Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i bursdag og av alle ting kom vi inn på dette. Burde norsk politi væpnes? Visstnok har de skytevåpen klar i bilen. Jeg synes det er bra at de ikke bærer våpen men en sa at det kun er et par land i verden som ikke har væpnet politi, Storbritannia, Island og oss. 

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

De burde ha våpen. De må kunne hindre å selv å bli drept ved å forsvare seg, og hindre farlige personer i å begå nye drap. 

Skrevet

De skal ha våpen.

• Liker 5
Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

De burde ha våpen. De må kunne hindre å selv å bli drept ved å forsvare seg, og hindre farlige personer i å begå nye drap. 

I situasjoner du beskriver går de jo ikke inn uten våpen. 

Vet du hvor mange politifolk i Norge som er blitt drept de siste 10-20 årene? 

Hva med hvor mange som er skader av vådeskudd eller uskyldig drept av norsk politi? 

• Liker 4
Skrevet
Loboto skrev (41 minutter siden):

I situasjoner du beskriver går de jo ikke inn uten våpen. 

Vet du hvor mange politifolk i Norge som er blitt drept de siste 10-20 årene? 

Hva med hvor mange som er skader av vådeskudd eller uskyldig drept av norsk politi? 

Ja, det var et godt argument. Er det mange politibetjenter som har blitt drept i Norge? Klarer ikke å huske noen på stående fot. Vet at i Sverige er det ca 3 stk per år som blir skutt av politiet. 

Skrevet
*nordby* skrev (8 minutter siden):

Ja, det var et godt argument. Er det mange politibetjenter som har blitt drept i Norge? Klarer ikke å huske noen på stående fot. Vet at i Sverige er det ca 3 stk per år som blir skutt av politiet. 

Var ett politidrap for 25 år siden. De siste 20 årene finner jeg ingen drepte politi. 

https://forskning.no/kriminalitet-ledelse-og-organisasjon/svensk-politi-skyter-fire-ganger-flere-enn-norske-kolleger/412209

Eldre artikkel men interessant.  

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig burde de ikke ha våpen hele tiden. La oss ta USA som ett eksempel. Der går alle med våpen. De kriminelle må ha våpen for å beskytte seg mot at politiet har våpen. Mannen i gata må ha våpen for at kriminelle har våpen. Ser dere virkelig ikke hvilken vei dette går? Flere våpen = Flere drap. Leser stadig vekk om små barn som har skutt sine søsken og lignende ved uhell. Er det noe vi vil så er det minst mulig våpen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja til væpnet politi, i en terroraksjon med skytevåpen kan det være avgjørende for å redde liv

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg trodde ikke at jeg måtte inn med teskje her,men ok. Om politiet bevæpner seg så gjør de kriminelle også det i mye større grad enn før. Dette blir en ond sirkel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig delt her. I det daglige arbeidet med publikum er det store fordeler med et ubevæpnet politi. Det gjør at de må løse oppgavene mer via dialog og mindre dødelige metoder. Publikums syn politiet blir også litt lettere vil jeg tro. Jeg synes det selv er spesielt de gangene jeg har sett bevæpnet politi selv, og vil helst møte de uten.

Også har vi det andre, nemlig at man ønsker et politi som kan agere raskt i farlige situasjoner når det virkelig er behov. Et politi som ikke kan stoppe terrorangrep foran seg for eksempel fordi de må løpe til bilen for å hente våpenet. Dette gjør nok politiet litt mindre mobile også fordi det er greit å ha bilen tett på for å få til dette.

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, forherligelse av voldshandlinger, hatefulle ytringer, krenkende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig delt her. I det daglige arbeidet med publikum er det store fordeler med et ubevæpnet politi. Det gjør at de må løse oppgavene mer via dialog og mindre dødelige metoder. Publikums syn politiet blir også litt lettere vil jeg tro. Jeg synes det selv er spesielt de gangene jeg har sett bevæpnet politi selv, og vil helst møte de uten.

Også har vi det andre, nemlig at man ønsker et politi som kan agere raskt i farlige situasjoner når det virkelig er behov. Et politi som ikke kan stoppe terrorangrep foran seg for eksempel fordi de må løpe til bilen for å hente våpenet. Dette gjør nok politiet litt mindre mobile også fordi det er greit å ha bilen tett på for å få til dette.

Det er argumenter for begge sider av saken ja, men jeg havner nok ganske klart blant de som ikke vil ha (permanent) bevæpnet politi. Ser man på dødsfall/skuddskader blant både politi og «røvere» i Norge vs. land med bevæpnet politi, sier det mye. 

ved en eventuell terroraksjon eller en situasjon der gjerningsmenn er eller kan være bevæpnet, så er jo også politiet det når de rykker ut. Ellers kan de, som du sier, hente ut våpen fra bilen. Det kan i enkelte tilfeller få negative konsekvenser, men ser man stort på det er jeg overbevist om at døds/skadestatistikken på begge sider av loven hadde sett langt verre ut om alle konstabler til enhver tid gikk med en pistol i beltet. Ihvertfall i det samfunnet vi har idag.
Elektrosjokkvåpen er nok en fin mellomting, tenker jeg. 

• Liker 4
Skrevet

Nei. Vold løser ikke vold, og væpnet politi avvæpner ikke kriminelle.

Politi må dog ha tilgang til våpen ved behov.

• Liker 2
Gjest StinkySocks
Skrevet

I Kongsberg-saken så klarte ikke politiet å løse situasjonen uten vold i alle fall. 

Men hvis politiet hadde skytevåpen lett tilgjengelig i en sånn situasjon, så ville nok folk blitt skutt i stedet for å "bare" bli banket opp.  

Skrevet

Nei,de bør ikke være permanent bevæpnet, men ha tilgang på våpen i bilen slik som nå.

• Liker 2
Gjest GP950mAh
Skrevet (endret)
Rosa Gnom skrev (4 timer siden):

Jeg trodde ikke at jeg måtte inn med teskje her,men ok. Om politiet bevæpner seg så gjør de kriminelle også det i mye større grad enn før. Dette blir en ond sirkel.

Kriminelle er allerede bevåpnet, om politiet kan bære våpen hele tiden kan de fjerne trussler mot liv og helse raskere enn om de må løpe tilbake til bilen, spørre om tillatelse til å ta ut våpen av skrin, ta ut og lade våpen og så løpe tilbake. Da kan liv allerede ha gått tapt.

Ja til bevæpning slik de har i våre naboland i europa.

Endret av GP950mAh
Skrevet
GP950mAh skrev (1 minutt siden):

Kriminelle er allerede bevåpnet, om politiet kan bære våpen hele tiden kan de fjerne trussler mot liv og helse raskere enn om de må løpe tilbake til bilen, spørre om tillatelse til å ta ut våpen av skrin, ta ut og lade våpen og så løpe tilbake. Da kan liv allerede ha gått tapt.

Ja til bevæpning slik de har i våre naboland i europa.

Alle kan få tak i våpen. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at våpen avler våpen. Du kan jo begynne med å poste noen kilder på hvor mange mennesker som mister livet sitt årlig i Norge fordi at politiet må spørre om tillatelse til å ta ut våpen av skrin, ta ut og lade våpen og så løpe tilbake.

• Liker 2
Skrevet

selvfølgelig må de være bevæpnet. det er for deres sikkerhet

• Nyttig 1
Skrevet

Det som er litt artig er at ALLE tidligere millitære som idag er blitt politi er imot varig bevæpning. 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...