AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg klarer ikke slutte å tenke på noe som svigermor sa. Når min mor døde (jeg var 35 og mamma 70) så arvet jeg ingenting. Det er forståelig det, min stefar arvet det han skulle og så var det ikke mer penger igjen. Min svigerinne sin far døde ikke lenge før mamma døde. Hun arvet to millioner. Om lag et halvt år etter at mamma døde og skiftet var gjort, så sa min svigermor at hun syntes det var veldig lav verdiskaping at far til min svigerinne bare hadde to millioner når han døde. Jeg sa bare at det var rart hun sa det til meg, som ikke arvet ei krone. Hun bare lo og sa at "dere arver iallefall av oss". Jeg sa bare at "det gjør jeg ikke, det er min mann som arver av dere". Så snakket vi ikke mer om det. Var ikke dette litt nedlatende, eller er jeg litt overfølsom? Hun har også mange andre kommentarer som gjør meg uvel, men akkurat penger og sånn er et vanskelig tema for meg, så da er det denne kommentaren jeg ikke klarer å legge fra meg. Anonymkode: 61130...37d 6
Phoenix Heart Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Unødvendig kommentar, fra henne. 6
Nymerïa Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hun syntes det var veldig lav verdiskaping at far til min svigerinne bare hadde to millioner når han døde. Her tror jeg at jeg hadde spurt om hva hun mente. Og så fulgt opp med "For en merkelig ting å si. Går du rundt og tenker mye på hva slags verdiskapning folk har?" Hun høres ut som en person som plumper ut med ting som er best å holde for seg selv. Jeg ville ikke ha tenkt mer på det. 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg forstår ikke helt hva som var nedlatende i det hun sa. Om far til din veninne hadde lav verdiskapning vet jeg jo ingenting om, det kommer jo an på hva han har hatt da han levde, i forhold til det han etterlot seg. Kanskje hun mente at hun selv vil etterlate mer til dere. Det er riktig at din mann arver sin mor, men hun regner jo tydeligvis med deg der. Klarer rett å slett ikke å se noe negativt i dette. Anonymkode: 4ebf4...abe 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva som var nedlatende i det hun sa. Om far til din veninne hadde lav verdiskapning vet jeg jo ingenting om, det kommer jo an på hva han har hatt da han levde, i forhold til det han etterlot seg. Kanskje hun mente at hun selv vil etterlate mer til dere. Det er riktig at din mann arver sin mor, men hun regner jo tydeligvis med deg der. Klarer rett å slett ikke å se noe negativt i dette. Anonymkode: 4ebf4...abe Tja. Hun har ikke pleid å regne meg med i ting, så føler liksom at det bare var for å redde seg inn. Jeg kommer jo fra en familie som ikke har hatt verdiskapning i det hele tatt. Jeg arvet ingenting, min svigerinne arvet 2 millioner kroner. Hadde ikke min stefar levd så ville vi 4 barn kanskje fått 100.000,- hver, max. Fra mamma altså, min lillebror ville jo allerede arvet sin far. Jeg arver ikke min far. Og dette vet jo svigermor. Så at hun skulle snakke med arven til min svigerinne liksom, når jeg ikke fikk noe som helst? Jeg er kanskje litt for sensitiv når det kommer til akkurat dette. Anonymkode: 61130...37d 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Tror kanskje du er det. Arvet selv 100 tusen etter foreldre, og syntes jeg fikk mye. Arv er jo noe man får ekstra, ikke noe man kan regne med, tenker jeg. Den eldre generasjon tenker gjerne annerledes om det. Uansett, svigermødre er ikke like sine svigerdøtre, men de oppdrog mannen vi er glad i. Ville ikke lagt noe negativt i det hun sa. Jeg tenker svigermor er som hun er, sier av å til ting jeg ikke liker, men mulig jeg også sier ting hun ikke liker. Ikke noe å tenke mer på. Anonymkode: 4ebf4...abe
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg vet ikke om jeg synes kommentaren hennes var nedlatende, men det å snakke om verdiskaping etter avdøde mennesker er definitivt merkelig, ja. Det er et rart fokus. Moren min har uhelbredelig kreft, og jeg tenker mye på hvor trist og tomt det blir for familien når hun snart dør, og absolutt INGENTING på arven hun kommer til å etterlate seg. Ville mye heller beholdt mamma i 20 år til! Anonymkode: a6564...a52 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke slutte å tenke på noe som svigermor sa. Når min mor døde (jeg var 35 og mamma 70) så arvet jeg ingenting. Det er forståelig det, min stefar arvet det han skulle og så var det ikke mer penger igjen. Min svigerinne sin far døde ikke lenge før mamma døde. Hun arvet to millioner. Om lag et halvt år etter at mamma døde og skiftet var gjort, så sa min svigermor at hun syntes det var veldig lav verdiskaping at far til min svigerinne bare hadde to millioner når han døde. Jeg sa bare at det var rart hun sa det til meg, som ikke arvet ei krone. Hun bare lo og sa at "dere arver iallefall av oss". Jeg sa bare at "det gjør jeg ikke, det er min mann som arver av dere". Så snakket vi ikke mer om det. Var ikke dette litt nedlatende, eller er jeg litt overfølsom? Hun har også mange andre kommentarer som gjør meg uvel, men akkurat penger og sånn er et vanskelig tema for meg, så da er det denne kommentaren jeg ikke klarer å legge fra meg. Anonymkode: 61130...37d «Din svigerinne sin far», er ikke det datteren til svigermor? Jeg falt litt av lasset på familiekoblingene her. Så lenge hun ikke snakket nedlatende om din nylig avdøde mors «verdiskapning» så har jeg litt vanskelig for å se det ufølsomme her. Jeg kan gjerne fleipe med faren min om at han ikke får reise til syden for det spiser av arven «min». Da er det underforstått at det er nettopp å nyte livet jeg vil at han skal gjøre, vi klarer oss fint. Anonymkode: 5bb0a...36f 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Moren min har uhelbredelig kreft, og jeg tenker mye på hvor trist og tomt det blir for familien når hun snart dør, og absolutt INGENTING på arven hun kommer til å etterlate seg. Ville mye heller beholdt mamma i 20 år til! Anonymkode: a6564...a52 Moren min døde tidlig av kreft (såvidt blitt bestemor) og jeg kunne ha betalt mye for at hun skulle ha fått noen år til. Anonymkode: 5bb0a...36f 3
Pippi Lotta Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 (endret) Vet ikke om hun mente det ondskapsfullt, men det er en veldig rar ting og si! Hun må være veldig opptatt av penger. Jeg hadde synteser det var ubehagelig om noen jeg snaket med sa no slikt uavhengig av min egen arv. Det virker så empati løst og klage på andres arv. Endret 16. oktober 2023 av Pippi Lotta 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke slutte å tenke på noe som svigermor sa. Når min mor døde (jeg var 35 og mamma 70) så arvet jeg ingenting. Det er forståelig det, min stefar arvet det han skulle og så var det ikke mer penger igjen. Min svigerinne sin far døde ikke lenge før mamma døde. Hun arvet to millioner. Om lag et halvt år etter at mamma døde og skiftet var gjort, så sa min svigermor at hun syntes det var veldig lav verdiskaping at far til min svigerinne bare hadde to millioner når han døde. Jeg sa bare at det var rart hun sa det til meg, som ikke arvet ei krone. Hun bare lo og sa at "dere arver iallefall av oss". Jeg sa bare at "det gjør jeg ikke, det er min mann som arver av dere". Så snakket vi ikke mer om det. Var ikke dette litt nedlatende, eller er jeg litt overfølsom? Hun har også mange andre kommentarer som gjør meg uvel, men akkurat penger og sånn er et vanskelig tema for meg, så da er det denne kommentaren jeg ikke klarer å legge fra meg. Anonymkode: 61130...37d Tor du legger mer i det enn det er, og at dere kommuniserer veldig ulikt. Du vet jo ikke hva som var forhistorien til at hun sa det, og når du ikke spør om utdyping, vil du jo heller ikke få vite det. la tvilen komme folk til gode og spør heller om du trenger å få klarhet i noe. Er det noe som er sårt for deg å diskutere kan du si det og. Anonymkode: 1e714...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 Syns ikke det var "ondskapsfullt" (for å bruke dine ord) i det hele tatt. Synes derimot at du virker veldig hårsår. Anonymkode: 5457f...c1d 1
lillevill Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 Men dette er rart. Hvorfor arver stefar alt da? Du skal jo arve din mor. 1 2
lillevill Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke det var "ondskapsfullt" (for å bruke dine ord) i det hele tatt. Synes derimot at du virker veldig hårsår. Anonymkode: 5457f...c1d Hjelpes. Du går vel ikke å hånler og kommenterer sånn til noen når det er snakk om deres døde foreldre? 5 måneder etter de dør? 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #15 Skrevet 16. oktober 2023 14 minutter siden, lillevill said: Men dette er rart. Hvorfor arver stefar alt da? Du skal jo arve din mor. Takk, jeg skulle til å nevne det; og ikke arver TS noe fra faren sin heller. Forståelig når det ikke finnes noen arv, men her finnes det i alle fall noe, som først og fremst TS + søsken skal ha. Anonymkode: 8e32c...086
Nymerïa Skrevet 16. oktober 2023 #16 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk, jeg skulle til å nevne det; og ikke arver TS noe fra faren sin heller. Forståelig når det ikke finnes noen arv, men her finnes det i alle fall noe, som først og fremst TS + søsken skal ha. Anonymkode: 8e32c...086 Det er regler om minstearv til ektefelle hvis boet er lite. Men TS spør ikke om juridiske råd, så det er en annen sak. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #17 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk, jeg skulle til å nevne det; og ikke arver TS noe fra faren sin heller. Forståelig når det ikke finnes noen arv, men her finnes det i alle fall noe, som først og fremst TS + søsken skal ha. Anonymkode: 8e32c...086 lillevill skrev (46 minutter siden): Men dette er rart. Hvorfor arver stefar alt da? Du skal jo arve din mor. Nymerïa skrev (19 minutter siden): Det er regler om minstearv til ektefelle hvis boet er lite. Men TS spør ikke om juridiske råd, så det er en annen sak. Ikke at det var det som var problemstillingen, men skjønner jo at man blir nysgjerrig. @Nymerïa har rett. Min stefar arvet alt fordi det ikke var mer å arve når han hadde fått sin arv (og han eide jo allerede halvparten av hus og alt). Han har gitt oss den beste oppveksten han klarte, og jobbet hardt og mange timer for å få ting til å gå i hop økonomisk når vi vokste opp. Min biologiske far er en gammel mann 85. Kona er ikke så gammel (70). Når de ble gift for mange år siden så skrev min far alle sine eiendeler over på henne, sånn at hun ikke skulle sitte brakk den dagen han døde. Håper du fikk svar. Anonymkode: 61130...37d 4
Brunello Skrevet 16. oktober 2023 #18 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Din svigerinne sin far», er ikke det datteren til svigermor? Jeg falt litt av lasset på familiekoblingene her. Så lenge hun ikke snakket nedlatende om din nylig avdøde mors «verdiskapning» så har jeg litt vanskelig for å se det ufølsomme her. Jeg kan gjerne fleipe med faren min om at han ikke får reise til syden for det spiser av arven «min». Da er det underforstått at det er nettopp å nyte livet jeg vil at han skal gjøre, vi klarer oss fint. Anonymkode: 5bb0a...36f Det kan også være ts bror (eller søster) sin kone.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #19 Skrevet 16. oktober 2023 Takk til alle for svar. Årsaken til at jeg reagerer er jo fordi min svigermor tross alt er veldig opptatt av penger og status. Men jeg skal forsøke å legge dette bak meg, jeg ønsker ikke å være "den hårsåre". Min svigerinne er ikke datteren til min svigermor. Anonymkode: 61130...37d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #20 Skrevet 16. oktober 2023 lillevill skrev (49 minutter siden): Hjelpes. Du går vel ikke å hånler og kommenterer sånn til noen når det er snakk om deres døde foreldre? 5 måneder etter de dør? Det var vel ikke snakk om dødsfallet til moren til ts, men til svigerinnen til ts. Det er åpenbart et fokus på penger/arv i den familien, i og med at det var en kjent sak at svigerinnen arvet 2 millioner og ts ikke arvet noe. Tviler på at det var ment noe ondskapsfull med det, det kan likså gjerne være at svigermor oppriktig syns det var synd at svigerinnen arvet «kun» 2 millioner. Det handler jo bare om at ts og svigermor har ulikt syn på dette med arv. Jeg ville svart svigermoren min med at etter mitt syn er 2 millioner veldig mye penger å arve. For jeg håper at min mor og stefar lever livet, reiser og finner på fine opplevelser fremfor å sitte hjemme for å spare penger til at jeg og mine søsken skal arve dem. Ts: jeg skjønner at dette er litt sårt tema for deg, og at du nok er sensitiv. Og akkurat det burde svigermor ha i bakhodet når hun tar opp sånne tema rundt arv med deg. Hun har kanskje litt problemer med å «lese rommet» før hun snakker? Syns det er bra at du klarer å svare tilbake svigermor på den måten du gjør, da lærer hun kanskje å tenke seg om før hun snakker. Anonymkode: 47a73...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå