AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg har egentlig to spørsmål; ett praktisk og ett om baby… Barnet mitt fikk frejkas pute i forrige uke, hen er snart fire uker, og skal ha den på i tolv uker. Jeg sliter veldig med å klare å amme når denne puten er på, selv om vi prøver å bygge opp med puter. Hittil har vi ikke klart å ha den på om natta, det ble bare skriking og kaving mens far og jeg i flere timer forsøkte å bygge opp og få hen til å ta puppen i rare stillinger… Til nå har baby sovnet ved å ligge mage mot mage og ha puppen tilgjengelig, og jeg syns det gjør så vondt å nekte hen den nærheten når det bare er det baby vil. Vi må jo få til å ha på puta kontinuerlig, den har nok ikke effekt når vi tar den av om natten. Men det går jo ikke å forklare dette til baby, og jeg bli engstelig for hva det gjør med tilknytningen at jeg skal nekte baby å ligge inntil meg om natten.. Jeg skjønner at jeg må legge mine følelser til side for at hofta til baby skal bli bra. Men trenger ikke baby nærkontakt når hen etterspør det? Hvor skadelig er det at hen ikke får det? Og har noen tips til ammestillinger og hjelpemidler for å få til amming med frejkas pute, særlig i senga…? Anonymkode: 1f3bd...a6c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Tilbakelent amming skal visst fungere ganske bra. Jeg rakk ikke å få teket på det før vi fikk bytte fra frejkapute til tübingen-sele. Den ga mye mer rom for kroppskontakt, i tillegg til at man slipper å bygge opp under babyens hode og overkropp. Skjønner ikke at ikke det er standard behandlingsmetode når den fungerer på akkurat samme måte som frejkapute. Hvilket sykehus får dere behandling ved? Vi var på rikshospitalet, og der fikk vi komme inn på dagen dersom vi hadde spørsmål eller behov for veiledning. Tenker det kan være lurt å be om en kontroll for å få litt mer hjelp. Det er viktig at dere gjør det ordentlig med puta. Hvis dere lar den være av mange timer i døgnet, vil den ikke fungere som den skal, og da vil dere risikere både forlenget putebehandling og i verste fall gips- eller skinnebehandling. Vår ortoped sa forresten at vi ikke trengte å bruke pute i bæresjal hvis vi sørget for at babyen satt i froskestilling i sjalet. Det gir jo mye rom for nærhet å ha babyen i sele uten pute. Hvis dere ber om kontroll på sykehuset, ville jeg tatt med bæresjal for å få de til å se på at du får satt babyen riktig. Anonymkode: 16b17...093
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tilbakelent amming skal visst fungere ganske bra. Jeg rakk ikke å få teket på det før vi fikk bytte fra frejkapute til tübingen-sele. Den ga mye mer rom for kroppskontakt, i tillegg til at man slipper å bygge opp under babyens hode og overkropp. Skjønner ikke at ikke det er standard behandlingsmetode når den fungerer på akkurat samme måte som frejkapute. Hvilket sykehus får dere behandling ved? Vi var på rikshospitalet, og der fikk vi komme inn på dagen dersom vi hadde spørsmål eller behov for veiledning. Tenker det kan være lurt å be om en kontroll for å få litt mer hjelp. Det er viktig at dere gjør det ordentlig med puta. Hvis dere lar den være av mange timer i døgnet, vil den ikke fungere som den skal, og da vil dere risikere både forlenget putebehandling og i verste fall gips- eller skinnebehandling. Vår ortoped sa forresten at vi ikke trengte å bruke pute i bæresjal hvis vi sørget for at babyen satt i froskestilling i sjalet. Det gir jo mye rom for nærhet å ha babyen i sele uten pute. Hvis dere ber om kontroll på sykehuset, ville jeg tatt med bæresjal for å få de til å se på at du får satt babyen riktig. Anonymkode: 16b17...093 Tusen takk for svar og mange tips! Vi hører til Bærum sykehus/Martina Hansen (der ortopedisk er). Anonymkode: 1f3bd...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå