Gå til innhold

Hvilken hunderase er den klokeste og mest lettlærte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utenom Border Collie

?

Anonymkode: ddcce...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger forøvrig ikke å være noe sammenheng mellom «klok» og «lettlært».

Ser ofte at såkalte «kloke» hunder er avlet frem for å være egenrådige, ta avgjørelser basert på situasjon uten instruks osv (typ Ovcharka, kangal osv). Man kan oppleve at «kloke» hunder er vanskelige å trene, da de over mange generasjoner er avlet frem for helt spesifikke formål, samt at rasen har blitt holdt forholdsvis ren.

»Dumme» bikkjer er ofte ganske enkle å trene på hverdagslydighet feks.

Anonymkode: 114b4...f51

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Pitbull?

Anonymkode: 971c6...b09

Skrevet

Malle er nok høyt oppe på listen. Veldig mange gjeterhundraser, siden de ofte er avlet til å samarbeide tett med mennesker og være svært enkle å belønne. De er villige til å gjøre mer og jobbe lenger for mindre belønning enn mange andre raser. I tillegg til at de har mye energi og jobbevilje og kan holde det gående lenge.

• Liker 2
Skrevet

Puddel og labrador retriever. Labrador er dessuten den koseligste av alle hunderaser.

Anonymkode: 27d54...e54

• Liker 3
Skrevet

Pudler er jo kjent for å være lettrente.

Jeg synes rotweilere er gode, de "prater" mye og er veldig smarte. Ome de er lette å trene er jeg usikker på, men jeg synes det gikk greit 😊

• Liker 1
Skrevet

Malinois og puddel. Australsk gjeter er heller ikke værst å trene med.

Skrevet

Jeg har Labrador. Den er ikke spesielt smart men ekstremt sosial, lyst til å gjøre meg til lags og er villig til å gå igjennom ild og vann for en flis av en godbit.

Jeg så på valpekurs at andre raser enten fløy høyt (og ukontrollert) eller bare gav f… Mens min var på høgget med en gang det var sjanse for ros eller godbit.

Anonymkode: 75c4f...6a1

Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Malle er nok høyt oppe på listen. Veldig mange gjeterhundraser, siden de ofte er avlet til å samarbeide tett med mennesker og være svært enkle å belønne. De er villige til å gjøre mer og jobbe lenger for mindre belønning enn mange andre raser. I tillegg til at de har mye energi og jobbevilje og kan holde det gående lenge.

Malle? Kan du ikke si hva rasen faktisk heter da, når du ikke vet noe om hvor mye om hunder ts kan?

Ikke så mange som vet at malle er kallenavn for malinois, opprinnelig en belgisk fårehundrase. Nå brukt mye i tjenestearbeid.

Anonymkode: a508f...a91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Klok og lettlært? De fleste gjeterhund rasene vi har, er jo avlet gjennom århundrer for å samarbeide tett opp mot fører. Men enkelte av disse må ha en belønning som er "verdt jobben" de skal utføre. Satt litt på spissen; En malinois kan du ofte bare vise ballen og så er den super fornøyd! Mens en litt tyngre schæfer må ha en hel pølse for samme utført arbeid. Annen klok og lettlært gjeterrase, men som ofte blir undervurdert av mange, er beauceron. Verdt å kikke på, hvis du vil ha en hund ned relativt mye motor. 

Skrevet (endret)
Tabris skrev (4 timer siden):

Belgere generelt vil jeg ha sagt,. Mallen krever sin eier på alle måter, det gjør forsåvidt en annen belger også men Terven for eksempel er hakket mer tilgivende til en eier som ikke alltid er på.. Men jo enklere rasen er å trene jo mer unoter lærer de seg også relativt fort om ikke eier er våken.

Når noen sier at en malle er så enkelt at du "bare viser den ballen så er den fornøyd" er en uttalelse som vitner om at man aldri har jobbet med en slik hund. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Skrevet

En Malinois er ikke en rase for hvermansen, er i alle fall min tanke. På samme måte som border collien så trenger den en jobb, ellers kan man se frem til uønsket adferd, og en hund som ikke har det godt. 

Anonymkode: aa3a3...ab7

• Liker 6
Skrevet
Tabris skrev (4 timer siden):

Malle er en fisk.

Anonymkode: 189e8...1a3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En Malinois er ikke en rase for hvermansen, er i alle fall min tanke. På samme måte som border collien så trenger den en jobb, ellers kan man se frem til uønsket adferd, og en hund som ikke har det godt. 

Anonymkode: aa3a3...ab7

Enig. Har hørt maller bli omtalt som «schæfer på speed» 🤪 Men intelligente er de absolutt - og ikke for hvem som helst.

Anonymkode: 3ba28...d92

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (52 minutter siden):

Når noen sier at en malle er så enkelt at du "bare viser den ballen så er den fornøyd" er en uttalelse som vitner om at man aldri har jobbet med en slik hund. 

Siden det var jeg som skrev dette, så regner jeg med det er meg du sikter til. Da burde du også fått med deg at jeg skrev "satt på spissen". Btw, så er jeg i daglig kontakt med maller😉

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Malle er en fisk.

Ja, så den rasen ikke ikke så veldig smart

Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Siden det var jeg som skrev dette, så regner jeg med det er meg du sikter til. Da burde du også fått med deg at jeg skrev "satt på spissen". Btw, så er jeg i daglig kontakt med maller😉

Joda men det er stor forskjell på å være i kontakt med og å skulle trene med de, jeg har belger og har hatt det i over 20 år og mye har skjedd med de fire belgerene over denne tiden og ingen av dem er så enkle som du vil ha det til "satt på spissen" tvert imot krever det mye arbeid, gode oppdrettsgener og at eier er påkoblet, det siste er noe som forsåvidt egentlig gjelder alle raser ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, så den rasen ikke ikke så veldig smart

Vet vi egentlig det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...