Gå til innhold

Er det noen negative sider ved å drikke kullsyrevann naturell? Hva med de med smak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har byttet ut brus med Boble og Farris. Men er det noen negative sider ved det? Med de naturelle? Eller med smak?

Anonymkode: 6fc0c...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for tennene

Anonymkode: e15a4...447

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja for tennene

Utdyp

Anonymkode: b17a3...062

Skrevet

Men bare de med smak? Så naturell er safe?

– Det er ikke kullsyren, men sitronsyren – som tilsettes for å gi den friske smaken – som er skadelig for tennene, sier hun.

Flaskevann uten smak har høyere pH-verdi enn flaskevann som er tilsatt smak, og er derfor ikke skadelig for tennene i like stor grad som flaskevann med smak.

• Liker 1
Skrevet

Vann med bobler er uansett bedre enn foreks Cola liksom. 

Anonymkode: 71745...8cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men bare de med smak? Så naturell er safe?

– Det er ikke kullsyren, men sitronsyren – som tilsettes for å gi den friske smaken – som er skadelig for tennene, sier hun.

Flaskevann uten smak har høyere pH-verdi enn flaskevann som er tilsatt smak, og er derfor ikke skadelig for tennene i like stor grad som flaskevann med smak.

Ja det er bare de med tilsatt smak

Vann med bobler er uansett bedre enn foreks Cola liksom. 

Anonymkode: 71745...8cd

Ja, men hvis den er tilsatt smak er det verre enn cola light faktisk. 

Skrevet

Man får nok i seg mikroplast.

Anonymkode: 5ffe4...f8e

Skrevet

Jeg får kjeft av tannlegen fordi jeg drikker kullsyrevann uten smak, laget med sodastream hjemme, så høres rart ut at det ikke er kullsyren som kan gi syreskader på tennene.

Anonymkode: 53bde...786

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg får kjeft av tannlegen fordi jeg drikker kullsyrevann uten smak, laget med sodastream hjemme, så høres rart ut at det ikke er kullsyren som kan gi syreskader på tennene.

Min tannlege sa det ikke skadet tennene. Blir noe annet hvis det er tilsatt diverse.

Anonymkode: 1920f...862

Skrevet

Tannlege Kjersti Refsholt Stenhagen, som har tatt doktorgrad i tannerosjoner, sier i et intervju med Klikk.no, at kullsyrevann ikke er skadelig for tannhelsen.

- Kullsyren skader ikke tenner eller tannkjøtt. Hvis mineralvannet er tilsatt smak, så kan det være skadelig for emaljen fordi den tilsatte smaken ofte er en fruktsyre; sitronsyre. Hyppig inntak og større mengder kan øke risikoen for syreskader i emaljen, sier hun.

https://www.purezza.no/blogg/derfor-kan-du-drikke-kullsyrevann-med-god-samvittighet/

Anonymkode: 6c6ea...daf

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nær slekning var prÅfessår i kjemi, og mesternes i biologi, og han nektet å drikke/advarte imot "kÅlsyrevatten/mineralvatten" pga. tennene...  OM det stemmer eller ikke vet jeg ikke 😅 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet

Min tannlege er veldig streng på maks et glass farris om dagen fordi det skader emaljen, så her var det mye uenige tannleger . 

Anonymkode: 090ed...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...