Lykkehjerte Skrevet 16. oktober 2023 #21 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er hans nærmeste siden vi har vært sammen nesten 14 år og bodd sammen snart i 3 år. Jeg omtaler han som kjæreste selv om vi har bodd under samme tak i et par år, og anser meg ikke som løs forbinderfor ts Anonymkode: d20b9...85e Dere hadde jo virkelig vært kjærester i lang tid, og definitivt ikke en "løsere forbindelse" som noen her omtalte det. Dessuten tenker jeg at kjæreste er kjæreste uansett hvor lenge man har vært i lag. Kjenner faktisk at jeg blir litt støtt av at en kjæreste i en slik situasjon blir kalt for en "løs forbindelse". Forstår dog hva vedkommende mente. Men personlig så opplever jeg jo gjerne at det er det stikk motsatte enn en løs forbindelse. En kjærlig, selvvalgt og gjensidig emosjonell forbindelse. Som da for meg utgjør relasjonen som en av de sterkeste. Ofte en like sterk, om ikke sterkere og nærere relasjon, enn den man har til sin biologiske familie. De eneste situasjonene der det ikke er så vanlig å gi blomster til den etterlatte kjæresten, er når man er så ung at man f.eks går på ungdomsskolen. Da er det mer vanlig at vennene slår ring rundt den etterlattes kjæresten og utviser omsorg, mens blomstene går til den etterlattes familie. I din situasjon TS, syns jeg det høres svært rart ut at ingen har gitt deg blomster. Forstår godt at det føles både rart og sårt❤ 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #22 Skrevet 16. oktober 2023 Kan godt være det er på vei. Var det du som skrev din kjære gikk bort igår eller dagen før? Anonymkode: d9a1c...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #23 Skrevet 16. oktober 2023 Det er vanlig å vente og se hva som står i dødsannonsen. Anonymkode: be8c0...c3f 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #24 Skrevet 16. oktober 2023 Lykkehjerte skrev (2 timer siden): Dette var trist å lese, føler virkelig med deg i sorgen❤Det er svært rart ja, at du ikke har mottatt blomster eller noen form for kondolansehilsener. Du er på ingen måte kravstor. Tenker at der er vanlig at venner sender blomster til de etterlatte, uansett hvilken alder på den som har gått bort. Du er nå i en fryktelig sårbar situasjonen, og selvsagt oppleves det som fryktelig sårt, når ingen sender deg signaler på at de føler med deg via kondolanseblomster. Når det er sagt, vet jeg at unge mennesker ofte bruker sosiale medier som f.eks facebook, til å uttrykke sin sorg og medfølelse der. Gjerne på sin egen platform, men i alle fall på de etterlattes profiler. Du skriver at din kjære var relativt ung. Kan det være noe i det, tror du? Jeg tror hvertfall at yngre mennesker ofte uttrykker følelser via sosiale medier i slike situasjoner, ved å sende hjerrter og varmende ord. Selv om kondolanseblomster er vanlig, tror jeg muligens at det har blitt en litt utvannet tradisjon hos flere, spesielt hos yngre, da pga de sender i steden virtuelle blomster og hjerter ved slike anledninger. Håper inderlig på at du i det minste har fått mange omsorgsmeldinger alle veier❤Sender deg en stor og varm omsorgsklem❤ Jeg har lagt ut på min fb side at han har gått bort, og der har folk kondolert eller gitt uttrykk for at det er trist. Du har nok rett i at det er mer vanlig å utrykke medfølelse på sosiale medier for de som er mer bekjente, med synes det er trist at det har blitt sånn at man ikke kan komme på døren til den etterlatte eller sende en blomst, morgenlevering med frokost eller tilby seg å handle mat eller lage middag til den som sitter igjen etter dødsfall og må ordne opp i alt det praktiske slik som jeg må nå. Det er i sånne situasjoner man oppdager hvem som er ekte venner. Ts Anonymkode: d20b9...85e 1 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #25 Skrevet 16. oktober 2023 Kondolerer deg ! Ver obs. på at det er ikkje lenger noen selvfølge å sende blomster til pårørende ved dødsfall ettersom mange pårørende er reservert for det. Det å få mye blomstra som skal vannes, stelles kan bli en ektsra belastning for mange. Viste du forreisten at det er pårørende sitt ansvar å fjærne visne kranser og blomsterhelsinger fra graven. ? Anonymkode: ec40e...59f 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #26 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har lagt ut på min fb side at han har gått bort, og der har folk kondolert eller gitt uttrykk for at det er trist. Du har nok rett i at det er mer vanlig å utrykke medfølelse på sosiale medier for de som er mer bekjente, med synes det er trist at det har blitt sånn at man ikke kan komme på døren til den etterlatte eller sende en blomst, morgenlevering med frokost eller tilby seg å handle mat eller lage middag til den som sitter igjen etter dødsfall og må ordne opp i alt det praktiske slik som jeg må nå. Det er i sånne situasjoner man oppdager hvem som er ekte venner. Ts Anonymkode: d20b9...85e Sånn er dessverre samfunnet etterhvert blitt, men venner / bekjente nytter ofte anledning å ta del i begravelsen såfremt den blir offentligjordt i lokalavisen. Anonymkode: ec40e...59f 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #27 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har lagt ut på min fb side at han har gått bort, og der har folk kondolert