Gå til innhold

Noen som har fått svar på NIPT-test, hvor de må på videre undersøkelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått svar på NIPT-test og svarer kom tilbake med høy sannsynlighet for trisomi. Noen som har opplevd det samme? Hvordan gikk det? Hva skjedde videre etter du fikk tilbake svaret på prøven? Noen som fikk falsk positiv? 

Anonymkode: b9f65...3a3

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en tung beskjed å få❤️ Har ingen erfaring med dette, men har hørt på en podcast at over 50% av alle positive Nipt-testene er falskt positive. Håper det også gjelder i deres tilfelle og at dere får god oppfølging. Klem❤️

Anonymkode: 01422...936

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en tung beskjed å få❤️ Har ingen erfaring med dette, men har hørt på en podcast at over 50% av alle positive Nipt-testene er falskt positive. Håper det også gjelder i deres tilfelle og at dere får god oppfølging. Klem❤️

Anonymkode: 01422...936

Ja, det var rett og slett et lite sjokk og utrolig vondt. Og nå er det mange dager og uker i uvisshet før vi får vite endelig om prøven var feil eller om fosteret er sykt. Takk for den prosenten, den gir meg et lite håp. Håper vi får rask og god hjelp, foreløpig venter vi på henvisning til Fosterdiagnostikk senter. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det var rett og slett et lite sjokk og utrolig vondt. Og nå er det mange dager og uker i uvisshet før vi får vite endelig om prøven var feil eller om fosteret er sykt. Takk for den prosenten, den gir meg et lite håp. Håper vi får rask og god hjelp, foreløpig venter vi på henvisning til Fosterdiagnostikk senter. 

Lykke til

Anonymkode: 73661...0be

Skrevet

Venninnen min fikk også svar om at det var høy sannsynlighet for trisomi. Hun fikk tilbud om morkakeprøve, men valgte å ikke gjøre det. Hun ønsket ikke å ta abort uansett, og med mange spontanaborter bak seg, torde hun ikke ta sjansen med morkakeprøve. Ble fulgt opp ekstra med ultralydundersøkelser, og barnet ble testet etter fødselen og hadde ingen trisomier. Vil legge til at hun hadde væt gjennom en dødfødsel noen år tidligere hvor barnet fikk påvist en trisomi når de skulle finne ut hvorfor det døde (jeg husker ikke hvilken trisomi, men det var ikke Downs), så hun var i utgangspunktet veldig sikker på at NIPT-svaret stemte.

Anonymkode: 72117...d3e

• Hjerte 1
Skrevet

Så utrolig leit å høre. Har ikke vært i samme situasjon selv, men ei i familien fikk positivt svar på NIPT-test som viste seg å være falsk positiv. Det ble noen tunge, tunge uker før de fikk svar på fostervannsprøven som viste at det var falsk positivt. I dag er jenta snart ett år og helt frisk. 

Anonymkode: 78067...115

Skrevet

Ikke nipt, men ordinær UL viste hjerteproblemer. Ble henvist til spesialister -> de avkreftet at det var hjerteproblemer, men deres UL viste flere tydelige markører for trisomi. Fostervannsprøve avkreftet alt, og vi har nå en helt frisk og normalt utviklet gutt ❤️

Spesialist på sykehuset sa at jeg var den tredje bare den dagen (time klokka 11) som tok fostervannsprøve etter mistanke om trisomi på UL eller NIPT, og  likevel var det veldig sjelden fostervannsprøven gav utslag på trisomi ❤️

Anonymkode: 0ed38...f42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så utrolig leit å høre. Har ikke vært i samme situasjon selv, men ei i familien fikk positivt svar på NIPT-test som viste seg å være falsk positiv. Det ble noen tunge, tunge uker før de fikk svar på fostervannsprøven som viste at det var falsk positivt. I dag er jenta snart ett år og helt frisk. 

Anonymkode: 78067...115

Så godt å høre at noen har opplevd at den var falsk positiv ❤️ Håper i det lengste at vi også får den beskjeden, men forbereder meg på at NIPT-testen stemmer, selv om det er helt grusomt. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke nipt, men ordinær UL viste hjerteproblemer. Ble henvist til spesialister -> de avkreftet at det var hjerteproblemer, men deres UL viste flere tydelige markører for trisomi. Fostervannsprøve avkreftet alt, og vi har nå en helt frisk og normalt utviklet gutt ❤️

Spesialist på sykehuset sa at jeg var den tredje bare den dagen (time klokka 11) som tok fostervannsprøve etter mistanke om trisomi på UL eller NIPT, og  likevel var det veldig sjelden fostervannsprøven gav utslag på trisomi ❤️

Så fint å høre at det gikk bra med barnet deres ❤️ Krysser fingrene for fosteret i magen også. 

Skrevet

Hvor gammel er du? Om du ikke tilhører noen risikogruppe eller er over en viss alder, er det størst sjanse for at det er falsk positiv test. 

Det er litt komplisert å forklare, men om vi tar noen fiktive tall for illustrasjonen skyld: la oss si at 1/1000 NIPT- tester blir falsk positive og 1/ 10 000 gravide kvinner i en viss aldersgruppe får kromosomavvik. For 10 000 kvinner som tar testen er det da 1 ekte positiv og 10 falsk positiv. Klart størst sjanse for falsk positiv. 

I en annen aldersgruppe er kanskje sjansen for kromosomavvik 1/100. For 10 000 kvinner i denne gruppa blir det fremdeles 10 falsk positive, og 100 ekte positive. Størst sjanse for at testen viser riktig. 

(Jeg vet ikke nøyaktige tall for NIPT- test, ei heller hvorfor du tok den. Men om du ikke er i noen "risikogruppe" er det sannsynligvis falsk positiv. Dette er også en av grunnene til at NIPT ikke tilbys alle av det offentlige.)

Anonymkode: 74cc6...c97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor gammel er du? Om du ikke tilhører noen risikogruppe eller er over en viss alder, er det størst sjanse for at det er falsk positiv test. 

Det er litt komplisert å forklare, men om vi tar noen fiktive tall for illustrasjonen skyld: la oss si at 1/1000 NIPT- tester blir falsk positive og 1/ 10 000 gravide kvinner i en viss aldersgruppe får kromosomavvik. For 10 000 kvinner som tar testen er det da 1 ekte positiv og 10 falsk positiv. Klart størst sjanse for falsk positiv. 

I en annen aldersgruppe er kanskje sjansen for kromosomavvik 1/100. For 10 000 kvinner i denne gruppa blir det fremdeles 10 falsk positive, og 100 ekte positive. Størst sjanse for at testen viser riktig. 

(Jeg vet ikke nøyaktige tall for NIPT- test, ei heller hvorfor du tok den. Men om du ikke er i noen "risikogruppe" er det sannsynligvis falsk positiv. Dette er også en av grunnene til at NIPT ikke tilbys alle av det offentlige.)

Anonymkode: 74cc6...c97

Takk for en god forklaring. Jeg tok den fordi jeg er over 36 år, og ble da anbefalt å ta den. 

Skrevet
On 10/16/2023 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hatt flere spontanaborter og MA, og var allerede livredd for ultralydundersøkelser (hadde fått beskjed om MA to ganger i TUL), så NIPT var også skummelt. Vet ikke hvordan jeg hadde klart det hvis jeg fikk beskjed om at det er høy sannsynlighet for kromosomfeil. Heldigvis fikk jeg svar kun 6 dager etter blodprøven ble tatt, så slapp å gå rundt med bekymringer. 

Sender masse varme tanker til dere som må gjennom videre undersøkelser etter NIPT 💕

Anonymkode: 45b64...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...