AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har fått vite at jeg ikke har tid til å vente så mye lengre med å få barn, selv om jeg bare er i slutten av 20-årene, og kommer derfor sannsynligvis til å prøve å bli gravid med donor innenfor nærmeste fremtid. Nedfrysning av egg er ikke et alternativ, da det med mitt utgangspunkt vil kreve mange uttak for å sikre nok egg (=dyrt, og jeg er student). Jeg er singel, og blir ferdig utdannet neste sommer. Med min utdannelse kan det bli vanskelig å få en fast jobb som ikke involverer overtid og/eller arbeid på kveld/natt, og foreldrene mine jobber fortsatt (langt over 100%, og mye reising med jobben). Derfor er jeg bekymret for alt med logistikk/barnepass, og hvordan jeg skal få hverdagen til å henge sammen. Kommunen har ingen tilbud om barnepass på kveld eller natt, og selv med dagvakter er det vanskelig å få logistikken til å gå opp mtp arbeidstid, transport og åpningstider i barnehagene. Det hadde på mange måter passet bra med en dagmamma, siden det gjerne er litt mer fleksibelt, men jeg er som utgangspunkt litt skeptisk til det. Jeg er også bekymret for økonomien, og vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Hvis jeg bare kunne vente 1-2 år til, hadde jeg vært så utrolig mye bedre stilt økonomisk. Alle gode tips vil bli satt veldig stor pris på ❤️ Anonymkode: a8564...e9a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Forstår at du ønsker barn, men da må du jo faktisk ordne deg med jobb som er forenelig med å ha barn alene. Anonymkode: a8c4e...b9a 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har vært student og videre fått meg jobb som alenemor. Men jeg har ikke kunne tatt meg jobb som krever kvelds- og nattjobbing, så jeg søkte meg dagtidjobb. Økonomien kunne med fordel vært bedre, men vi klarer oss. Innimellom må jeg låne av foreldrene mine, men det får jeg betalt tilbake. Anonymkode: abff2...292 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Hva med å finne en reservebestemor? En pensjonist som har tid? Jeg vet ikke hvor du finner henne, men på Facebook kanskje? Anonymkode: 9b0eb...c72 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 1-2 år er ikke mye selv om du kanskje ikke kan vente lenge. Bli ferdig med utdannelse først og ta det derfra. Det er lurt å planlegge og legge til rette best mulig, men samtidig er det umulig å planlegge de neste 12-15 årene av ditt liv. mye kan endre seg slik at du får logistikken på plass. Grip livet og ikke la planlegging og logistikk ta all plass. lykke til ❤️ Anonymkode: e7e7d...abb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg var sykepleier og 100% alenemor. inntil jeg tok videreutdannelse og dermed kun fikk dagvaktene var det krevende for både meg, barna og økonomien. Ville forsøkt å finne jobb kun med dagvakter. De finnes selv om de kanskje ikke er mange i ditt felt. Anonymkode: e7e7d...abb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1-2 år er ikke mye selv om du kanskje ikke kan vente lenge. Bli ferdig med utdannelse først og ta det derfra. Det er lurt å planlegge og legge til rette best mulig, men samtidig er det umulig å planlegge de neste 12-15 årene av ditt liv. mye kan endre seg slik at du får logistikken på plass. Grip livet og ikke la planlegging og logistikk ta all plass. lykke til ❤️ Anonymkode: e7e7d...abb Leste du ikke innlegget? TS du kan få igjen 66% av utgifter til barnepass fra NAV, hvis du er alene med barn. Anonymkode: 8dd08...659 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 Å jobbe turnus å være 100% alene med barn, vil være svært krevende for deg og barnet. Jeg ble selv alene når min eldste var liten. Vi holdt på å slite oss ut. Barnevakter kom og gikk og det ble ingen stabilitet for barnet og han begynte å utagere. Jeg droppet sykepleiedrømmen og ble lærer. God lønn er ikke alt. Men en god struktur i hverdagen er helt nødvendig for barn og du har mindre slingringsmon når du er alene. Anonymkode: 61ab2...271 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste du ikke innlegget? TS du kan få igjen 66% av utgifter til barnepass fra NAV, hvis du er alene med barn. Anonymkode: 8dd08...659 Opp til 4500 kr pr måned, ja... Når jeg var alene for over 20 år siden. Hadde jeg 7000 kr i måneden i utgifter til barnepass. Du kommer ikke langt med 4500 kr i dag om man skal dekke barnehage + barnepass kveld/natt og eller helg. Anonymkode: 61ab2...271 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 Hva med å få det barnet men søke deg til en annen utdanning med mulighet for dagsjobb, så jobber du i den jobben du kan nå mens du kan, og mens du er gravid og blir sannsynligvis sykmeldt(mange blir sykmeldt i turnusarbeid). Så tar du den nye utdanningen på siden. Så permisjon. Så studerer videre og tar på deg ekstra vakter når du kan til du er ferdig utdannet. Du får en del støtte,+ekstra lån. Dette er ikke mest optimale men går i periode og slik situasjonen er nå. Så får du utdanning som kan gi jobb på dagtid også. Anonymkode: 8a70c...8fa
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg ville absolutt satset på barn selv om ikke alt er på plass, men du bør velge en annen jobb enn kveldsjobbing. De første årene er det uansett uheldig å være mye borte fra barnet ditt på kveld/natt på grunn av tilknytning og trygghet for barnet. Anonymkode: f9651...d78 1 1
Beloved Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 Dersom du er i en jobb der "alle" har turnusjobb, så kan det kanskje fungere å bli enige om en bytteordning med en annen alenemor, der dere passer barna for hverandre på natt og bare jobber motsatt turnus? Ellers husker jeg at min mor pleide å være barnevakt på natt for en sykepleier, og hun tok ikke mange kronene for å passe barnet om natta siden det sov hele natta uansett. Bare å høre seg rundt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 16.30): Hva med å finne en reservebestemor? En pensjonist som har tid? Jeg vet ikke hvor du finner henne, men på Facebook kanskje? Anonymkode: 9b0eb...c72 Det er et veldig godt forslag! Men det tror jeg først blir aktuelt når barnet blir litt eldre. Anonymkode: a8564...e9a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 16.32): 1-2 år er ikke mye selv om du kanskje ikke kan vente lenge. Bli ferdig med utdannelse først og ta det derfra. Det er lurt å planlegge og legge til rette best mulig, men samtidig er det umulig å planlegge de neste 12-15 årene av ditt liv. mye kan endre seg slik at du får logistikken på plass. Grip livet og ikke la planlegging og logistikk ta all plass. lykke til ❤️ Anonymkode: e7e7d...abb Jeg skal til ny samtale om ikke altfor lenge til, men det vil overraske meg hvis de sier at jeg kan vente såpass lenge. Men ja, det hadde gjort alt mye lettere. Tusen takk ❤️ Anonymkode: a8564...e9a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 16.32): 1-2 år er ikke mye selv om du kanskje ikke kan vente lenge. Bli ferdig med utdannelse først og ta det derfra. Det er lurt å planlegge og legge til rette best mulig, men samtidig er det umulig å planlegge de neste 12-15 årene av ditt liv. mye kan endre seg slik at du får logistikken på plass. Grip livet og ikke la planlegging og logistikk ta all plass. lykke til ❤️ Anonymkode: e7e7d...abb Ts kan ikke vente 1-2 år å da er det vel ikke poeng i å si at hun skal vente 1 år. Selfølgelig hadde det vært best, men ts er tydeligvis ikke i en situasjon der hun kan gjøre ferdig utdanning å ta det derfra.. Anonymkode: 8c883...43e 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 16.33): Jeg var sykepleier og 100% alenemor. inntil jeg tok videreutdannelse og dermed kun fikk dagvaktene var det krevende for både meg, barna og økonomien. Ville forsøkt å finne jobb kun med dagvakter. De finnes selv om de kanskje ikke er mange i ditt felt. Anonymkode: e7e7d...abb Ok - takk for at du deler dine erfaringer ❤️ Og så flott at du fikk det til å gå rundt, selv om det var krevende. Jeg vil absolutt forsøke å finne jobb med dagvakter. Jeg studerer medisin, så jobbene finnes jo, men man skal som regel igjennom et spetakkel av et turnusforløp for å få dem... Og som fastlege har man jo fortsatt legevakt, men mulig man kan få fritak fra dem og litt tilpassede arbeidstider. Det ordner seg vel alltid, på den ene eller andre måten. Jeg fikk bare litt panikk over alt sammen... Anonymkode: a8564...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Helt ærlig så ville jeg fått barnet så fort som mulig, og deretter omskolert meg. Å være student med baby gir mye frihet, og du vil få et år i permisjon med gratis lån og stipend. Anonymkode: 16aa8...8e6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 Det virker ekstremt lite gjennomtenkt å bevisst få barn og bli alenemor når man ikke har økonomi til det. Tenker du liksom at fellesskapet skal sørge for dette barnet? En annen ting når man bevisst går inn for å bli alene mor er nettverk. Det er så viktig å ha et nettverk, å det bør absolutt være på plass før du får barn. Uforutsette ting kan skje, og du kan ha behov for at noen ser etter barnet i lenger eller kortere tid. Synes det minste som bør være på plass før du skaffer deg donorbarn er jobb og sikker inntekt som gjør det mulig å forsørge et barn med, og et nettverk. Anonymkode: 48cf6...7ea
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts kan ikke vente 1-2 år å da er det vel ikke poeng i å si at hun skal vente 1 år. Selfølgelig hadde det vært best, men ts er tydeligvis ikke i en situasjon der hun kan gjøre ferdig utdanning å ta det derfra.. Anonymkode: 8c883...43e Men da er det tydeligvis ikke meningen at ts skal ha barn. Det er ingen menneskerett å få barn. Hun mangler; En pappa til barnet Sikker økonomi Nettverk Anonymkode: 48cf6...7ea
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 17.55): Å jobbe turnus å være 100% alene med barn, vil være svært krevende for deg og barnet. Jeg ble selv alene når min eldste var liten. Vi holdt på å slite oss ut. Barnevakter kom og gikk og det ble ingen stabilitet for barnet og han begynte å utagere. Jeg droppet sykepleiedrømmen og ble lærer. God lønn er ikke alt. Men en god struktur i hverdagen er helt nødvendig for barn og du har mindre slingringsmon når du er alene. Anonymkode: 61ab2...271 Takk for at du deler dine erfaringer ❤️ Kan forestille meg at utskiftninger i barnevakter kan bli en utfordring, ja, og at det er vanskelig for barna å forholde seg til 😞 Vondt å høre at du ble nødt til å droppe drømmejobben for å få hverdagen til å henge sammen/fungere bra ❤️ Anonymkode: a8564...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå