AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har en hund som er 6 år gammel. Vi har nylig flyttet inn i ny leilighet i en blokk (har bodd her 2 mnd nå). Blokken er ekstremt dårlig isolert, og jeg hører mye lyder fra naboleilighetene. Hunden min er livredd alle disse lydene! Det kan være skritt, dunk, skuffer som dras inn og ut, dører som lukkes, stoler som skyves ut, gjenstander som flyttes på. Det er diverse romstering hele dagen gjennom, og som regel også på natta. Jeg hører når naboen over meg går over gulvet, setter fra seg kaffekoppen på bordet, hakker grønnsaker, åpner skuffer, skjærer brød.. Lydene pågår jevnt gjennom hele dagen (og natten..), og det er egentlig aldri noen pauser lenger enn maks 1-2 timer sammenhengende. Lydene plager ikke meg i utganspunktet, men hunden er livredd!! Hun står med halen mellom beina, store oppsperrede øyne, hjertet dunker, og hun skjelver. Dette pågår i timesvis hver dag, og hun får nesten ikke slappet av lenger. Det er vondt å se på! 🥺 Alt av tips jeg har funnet om lydsensitivitet hos hunder dreier seg om skarpere lyder som trafikk, torden og nyttårsraketter. Det står aldri noe om «vanlige» svake hus-lyder. Er det noen som har opplevd det samme, og fant dere en løsning på det? Hvordan trener man egentlig vekk sterk angst for svake lyder?? Og er det i det hele tatt mulig å trene det vekk, når lydene er der konstant hele dagen gjennom, og hunden bare har blitt mer og mer redd med tiden? Er det noen med god kompetanse på hund som kan komme med tips og råd i denne situasjonen? Anonymkode: 648a0...ec4
Tabris Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Her ville jeg anbefalt deg å komme i kontakt med en atferdsterapeut og en veterinær som har god kjennskap til angstdempende medisiner til hund og sett om dere fant noe der som kan hjelpe hunden.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Takk for svar. Jeg har drøftet det med veterinær. Fikk høre at angstdempende kun skal brukes over korte perioder, og maks 9 dager, og at det var mest for «uvanlige» situasjoner som nyttårsaften o.l. Min hund er jo redd det «vanlige» livet, og alle mulige hverdagslige lyder som er til stede hele døgnet. Ble også anbefalt atferdsterapeut ja, men det er veldig kostbart. Så jeg prøver å innhente råd og tips fra andre steder først. Vil også veldig gjerne høre fra andre som har vært gjennom det samme. Anonymkode: 648a0...ec4
Tabris Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg har drøftet det med veterinær. Fikk høre at angstdempende kun skal brukes over korte perioder, og maks 9 dager, og at det var mest for «uvanlige» situasjoner som nyttårsaften o.l. Min hund er jo redd det «vanlige» livet, og alle mulige hverdagslige lyder som er til stede hele døgnet. Ble også anbefalt atferdsterapeut ja, men det er veldig kostbart. Så jeg prøver å innhente råd og tips fra andre steder først. Vil også veldig gjerne høre fra andre som har vært gjennom det samme. Anonymkode: 648a0...ec4 Ja, det er korttidsvirkende angstdempende medisiner som f.eks Sileo og Tessie veterinæren snakker om. Men det finnes andre typer for mer langtidsbruk som f.eks Clomicalm. Det finnes også andre alternativer, men jeg har forstått at slik inngående kunnskap om angstdempende medisin hos hund er en spesialisering for veterinærer som ikke alle har. Derfor jeg nevnte å ta det opp med en atferdssspesialist og en veterinær (helst begge i kombinasjon) som faktisk innehar denne kompetansen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå