AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #21 Skrevet 16. oktober 2023 Mynder er i særklasse når det kommer til å være lettlærte og kloke. Med det mener jeg sin egen sære klasse der de lærer seg nøyaktig det de vil lære så er det opp til menneska å finne ut hva mynden mener😅 Anonymkode: 8e47c...44f 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #22 Skrevet 16. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/her-er-de-klokeste-hundene-og-de-dummeste Anonymkode: aa3a3...ab7 Omtrent samme liste som på https://en.wikipedia.org/wiki/The_Intelligence_of_Dogs Ville trodd ulv skulle stått øverst på listen, de er samme art (kan få fruktbare valper med hund = samme art) og de er listige og samarbeider strategisk når de jakter i flokk. Hunder som er avlet med en hensikt, f eks som gjeterhund, er smartere enn de som er avlet pga utseendepreferanser til menneskelige weirdos. Go figure. Dette er lavnivå gentukling. Man lar den beste gjeterhunden få flest valper, så vips, etter få generasjoner har man gjort rasen smartere eller om det går lenge nok skapt en ny rase. Anonymkode: 736c8...683
Mardina Skrevet 16. oktober 2023 #23 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Malle? Kan du ikke si hva rasen faktisk heter da, når du ikke vet noe om hvor mye om hunder ts kan? Ikke så mange som vet at malle er kallenavn for malinois, opprinnelig en belgisk fårehundrase. Nå brukt mye i tjenestearbeid. Anonymkode: a508f...a91 Folk flest klarer å google 😄 1
Troyamin Skrevet 16. oktober 2023 #24 Skrevet 16. oktober 2023 Carrot skrev (1 time siden): Joda men det er stor forskjell på å være i kontakt med og å skulle trene med de, jeg har belger og har hatt det i over 20 år og mye har skjedd med de fire belgerene over denne tiden og ingen av dem er så enkle som du vil ha det til "satt på spissen" tvert imot krever det mye arbeid, gode oppdrettsgener og at eier er påkoblet, det siste er noe som forsåvidt egentlig gjelder alle raser Jeg har aldri påstått annet. Men sammenligner du en malle med en treg schæfer, er det likevel et stort sprik. Selv kommer jeg aldri til å skaffe meg malle, da det er for spesielt interesserte, som takler det stresset den typen hund innehar. 1
Carrot Skrevet 16. oktober 2023 #25 Skrevet 16. oktober 2023 Troyamin skrev (3 timer siden): Jeg har aldri påstått annet. Men sammenligner du en malle med en treg schæfer, er det likevel et stort sprik. Selv kommer jeg aldri til å skaffe meg malle, da det er for spesielt interesserte, som takler det stresset den typen hund innehar. stresset den typen hund har? Mener du belgere er mer stresset enn andre raser eller at Malinoise spesielt er mer stresset? Jo mer du svarer jo mer kjenner jeg ikke helt igjen rasen slik den nå avles og trenes.
Gliffy Skrevet 16. oktober 2023 #26 Skrevet 16. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Omtrent samme liste som på https://en.wikipedia.org/wiki/The_Intelligence_of_Dogs Ville trodd ulv skulle stått øverst på listen, de er samme art (kan få fruktbare valper med hund = samme art) og de er listige og samarbeider strategisk når de jakter i flokk. Hunder som er avlet med en hensikt, f eks som gjeterhund, er smartere enn de som er avlet pga utseendepreferanser til menneskelige weirdos. Go figure. Dette er lavnivå gentukling. Man lar den beste gjeterhunden få flest valper, så vips, etter få generasjoner har man gjort rasen smartere eller om det går lenge nok skapt en ny rase. Anonymkode: 736c8...683 Ser jo ut som raser med urhundpreg kommer veldig langt ned på listen her. Jeg kjenner et par Basenjier og min erfaring er at de er veldig gode på problemløsning og ganske smarte. Men de er på ingen måte lett å trene da.
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #27 Skrevet 17. oktober 2023 Carrot skrev (8 timer siden): stresset den typen hund har? Mener du belgere er mer stresset enn andre raser eller at Malinoise spesielt er mer stresset? Jo mer du svarer jo mer kjenner jeg ikke helt igjen rasen slik den nå avles og trenes. Og jeg er veldig overbevist om at du egentlig ikke kan hund og malle. Jeg er tross alt rundt den hunden mer eller mindre daglig. Er på treninger med noen av de beste i Norge og ser hva som trenes og hvordan. Jeg bruker tid på å lære av disse og tar til meg det som vises i praksis og det som blir tatt for seg av teori. Men jeg er mest overbevist om at du velger å misforstå med vilje. Enten det eller så har du aldri jobbet med maller på høyt nivå. Verken som politi, i forsvaret eller i igp konkurranser...
Carrot Skrevet 17. oktober 2023 #28 Skrevet 17. oktober 2023 Troyamin skrev (2 timer siden): Og jeg er veldig overbevist om at du egentlig ikke kan hund og malle. Jeg er tross alt rundt den hunden mer eller mindre daglig. Er på treninger med noen av de beste i Norge og ser hva som trenes og hvordan. Jeg bruker tid på å lære av disse og tar til meg det som vises i praksis og det som blir tatt for seg av teori. Men jeg er mest overbevist om at du velger å misforstå med vilje. Enten det eller så har du aldri jobbet med maller på høyt nivå. Verken som politi, i forsvaret eller i igp konkurranser... Du fremstiller rasen som en "happy go lucky" og samtidig en "nervøs" hund - det er ikke riktig. Det som derimot er riktig at rasen er krevende og at den ikke er en førstegangshund. Den er av den grunn også brukt som du beskriver av drevne hundeførere. Som sagt har jeg hatt belger i over 20 år, så jeg vil påstå jeg kjenner rasene og deres ulikheter ganske bra selv om jeg har valgt å ha hund fra utvalgte linjer og samme oppdretter i alle de årene nettopp pga fokuset på å få frem gode hunder som IKKE er nervøse men som er glade i å jobbe og er trygge og friske hunder, for meg i hovedsak groen og terv selv om jeg har hatt for på malle og laek og selv om de er samme gruppe rase er de også individer. 2
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #29 Skrevet 17. oktober 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Du fremstiller rasen som en "happy go lucky" og samtidig en "nervøs" hund - det er ikke riktig. Det som derimot er riktig at rasen er krevende og at den ikke er en førstegangshund. Den er av den grunn også brukt som du beskriver av drevne hundeførere. Som sagt har jeg hatt belger i over 20 år, så jeg vil påstå jeg kjenner rasene og deres ulikheter ganske bra selv om jeg har valgt å ha hund fra utvalgte linjer og samme oppdretter i alle de årene nettopp pga fokuset på å få frem gode hunder som IKKE er nervøse men som er glade i å jobbe og er trygge og friske hunder, for meg i hovedsak groen og terv selv om jeg har hatt for på malle og laek og selv om de er samme gruppe rase er de også individer. Jeg har aldri skrevet at mailen er nervøs eller en happy-go-lucky hund. Da har du lest mye jeg ikke har skrevet. Du må gjerne ta en prat (sånn som jeg gar hatt gleden av) med feks Ingar Andersen, tidligere norgesmester i IGP NM, Roar Kjølstad, HBU leder i nschk, Terje Hammerseng, som jobber/har jobbet tett på politihunder eller Tor Ivar Larsson og Lisa Omelschenko driver aktivt på innen RIK/IGP dersom du vil finne ut mer om stress resistens og trening av slike hunder. (Nalke vs schæfer) Hvis du fremdeles ikke ser hva det vil si å sette på spissen (spøker med) at en malle er fornøyd med å se en ball vs en treg achæfer som må ha en hel pølse for å bli fornøyd, mener jeg😉 Lar denne ballen ligge død, da det ikke er relevant for tråden.
Carrot Skrevet 17. oktober 2023 #30 Skrevet 17. oktober 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Lar denne ballen ligge død, da det ikke er relevant for tråden. Der er høyst relevant om noen "spøker" og fremstiller en hund som noe annet enn den er i en tråd der det spørres direkte som her, da må man også ha med at dette ikke er en hund for hvermansen - spesielt om man er så "oppegådende" som du fremstiller deg selv ved å vise til kjente navn innen spesielle grener. 1
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #31 Skrevet 17. oktober 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): Der er høyst relevant om noen "spøker" og fremstiller en hund som noe annet enn den er i en tråd der det spørres direkte som her, da må man også ha med at dette ikke er en hund for hvermansen - spesielt om man er så "oppegådende" som du fremstiller deg selv ved å vise til kjente navn innen spesielle grener. 🙄
Helene Skrevet 17. oktober 2023 #32 Skrevet 17. oktober 2023 Ærfaringsmessig, Berner sennen. Stor hund, men skikkelig barnevennlig. Store bamser.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #33 Skrevet 17. oktober 2023 Aibo. Ingen over, ingen ved siden. Men de koster en del. Anonymkode: e098f...e60
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #34 Skrevet 17. oktober 2023 Ut i fra egen erfaring er Papillon, Australian Shepherd, Pomeranian, labrador og puddel lettlærte hunder. Huskyer og Malamuter også, men de er (etter egen erfaring) lettlært i "arbeidet" sitt (trekking, løpe i spann). Vet ikke om dere har sett video av en eldre mann som har med en Malamute (hvis jeg husker riktig) på Agility, og det viser fint sånn generelt min erfaring med hvordan de to rasene er for sånn type hundesport 😅 Et familiemedlem har for eksempel en Finsk lapphund som hen (prøver) å bruke til Agility, men det går visst så som så fordi den er så sta😂 Den er likevel lettlært, men sta. Kommer vel helt an på hva man tenker man skal bruke hunden til og hva den er avlet til, for en hund kan være utrolig dyktig i en ting, men elendig i annet - akkurat som mennesker. Anonymkode: fa6a5...a93
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #35 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Aibo. Ingen over, ingen ved siden. Men de koster en del. Anonymkode: e098f...e60 Aldri hørt om, kan du fortelle litt om rasen? Anonymkode: aa3a3...ab7
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #36 Skrevet 17. oktober 2023 17 hours ago, Gliffy said: Ser jo ut som raser med urhundpreg kommer veldig langt ned på listen her. Jeg kjenner et par Basenjier og min erfaring er at de er veldig gode på problemløsning og ganske smarte. Men de er på ingen måte lett å trene da. samme med min rase, den er nesten helt i bunnen av listen, som gir mening basert på rasens historie. Ikke så lett å trene, men absolutt ikke dumme. den andre hunden jeg har er en rase som går for å være ganske enkel å trene, men kommer ikke i nærheten av den andre når det gjelder problemløsning, minner og å vise hva den vil. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #37 Skrevet 17. oktober 2023 Helene skrev (6 timer siden): Ærfaringsmessig, Berner sennen. Stor hund, men skikkelig barnevennlig. Store bamser. Alle Bernerne mine har fremstått dumme som noen brødbokser 😂. De er «verdens snilleste» og forholdsvis lettlærte. Men særlig smarte fremstår de ikke. De fremstår som litt dumme, fordi de har høy grad av autonomi. Litt på samme måte som en Ovcharka eller kangal. De kan være svært vanskelige å «trene av» medfødte egenskaper, da de står meget sterkt. De er altså ikke dumme, ikke er de lettlærte, men de har ekstrem høy grad av autonomi. Anonymkode: 114b4...f51
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #40 Skrevet 17. oktober 2023 Bordercollie og puddel er vel regnet som de smarteste. Men det er ekstrem forskjell på å eie de to hundene. Bordercollien vil jobbe og bruke hodet, og hvis ikke eieren bidrar til dette, pønsker den ut måter å gjøre livet til eieren til et helvete. Puddelen er stort sett fornøyd om den får være sammen med eieren sin, og trenger ikke å utføre masse triks for å være happy. Den bruker sin mentale kapasitet på å tilpasse seg eier best mulig, slik at den får det samværet den ønsker og så er den happy om den får ligge i sofaen og se på tv... Anonymkode: ffe31...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå