Gå til innhold

Er det vanlig i en del kulturer å anse et lån av noe som en gave? Utenlands nabo som aldri erstatter det hun låner av mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har hun ved fire anledninger spurt om å få låne mat. Sist fikk hun mat for kanskje 150 kroner. (Ja , dumt av meg).

Det jeg har skjønt er at hun erstatter ikke dette. Hun tror jeg gir henne dette. 
Jeg har lånt noe en sjelden gang og leverer alltid et nytt uåpnet produkt tilbake.

Det er helt greit å ikke få en boks mais igjen. Men når det blir mange varer så blir det litt frekt?

Er dette en kultur? Hun er veldig hyggelig ellers.

Anonymkode: 3ccb1...319

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke med henne om det?

Anonymkode: 458ed...4cd

• Liker 3
Skrevet

Noen folk er bare frekk og freidig. Å bytte tjenester er gjerne mer vanlig i noen kulturer. Men hun gir jo ikke noe tilbake så da er hun nok bare parasittisk. Så ville holdt en knapp på irriterende karaktertrekk foran kultur..

Anonymkode: d6fb0...c0e

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobbet med en mann fra Bosnia for noen år siden, å han forventet at vi damene kjørte han dit han skulle, selvsagt gratis. Hvis noen var så dumme at de la ut for varer for han, så fikk man ikke penger for varene. 

Dette er et typisk kvinne yrke, da med mest damer. Vet ikke om det var hans kultur at vi damene skulle tjene han og oppfylle hans ønsker og krav, eller om det er en kultur greie.  Han prøvde seg også med seksuelle tilnærmelser på noen. 

Anonymkode: 090b6...077

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg husker fra da jeg var liten (og butikkene ikke var åpne omtrent døgnet rundt) at vi innimellom lånte av naboene, og de av oss. Det var aldri snakk om å erstatte det senere, mer en generell følelse av at det sikkert gikk opp i opp tilslutt. Og så lånte vi jo sjelden store mengder, det gikk mer i en kopp sukker eller en liter melk. 

Så kanskje hun bare regner med at du "får tilbake" når du spør om å få låne noe av henne, og ikke tenkte over verdien av det hun har lånt... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt tid på å tenke på det. Plager det deg - ikke "lån" mat til henne neste gang.

Anonymkode: 06dcf...ff6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg har aldri tenkt at om jeg låner et egg av naboen må jeg kjøpe et nytt egg eller en pakke egg. «Låne» mat på den måten er en talemåte og betyr vel mer som å bomme en røyk back in the day.

Hun tenker kanskje at neste gang er det du som mangler noe og da får du av henne?

Du har rett i at det var dumt av deg å «låne» bort mat for 150 kroner.

Anonymkode: 2dc9b...fe7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Då bare si nei neste gang og begrunne det med at hun ikke har gitt tilbake det hun har lånt før.

Anonymkode: d64fa...00e

• Liker 2
Skrevet

Tror Beloved har et poeng her...

Jeg bor i en tomannsbolig, og naboen og jeg låner av hverandre stadig vekk, naboen noe oftere enn meg. Hvis det er snakk om hele pakker av noe så kjøper vi og gir tilbake, men hvis det er to egg, en kopp sukker eller sånn så tenker vi sånn at det går vel opp i opp til slutt. Vi er for øvrig norske alle sammen.

Hvis du syns det går i overkant mye en vei kan du prøve å låne litt oftere...?

Anonymkode: 36db2...f2e

• Liker 1
Skrevet

Frekk kjerring.. Neste gang har du ikke det hun ber om. Mange innvandrere tror faktisk de er Guds gave til nordmenn. 

Anonymkode: 599d8...390

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tror Beloved har et poeng her...

Jeg bor i en tomannsbolig, og naboen og jeg låner av hverandre stadig vekk, naboen noe oftere enn meg. Hvis det er snakk om hele pakker av noe så kjøper vi og gir tilbake, men hvis det er to egg, en kopp sukker eller sånn så tenker vi sånn at det går vel opp i opp til slutt. Vi er for øvrig norske alle sammen.

Hvis du syns det går i overkant mye en vei kan du prøve å låne litt oftere...?

Her snakker vi ikke om et egg eller kopp sukker.

Sist fikk hun uåpnet en Norwegian, 1,5 L melk, 1 rømme og 1 stor pk meierismør. Jeg er aleine med barn og dette er et hugg i vårt matbudsjett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sist fikk hun uåpnet en Norwegian, 1,5 L melk, 1 rømme og 1 stor pk meierismør. Jeg er aleine med barn og dette er et hugg i vårt matbudsjett. 

Bevare meg vel... hun bruker deg jo som gratis butikk med den handlelisten der!? Hvorfor i alle dager gir du vekk så mye? Det er da bare å si "nei, jeg har ikke nok å gi bort", eller "nei, jeg har ikke det du spør etter". Etter at du har svart nei noen ganger, så slutter hun sikkert å mase, og du får ha maten din i fred.

Folk som ikke gir tilbake det de "låner" er frekke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I mange kulturer deler man på det man har, uansett om man er på minimum selv😊 Jeg hadde gledelig delt uten å forvente noe tilbake. Ga bort en pose matvarer for sikkert 500,- her om dagen til noen som trengte det. 

Anonymkode: 6d61a...aa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det jo du som lar deg utnytte, slutt med det! Nøyaktig hva var det hun spurte om??? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da er det jo du som lar deg utnytte, slutt med det! Nøyaktig hva var det hun spurte om??? 

Jeg har naivt trodd at dette blir returnert når butikker åpner.

Feil.

Skrevet

Den maten finnes på bensinstasjoner, hun kunne ha kjøpt der.

Anonymkode: 39d0d...fda

• Liker 1
Skrevet

Sto hun virkelig på døra etter butikkenes stengetid om kvelden og sa "kan jeg låne en hel ost, en kartong melk, en boks rømme og en halvkilo smør, fordi jeg har glemt at jeg har... (hva kan man glemme SÅ mye til?) ...invitert syklubben på midnatts-ostesufflé?" 

Eller spurte hun litt rundere og du var altfor generøs, sånn "jeg har nesten ingenting til frokost til ungene i morgen, har du noe å avse?" og du lempet hendene hennes fulle?

Anonymkode: 24b14...3fa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er innvandrer. Tror aldri jeg har lånt noe av naboene? Men har spist hos de, de har spist hos meg, jeg har ikke holdt tellinga. De vi ser oftest er en stor familie, hos oss er det bare jeg og sønnen min, så jeg har vel gitt mer enn jeg har fått. Det er ikke alle land som har kultur for å låne. Man spør om noen andre har, når man selv ikke har. Også regner man med at den andre spør tilbake når vedkommende selv trenger noe. Men man går ikke og finregner eller tenker at naboen går og ergrer seg uten å spørre om hjelp tilbake. Det er lavere terskel for å spørre om lån/hjelp fordi man vet at man ville gjort det samme tilbake.

Anonymkode: 168f1...63c

Skrevet

Hun utnytter deg. Det må du sette en stopper for.

Anonymkode: 599d8...390

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...