Ninjafrøken Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Nå er jeg snart helt desperat. Har slitt med rennende og såre øyne av og på i årevis nå, og det har blitt et stort problem etterhvert. Øynene svir, jeg er konstant hoven i fjeset, og huden i ansiktet sprekker og er sår pga tårene som renner hele døgnet. Det kommer og går - varer i alt fra noen dager til uker, og så kan det være ok igjen. Bedre om sommeren enn om vinteren. Jeg har vært hos legen min flere ganger, jeg er ikke allergisk mot noe i følge prøver hun har tatt av meg. Jeg var også to ganger hos øyeklinikken til Volvat og tok ulike prøver, uten at de fant ut av noe som helst galt. Har forsøkt å dryppe øynene jevnlig for å undersøke om det kunne vært så enkelt som tørre øyne. Både med vanlige saltvannsdråper og med noen dråper jeg fikk på resept. Fikk også resept på kloramfenikol som jeg gikk på i over et år før jeg ga opp, det hadde ingen effekt. Så nå spør jeg her - er det noen som har slitt med tilsvarende og kan gi meg noen råd om hva jeg kan gjøre videre? Jeg ser ikke ut, og har konstant ubehag i ansiktet. :(
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg vil anbefale deg til å ta en tur til https://torreoyneklinikken.no Moren min sleit med ekstremt tørre øyne, lysømfintlighet og tårer som rant hele tiden. Fikk ikke god nok hjelp hos vanlig øyelege for de prioriterer ikke tørre øyne i samme grad som f.eks grønn stær eller andre, konkrete øyensykdommer. Etter behandling på øyeklinikken opplevde hun en voldsomt forbedring. Hun fikk en annen type antibiotika (hadde sår på netthinnen) som hjalp + 4 behandlinger (noe form for praktisk behandling på selve klinikken). Anonymkode: 7add0...396 1 1
Millinea Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Øyesminke? Andre produkter du sprayer på kroppen? Og prøvde du øyedråper uten konserveringsmiddel? Tears naturale uten konservering hjalp meg.
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Dette er en enkel og liten vitenskapelig studie og en svale gjør ingen sommer, men studien har mange henvisninger videre til vitenskapelig litteratur som forklarer sammenhengen mellom D-vitamin og tørrøye-syndrom. Sitat Vitamin D supplement increased the vitamin D levels, and improved dry eye symptoms, the tear quality and ocular surface conditions. (Oversatt: Vitamin D-tilskudd økte vitamin D-nivåene, og forbedret symptomer på tørre øyne, tårekvaliteten og okulære overflateforhold.) Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28919183/ Det blir blant annet forklart at overflatehinnen på tårevæsken er svakere hos folk med lavere D-vitaminnivå, slik at tårene rett og slett virker dårligere og skaper mer irritasjon på øyet. En samlestudie som analyserer 10 enkeltstudier med 18.900 deltakere konkluderer med at folk med lavt D-vitaminnivå har 10 ganger så høy risiko for å få problemer med øynene som folk med høye D-vitaminnivå: Vitamin D deficiency is associated with dry eye syndrome: a systematic review and meta-analysis Denne kommentaren i det indiske fagtidsskriftet Indian Journal of Ophthalmology, som har svært interessante referanser videre til vitenskapelig litteratur om tørrøye-syndrom, konkluderer ganske enkelt med: Sitat Vitamin D opens a new avenue of therapy for the treatment of DES. (Oversatt: Vitamin D åpner en ny terapivei for behandling av tørrøye-syndrom) Det kan være grunn til å tro at et par uker på stranda i syden, eller D-vitamintilskudd, som er noe billigere, betyr over og ut for øyeproblemene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Har legene sjekket status på vitaminer? D vitamin er en ting, men b vitaminer er også viktig. I tillegg tenker jeg umiddelbart på inneklima der du bor. Enten for tørr luft, eller om du kan ha muggsopp. Tørr luft fikser du med en luftrenser. Anonymkode: 6c860...450 1
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har legene sjekket status på vitaminer? Når det gjelder D-vitamin, sjekker leger nivået som trengs for å forebygge osteoporose og bare det. Om nivået vi trenger for å forebygge osteoporose er tilstrekkelig for å forebygge tørrøye-syndrom, det er det ingen som vet. Sannsynligvis ikke, for de fleste studier som tester D-vitamintilskudd i doser anbefalt for å forebygge osteoporose konkluderer med at dette ikke har virkning på tørrøye-syndrom. Referansegrensene for anbefalt D-vitaminnivå sier mellom 75 og 150 nmol/L. Nivået som trengs for å forebygge osteoporose er minimum 50. Leger flest sier derfor at nivå på 50 er tilstrekkelig. Hva er poenget med å be legen sjekke D-vitaminnivå for å finne ut om man har nok til å forebygge tørrøye-syndrom? TS sier selv at øyeproblemene blir mindre om sommeren. Er ikke det en indikasjon på at det kan være lurt å øke D-vitaminnivået om vinteren for å slippe unna problemet?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 Er du testet for sjøgrens syndrom? Anonymkode: 291f8...d70
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Tette tårekanaler? Da renner du mye fra øynene. Da er det hjelp å få med å åpne kanalene. Anonymkode: 8fbd6...060 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 Gå til optiker. De kan mer om øye enn de fleste leger. Anonymkode: 70b21...638
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 26 minutter siden, Lonehill said: Når det gjelder D-vitamin, sjekker leger nivået som trengs for å forebygge osteoporose og bare det. Om nivået vi trenger for å forebygge osteoporose er tilstrekkelig for å forebygge tørrøye-syndrom, det er det ingen som vet. Sannsynligvis ikke, for de fleste studier som tester D-vitamintilskudd i doser anbefalt for å forebygge osteoporose konkluderer med at dette ikke har virkning på tørrøye-syndrom. Referansegrensene for anbefalt D-vitaminnivå sier mellom 75 og 150 nmol/L. Nivået som trengs for å forebygge osteoporose er minimum 50. Leger flest sier derfor at nivå på 50 er tilstrekkelig. Hva er poenget med å be legen sjekke D-vitaminnivå for å finne ut om man har nok til å forebygge tørrøye-syndrom? TS sier selv at øyeproblemene blir mindre om sommeren. Er ikke det en indikasjon på at det kan være lurt å øke D-vitaminnivået om vinteren for å slippe unna problemet? Leger sjekker nivået generelt. Ja jeg at mange leger sier at 50 nmol er tilstrekkelig, men flere holder seg til 75 nmol. Det er uansett bedre å ha 50 enn 30, så jo, en sjekk er lurt. Og skal man likevel sjekke a ndre ting, så sjekker man gjerne alt. Når TS har mest problemer vinterstid, så er det nok en indikasjon på tørr luft som årsak. Ikke alt er relatert til d vitamin. Anonymkode: 6c860...450
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leger sjekker nivået generelt. Ja jeg at mange leger sier at 50 nmol er tilstrekkelig, men flere holder seg til 75 nmol. Det er uansett bedre å ha 50 enn 30, så jo, en sjekk er lurt. Og skal man likevel sjekke a ndre ting, så sjekker man gjerne alt. Når TS har mest problemer vinterstid, så er det nok en indikasjon på tørr luft som årsak. Ikke alt er relatert til d vitamin. Anonymkode: 6c860...450 Jeg presenterte lenger oppe i tråden linker til vitenskapelig litteratur med evidens for sammenheng mellom D-vitamin og tørrøye-syndrom. Kan du legge fram tilsvarende som viser evidens for sammenheng mellom tørr luft og tørrøye-syndrom? Eller er argumentet ditt religiøst betinget? Altså fundamentert på tro? "Ikke alt er relatert til d vitamin." ligner veldig på en trosretning.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 14 minutter siden, Lonehill said: Jeg presenterte lenger oppe i tråden linker til vitenskapelig litteratur med evidens for sammenheng mellom D-vitamin og tørrøye-syndrom. Kan du legge fram tilsvarende som viser evidens for sammenheng mellom tørr luft og tørrøye-syndrom? Eller er argumentet ditt religiøst betinget? Altså fundamentert på tro? "Ikke alt er relatert til d vitamin." ligner veldig på en trosretning. Du er besatt av d vitamin, og vil sjeldent høre om noe annet. Jeg er opptatt av og vet nok om d vitamin selv til å forstå at det er viktig, men det er ikke løsningen for alt. https://torreoyneklinikken.no/behandling/generelle-rad/#:~:text=INNEKLIMA,på 20-22°C. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/inneklima/inneklima-er-avgjorende-for-helsen/ Har selv bodd i boliger med både fuktproblemer/mugg, og det motsatte med for tørr luft. Tørr inneluft er særlig vanlig vinterstid, og mange reagerer ekstra da. Noen er mer sensitive enn andre og får problemer med luftveier og øyne. Særlig nyere bygg med balansert ventilasjon, har tørr luft som mange sliter med. Løsningen da, er luftrenser. Anonymkode: 6c860...450 2
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er besatt av d vitamin, og vil sjeldent høre om noe annet. Jeg er opptatt av og vet nok om d vitamin selv til å forstå at det er viktig, men det er ikke løsningen for alt. https://torreoyneklinikken.no/behandling/generelle-rad/#:~:text=INNEKLIMA,på 20-22°C. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/inneklima/inneklima-er-avgjorende-for-helsen/ Har selv bodd i boliger med både fuktproblemer/mugg, og det motsatte med for tørr luft. Tørr inneluft er særlig vanlig vinterstid, og mange reagerer ekstra da. Noen er mer sensitive enn andre og får problemer med luftveier og øyne. Særlig nyere bygg med balansert ventilasjon, har tørr luft som mange sliter med. Løsningen da, er luftrenser. Anonymkode: 6c860...450 Takk for linker. Her er mange meninger fra eksperter, men jeg finner ingen henvisninger til vitenskapelig evidens? Når du sier at du vet at D-vitamin ikke er løsningen på alt, har du et konkret eksempel på et helseproblem du mener at D-vitamin ikke er koblet sammen med?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #15 Skrevet 16. oktober 2023 Man kan ha rosacea på øynene, det heter okulær rosacea. Finnes mye info om det på nett. Vil også si at jeg slet med samme plager. Øyelege tipset meg om at noen har tette talgkjertler på innsiden av nedre øyelokk, altså på kanten på innsiden. (Dette kan også sees som hvite prikker når du drar ned øyelokket). For meg hjelper det enormt mye å massere nedre øyelokk langs kanten i noen sekunder hver dag. Supplerer også med øyedråper for fukt. Øyeservietter som Blephaclean er kjempefine å bruke til både massasje og ordentlig rengjøring. Anonymkode: 3efea...57d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #16 Skrevet 16. oktober 2023 Lonehill skrev (59 minutter siden): Takk for linker. Her er mange meninger fra eksperter, men jeg finner ingen henvisninger til vitenskapelig evidens? Når du sier at du vet at D-vitamin ikke er løsningen på alt, har du et konkret eksempel på et helseproblem du mener at D-vitamin ikke er koblet sammen med? Hehe, spørsmålsstillingen din her vitner vel litt om et overfokus på D-vitamin. Selvfølgelig finnes det en haug med helseproblemer som IKKE er knyttet til D-vitamin. Eller mener du faktisk at alle helseproblemer er knyttet til D-vitamin? Anonymkode: 7add0...396 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #17 Skrevet 16. oktober 2023 1 hour ago, Lonehill said: Takk for linker. Her er mange meninger fra eksperter, men jeg finner ingen henvisninger til vitenskapelig evidens? Når du sier at du vet at D-vitamin ikke er løsningen på alt, har du et konkret eksempel på et helseproblem du mener at D-vitamin ikke er koblet sammen med? Du mener virkelig at man trenger grundig forskning for å bevise at tørr luft i hjemmet kan gi slike symptomer, eller motsatt, at fukt og muggsopp gjør det samme? 1+1 er 2, ofte er ting sunn fornuft og lite nødvendig å komplisere ting. Det er ingen vitaminer som er årsak til alle plager vi har. Jeg har gode verdier av d vitamin, og får likevel problemer som følge av tørr luft inne. Luftrenser, inneklima godt og ingen plager relatert til tørr luft. Anonymkode: 6c860...450
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #18 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe, spørsmålsstillingen din her vitner vel litt om et overfokus på D-vitamin. Selvfølgelig finnes det en haug med helseproblemer som IKKE er knyttet til D-vitamin. Eller mener du faktisk at alle helseproblemer er knyttet til D-vitamin? Anonymkode: 7add0...396 Jeg er ikke ekspert på verken D-vitamin eller helseproblemer, så jeg har ingen grunn til å mene at alle helseproblemer er knyttet til D-vitamin. Men jeg har så langt ikke greid å finne noen helseproblemer som IKKE er knyttet til D-vitamin. Det er det jeg leter etter. Vet du om noen?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #19 Skrevet 16. oktober 2023 1 minutt siden, Lonehill said: Jeg er ikke ekspert på verken D-vitamin eller helseproblemer, så jeg har ingen grunn til å mene at alle helseproblemer er knyttet til D-vitamin. Men jeg har så langt ikke greid å finne noen helseproblemer som IKKE er knyttet til D-vitamin. Det er det jeg leter etter. Vet du om noen? Du liker å mene at du er ekspert på d vitamin ihvertfall, for du bombaderer forumet med temaet hver gang sjansen byr seg, og er ikke interessert i å høre noen som sier i mot. Mange har gode nivåer av d vitamin og har fortsatt en rekke helseutfordringer. Hva vitaminer i teorien kan påvirke, er noe helt annet. Men det er ikke det samme som at d vitamin er løsningen for alt. Hadde det bare vært så enkelt. Anonymkode: 6c860...450 3
Lonehill Skrevet 16. oktober 2023 #20 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du liker å mene at du er ekspert på d vitamin ihvertfall, for du bombaderer forumet med temaet hver gang sjansen byr seg, og er ikke interessert i å høre noen som sier i mot. Mange har gode nivåer av d vitamin og har fortsatt en rekke helseutfordringer. Hva vitaminer i teorien kan påvirke, er noe helt annet. Men det er ikke det samme som at d vitamin er løsningen for alt. Hadde det bare vært så enkelt. Anonymkode: 6c860...450 I denne tråden har jeg delt vitenskapelige studier som forklarer sammenheng mellom D-vitamin og tørrøye-syndrom. Det blir du tydeligvis mektig provosert av og avfeier kunnskapen som tullprat, fordi din sunne fornuft sier noe annet. Er KG et diskusjonsforum for deling av kjerringråd, der det ikke er plass for vitenskapelig fundamentert kunnskap, mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå