorlig syke barn sterkt påvirket av smerte i hverdagen - vet ikke om et liv «før» sykdommen de er føre med. De er jo født med den. Om du har hatt vondt et sted så lenge du husker - hvordan vet du at du har vondt? Det triste svaret er at du ikke vet det før noen forteller deg at folk flest ikke har det som deg. Så hva vet dere med sikkerhet at hun har og ikke har? Få henne grundig utredet. Anonymkode: ad654...074 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 charlotte0 skrev (18 minutter siden): Stakkar jenta di! 😢💖 Da har hun jo hatt psykososiale belastninger og dårlig omsorgs- og læringsmiljø på skolen i årevis, sånt setter nok spor i kroppen hennes og. Helt forferdelig når det er sånn at skolen gjør barn syke. Ikke rart hun er sliten og utmattet! Ja det har hun, og det har vært vonde og tunge år.. Men sosialt har hun det heldigvis mye bedre nå. Hun har vært hos legen flere ganger og blitt utredet grundig uten noen funn. Anonymkode: 71b13...bde 2
Naapo920 Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 Som de fleste andre her sier, det kan være mange medisinske underliggende ting. Her er det viktig å snakke med fastlegen. - Vitaminmangel - Søvnforstyrrelser (obstruktiv søvnapné forekommer hos 1-4 prosent av barn. Hypersomni, narkolepsi og bevegelsesforstyrrelser osv.) - Allergier - Mental helse (depresjon f.eks. - viktig å ikke være avvisende om at det kan det umulig være osv. Noen er bare predisponerte for depresjon enn andre) - Revmatologiske sykdommer (barneleddgikt) + mye mer, men her er fastlegen ekspert 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Naapo920 skrev (2 minutter siden): Som de fleste andre her sier, det kan være mange medisinske underliggende ting. Her er det viktig å snakke med fastlegen. - Vitaminmangel - Søvnforstyrrelser (obstruktiv søvnapné forekommer hos 1-4 prosent av barn. Hypersomni, narkolepsi og bevegelsesforstyrrelser osv.) - Allergier - Mental helse (depresjon f.eks. - viktig å ikke være avvisende om at det kan det umulig være osv. Noen er bare predisponerte for depresjon enn andre) - Revmatologiske sykdommer (barneleddgikt) + mye mer, men her er fastlegen ekspert Hun er blitt grundig utredet uten at det er funnet noe. Hun sover ofte sammen med meg, og sover veldig tungt og det skal mye til før hun våkner, så tror søvnkvaliteten er god. I allefall sover hun tungt. Den mentale helsen er nok mer belastet etter mange vonde år. men kan dette påvirke så sterkt enda? Og vil skolen ta hensyn til dette og tilrettelegge? Anonymkode: 71b13...bde 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #15 Skrevet 16. oktober 2023 Sånn er min jente også. Hun hadde B12 mangel og astma! Ikke synlig på andre ting enn lavt energinivå. Nå tar hun astmaspray, vitamintilskudd og er bedre. Dessverre har hun også fått hormonell migrene så det slår henne også ut en del.. Om du enda ikke har gjort det, snakk med fastlegen. Anonymkode: 3c924...44e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #16 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er min jente også. Hun hadde B12 mangel og astma! Ikke synlig på andre ting enn lavt energinivå. Nå tar hun astmaspray, vitamintilskudd og er bedre. Dessverre har hun også fått hormonell migrene så det slår henne også ut en del.. Om du enda ikke har gjort det, snakk med fastlegen. Anonymkode: 3c924...44e Får hun noen form for tilrettelegging så hun ikke bruker opp absolutt alt på skole og lekser? Anonymkode: 71b13...bde
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #17 Skrevet 16. oktober 2023 Må iallfall få foretatt en grundig utredning før man slår seg til ro med at det er psykiske plager. Når vet ikke jeg hva du har fått henne utredet for men det er jo ikke alt de sjekker for på slikt så du bør ha god oversikt på hva som er sjekket ut. Hvis du er sikker på at utredningen har vært god nok så må du jo gå for en psykisk utredning. Ender du opp med en diagnose av et slag så vil hun få ting tilpasset. Anonymkode: 9db7f...0b3
Naapo920 Skrevet 16. oktober 2023 #18 Skrevet 16. oktober 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er blitt grundig utredet uten at det er funnet noe. Hun sover ofte sammen med meg, og sover veldig tungt og det skal mye til før hun våkner, så tror søvnkvaliteten er god. I allefall sover hun tungt. Den mentale helsen er nok mer belastet etter mange vonde år. men kan dette påvirke så sterkt enda? Og vil skolen ta hensyn til dette og tilrettelegge? Anonymkode: 71b13...bde Ja, det kan absolutt være så sterke symptomer på så unge barn. Mye forskning viser også at disse sykdommene debuterer tidligere nå enn før, men forskere er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn. Kan være samfunnet, gener eller noe helt annet. Men de gode nyhetene er også at jo tidligere det fanges opp jo bedre er sjansene for god behandling som gir effekt. Hos fastlegen må man gjennom litt samtaler og skjema barnet skal fylle ut, før fastlegen (eller BUP?) vurderer om det kan være diagnosen, sett i sammenheng med alt annet de vet om barnet ditt. Også er det som regel samtaler på BUP hvor barnet også får øvelser som en gjør hjemme. Du kan lese mer om BUP her: https://www.ung.no/psykisk/3222_Hva_er_BUP.html
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #19 Skrevet 16. oktober 2023 Hvordan gjør hun det faglig? Kan det hende at hun bruker mye energi for å henge med? Når «bunken» med lekser kommer etter skole og trening kommer på kvelden blir det kanskje litt mye? Er energinivået alltid lavt, eller er det mest etter skole? Anonymkode: 9ee74...d98
charlotte0 Skrevet 16. oktober 2023 #20 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Få en skikkelig sjekk hos lege. D-vitamin er ofte lav nå i vinterhalvåret. Kanskje trening to dager i uka er litt mye? Heller bruke tid på lekser og å slappe av? Anonymkode: 23302...37f Ja det tenkte jeg og litt på. Kanskje hun trenger å slappe av og roe ned litt. 💖
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå