Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skal arrangere julaften for første gang 😍 Jeg lurer i den anledning på om det er noe spesielt jeg burde tenke på eller planlegge i god tid til feiringen? Er skikkelig glad i jula og vil få det så koselig som mulig, så jeg skal være tidlig ute med dekorasjoner og gaver, mens mannen skal stå for maten. Hva slags bakst er safe å servere? 

Anonymkode: fb376...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange kommer og hvor gamle er gjestene? 

Anonymkode: 71ae3...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mange kommer og hvor gamle er gjestene? 

Anonymkode: 71ae3...e63

6 voksne + 1 tenåring + 1 baby

Anonymkode: fb376...32f

Skrevet

Alle 7 slagene 😀

Skrevet

Tror det er safe å servere det meste av julekaker, vi pleier bare å ha konfekt etter maten. Så det er mange måter å gjøre det på. En annen ting jeg pleier å gjøre er å henge spiselige ting i kremmerhus til gjestene på juletreet. Før vi fikk barn hang vi små flasker med alkohol på treet som gjestene kunne plukke selv. Kanskje en litt rar tradisjon, men fikk gode tilbakemeldinger på det 😆

Anonymkode: 7ec73...ddb

Skrevet

Forslag til kaker: krumkaker, pepperkaker, smultringer, sandkaker, Serinakaker, kakemenn, risboller.

Du trenger mest sannsynlig ikke alle, og mange av dem får du kjøpt også hvis du ikke absolutt vil bake.

Skrevet

Følger tråden, det blir det samme her 😊Litt spent når de voksne kommer til oss (som plutselig følte oss veldig voksne 😅)

Tenkte vi skulle legge opp til å ordne ganske mye dagen før. Prøve å ta med en del av de tradisjonene de er vant til. Altså lage til risgrøt til lunsj og lage til riskrem til dessert. Selv er riskrem den kjipeste desserten jeg vet om, så det blir en annen dessert i tillegg.

Vi pleier å få en del julekaker av de litt eldre i familien som baker mye sånt som jeg egentlig ikke er superglad i. Goro, sirupssnipper og rosettbakkels.

Vi baker pepperkaker og brune pinner hvert år. Tenkte å prøve meg på strull og serinakaker og kanskje Marvposteier om jeg har kapasitet (som er blant mine favoritter). Smultringer pleier jeg å kjøpe fra en bod som selger det før jul, orker ikke å drive i smultgryte, og synes de ferske som man kjøper er gode. Ender vel ikke opp med alt dette, men det er i alle fall målet 😅

Gleder meg aller mest til å pynte! Kjøpte linservietter, serviettringer og linduk i fjor, og leter etter en fin løper. 

• Liker 1
Skrevet

Spørr de som kommer om hva de liker best, den ene tingen de synes er skikkelig jul. Både til middag, dessert/kaker, drikke og ellers. Det er lite poeng å bake og preppe mye ingen kanskje egentlig er så glad i, mens om tre personer alle liker den samme tingen veldig godt må man ha nok av akkurat det.

Feks er sølvguttene etter middag veldig viktig for min mor, hun liker ikke surkål, bare rødkål. Min bror vil ha noen julehefter å bla i og må ha multekrem til dessert.
For samboer er det viktig å ha røkelse, lukta er veldig jul for han. Alle tre nevnt over favoriserer samme julekake så den går det mye av, vi har alltid flere slag men det er bare den som går igjen hvert eneste år her og det passer meg bra som liker å variere. 

Anonymkode: 7caa7...360

• Liker 1
Skrevet

Tenker, drit i syv slag. Spiser de ribbe eller pinnekjøtt ? Alle blir mette etter middag. De har knapt nok plass til dessert. 

• Liker 2
Skrevet

Ville avklart mat og drikke. Noen familier pleier å spleise, andre står for alt, noen tar med litt hver. Noen har alkohol, andre ikke. Er all drikke inkludert eller kun til maten? 

I min familie er det vanlig at den som inviterer står for vin, øl og akevitt. I tillegg til pinnekjøtt og det meste av tilbehøret. Ofte tar en med dessert. Også tar ofte 2-3 med litt bakst som ulike julekaker. 

Det er også vanlig at den som inviterer har gjester på overnatting, eller noen av de. Julen går på rundgang. Hvis vi feirer hos noen med barn så er det også forventninger om at kvelden avsluttes i passende tid og ikke til langt på natt.

Anonymkode: ff2b2...462

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørr de som kommer om hva de liker best, den ene tingen de synes er skikkelig jul. Både til middag, dessert/kaker, drikke og ellers. Det er lite poeng å bake og preppe mye ingen kanskje egentlig er så glad i, mens om tre personer alle liker den samme tingen veldig godt må man ha nok av akkurat det.

Feks er sølvguttene etter middag veldig viktig for min mor, hun liker ikke surkål, bare rødkål. Min bror vil ha noen julehefter å bla i og må ha multekrem til dessert.
For samboer er det viktig å ha røkelse, lukta er veldig jul for han. Alle tre nevnt over favoriserer samme julekake så den går det mye av, vi har alltid flere slag men det er bare den som går igjen hvert eneste år her og det passer meg bra som liker å variere. 

Anonymkode: 7caa7...360

Dette syns jeg er en god ide! Har tenkt å spørre mine to utflyttede barn om det samme i år. De tradisjonene, pynten osv som vi hadde da de var små, gir ikke nødvendigvis den samme gleden som etter at de har blitt voksne. Kan til og med føles litt patetisk og meningsløst. Syns det er fint å tenke gjennom hva som er viktig og som gir verdi og gode følelser og hva som bare er gammel vane og tilbakeskuende. Livet endrer seg.

Anonymkode: 4d2db...63f

Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Tenker, drit i syv slag. Spiser de ribbe eller pinnekjøtt ? Alle blir mette etter middag. De har knapt nok plass til dessert. 

Egentlig veldig enig

En grunn til at det blir kalt inn og ut kaker, brettet er omtrent like fullt når det bæres ut igjen

Her går det svært lite kaker, nå lager vi kun et par typer julegodteri istedet

• Liker 1
Skrevet

Lagen dessert etter middag, de har ikke plass til det uansett 😉. Glem småkaker og 7 sorter. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (27 minutter siden):

Helt enig her! Har hatt julaften hjemme flere ganger, og det viktigste er middagen og desserten 

• Liker 1
Skrevet

Hadde sju slag den første jula vi arrangerte, etter det droppet vi det. Vi satt igjen med sjukt mye kaker etterpå. Til dessert har vi is eller sorbet, og så kjøper vi kaker vi liker. Sarah bernard og makroner feks, fordi det er noe vi ikke unner oss ellers i året. Ellers bruker jeg å høre med gjestene om det er noe spesielt tilbehør de ønsker til julematen, og ordner med det om det lar seg gjøre. Har julehefter liggende under juletreet, slik at det finnes en aktivitet for de som ikke ønsker å snakke så mye.

Anonymkode: c9b80...13a

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere spiser ribbe, vet du jo at det er ganske mange retter som skal være ferdig på en gang, så tenk på at ikke alle komfyrer/strømnett takler stekeovn og fire plater på full guffe samtidig.

Tørre kaker er det få som digger, så det kan dere sikkert droppe.

Anonymkode: 26a29...66a

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det alkoholfritt så bare der sparer vi mye penger. Ellers er det pinnekjøtt i vann lille julaften. Og legge en mandel i vann så jeg får av skallet, vi har riskrem med rød saus til dessert med mandel.

Ellers er det julekaker og kaffe etterhvert. Her er jeg glad i å bake så det blir nok noen sorter i år også. Pluss sjokolade og marsipan.

En overnattingsgjest her så gjesterommet ryddes og vaskes før julaften.

Anonymkode: aa1ae...75d

Skrevet

Hos oss har vi droppet desserten helt, er ingen som spiser den uansett. Setter frem noe sjokolade og butikk-pepperkaker på kvelden så kan man forsyne seg om man vil ha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...