Gå til innhold

Har dere lært barna å være takknemlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i så fall fra hvilken alder?

Var invitert til veninne i går siden yngstemann hadde hatt bursdag. Barna var hele tiden på barnerommet med film og tablet. Ungene hilste ikke engang da vi kom, og bursdagsbarnet sa "ja", da jeg ga hen gaven og gratulerte med overstått. Hen går i 2. klasse. Sa takk til mora (!) da hun etter åpning av gaven spurte hva man sa. 

Det var en litt rar situasjon. Barna spiste ikke engang kake sammen med oss.

Hvordan gjør dere det når dere inviterer voksne til barnebursdag? Forventer selvsagt ikke at barna skal sitte og prate med voksne hele tiden,  men dette føltes ikke som en feiring av bursdagsbarnet. Hen stakk bare innom en gang for å hente et kakestykke.

Anonymkode: ea833...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde barnet allerede feiret bursdagen? Var dette mere et venninnetreff?

Anonymkode: c8f05...363

Skrevet

Barnet hadde feiret en gang før med et par venner fra skolen. Mor hadde invitert oss for å feire barnet med kake og kaffe. 

Anonymkode: ea833...8f9

Skrevet

Dette har ikke noe med å være takknemlig å gjøre. Takknemlig er en følelse, som man kan velge å gi uttrykk for. 

Det du snakker om, er høflighetsfraser og folkeskikk. Hos meg hadde det ikke vært veldig aktuelt at jentungen kun satt på rommet når noen var invitert i anledning hennes bursdag, og jeg hadde forventet at hun sa 'takk' til den som kom med gave.

Når det er sagt, er enkelte barn senere ute med å forstå og ha innarbeidet de sosiale kodene, og når moren spurte hva man sier, er det langt fra unaturlig at en andreklassing som er litt sein sosialt svarer moren på det direkte spørsmålet ved å si 'takk' rettet mot henne.

Anonymkode: 50261...534

Skrevet

Nå må det bli slutt på denne stadige kritikken av andre foreldre. Halvparten av innleggene her på KG handler om sure folk som klager over hvordan andre oppdrar barna sine. 

Anonymkode: b35d5...33a

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå må det bli slutt på denne stadige kritikken av andre foreldre. Halvparten av innleggene her på KG handler om sure folk som klager over hvordan andre oppdrar barna sine. 

Anonymkode: b35d5...33a

De klager med god grunn og det er fordi måten "de andre" oppdrar ungene sine, er avgjørende for hvordan de vil bli, de menneskene vi omgir oss med om noen år, i vårt felles samfunn når vi blir eldre. De som er barn nå og oppdras dårlig nå, blir voksne, ufyselige og uhøflige mennesker en gang, de ungene. Og det ønsker vi jo ikke i samfunnet vårt, gjør vi vel? Folk som ser surt på deg når du er 87 og kommer på bussen, og sier surt til deg ; "Kan du gå, kan du stå, kjerring" og ikke gir fra seg sitteplassen sin.

Jeg har lært sønnen min fra han var bitteliten at når noen gir deg noe i hånden, enten det er en gave eller en gaffel du skal bruke å spise med, så sier man "takk". Og det gjør han, nå som voksen. 

Endret av Million
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...