eller gitt uttrykk for at det er trist. Du har nok rett i at det er mer vanlig å utrykke medfølelse på sosiale medier for de som er mer bekjente, med synes det er trist at det har blitt sånn at man ikke kan komme på døren til den etterlatte eller sende en blomst, morgenlevering med frokost eller tilby seg å handle mat eller lage middag til den som sitter igjen etter dødsfall og må ordne opp i alt det praktiske slik som jeg må nå. Det er i sånne situasjoner man oppdager hvem som er ekte venner. Ts Anonymkode: d20b9...85e Kondolerer ts. Den setningen du har skrevet er jeg imidlertid ganske lei av å høre, dette har ingenting med ekte venner å gjøre. Sorg håndteres veldig ulikt, noen vil snakke masse, ha masse hjelp og helst masse folk rundt seg, andre vil helst være alene og ikke bli kontaktet. Det er heller ikke så uvanlig å sende blomster enten til hjemmet eller til begravelsen, og min erfaring er at blandt yngre folk i dag er det med å sende blomster hjem til pårørende ganske utvannet (du sier ikke alderen deres). Så at hans foreldre har fått mye blomster men ikke du, kan like godt handle om aldersavstand og skikker. Må innrømme at jeg neppe hadde sendt blomster til en venninne som hadde mistet mannen heller, muligens en morgenlevering om de bodde sånn at jeg visste den faktisk kunne bli levert (altså ikke blokk med låst dør e.l.). Å gå hjem til noen for å lage middag hadde jeg ikke gjort uinnvitert med noen av mine venner, det hadde jeg syns var for invaderende. Vil du ha den typen hjelp er det nok best om du sier fra, har du en chatgruppe e.l. med vennene dine så kan du legge ut melding der, "hei, jeg orker ikke lage middag men vil gjerne ha mat og besøk, noen som vil slå seg løs på mitt kjøkken eller ta med takeaway?" f.eks. For øvrig er det ikke så uvanlig i begravelsen til unge folk eller de som dør av en spesiell sykdom at det står "i steden for blomster ønskes gave til xx" eller "ingen blomster til hjemmet", det kan også være en årsak her. Anonymkode: 3a3e3...be3 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #28 Skrevet 16. oktober 2023 Kondolerer, ts! Det er vanskelig å måtte håndtere alt det praktiske alene i tillegg til den sorgen du står i ❤️ og føle at ingen tenker på deg. Det er faktisk ting man legger merke til i en slik situasjon. Og som setter spor! Jeg forstår deg fordi jeg også har noen opplevelser der. Jeg mistet helt uventet en forelder etter et kortvarig, men intenst, sykdomsforløp. Fra min nåværende svigerfamilie (familien til ektemannen min), så kom det ingen oppmerksomhet hverken til min andre forelder eller meg. Under sykdomsforløpet kom det to sms med spørsmål om hvordan det gikk.. over totalt 10 uker! Fra min eks og min eks-svigerfamilie kom det blomster til meg, til min andre forelder og til begravelsen. Og de fulgte opp hele sykdomsforløpet med telefoner og omtanke. Jeg satte stor pris på det! Jeg glemmer aldri likegyldigheten til svigerfamilien min. Og må si at det har påvirket hvor mye jeg engasjerer meg i kontakten der. De ga f*** i meg i en veldig vanskelig situasjon. Men forventer mye av meg, noe jeg ikke ønsker å bidra med lenger. Hvorfor skal jeg holde på å hjelpe de med alt mulig rart som de vil ha hjelp med, når det ikke går noe den andre veien? Anonymkode: b4774...61a 1 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #29 Skrevet 16. oktober 2023 Mannen min døde for et år siden, vi var gift i mange år. Fikk heller ikke blomster til huset, men mange blomster og kranser til begravelsen. Tenkte ikke over det, da jeg var sliten etter hans sykdom og å være hos han på sykehuset i ukevis. Noen av blomstene tok jeg med hjem. Fikk mange hilsener, hjerter og blomster på nett. Tror ikke det er så vanlig lenger med blomster til hjemmet lenger. Jeg fikk mye hjelp av naboer og venner, både før og etter dødsfallet, det satte jeg mer pris på. Kondolerer til deg♥️ Anonymkode: ae8a7...bde 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #30 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kondolerer deg ! Ver obs. på at det er ikkje lenger noen selvfølge å sende blomster til pårørende ved dødsfall ettersom mange pårørende er reservert for det. Det å få mye blomstra som skal vannes, stelles kan bli en ektsra belastning for mange. Viste du forreisten at det er pårørende sitt ansvar å fjærne visne kranser og blomsterhelsinger fra graven. ? Anonymkode: ec40e...59f Ja jeg vet at pårørende må stelle graven ts Anonymkode: d20b9...85e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #31 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kondolerer ts. Den setningen du har skrevet er jeg imidlertid ganske lei av å høre, dette har ingenting med ekte venner å gjøre. Sorg håndteres veldig ulikt, noen vil snakke masse, ha masse hjelp og helst masse folk rundt seg, andre vil helst være alene og ikke bli kontaktet. Det er heller ikke så uvanlig å sende blomster enten til hjemmet eller til begravelsen, og min erfaring er at blandt yngre folk i dag er det med å sende blomster hjem til pårørende ganske utvannet (du sier ikke alderen deres). Så at hans foreldre har fått mye blomster men ikke du, kan like godt handle om aldersavstand og skikker. Må innrømme at jeg neppe hadde sendt blomster til en venninne som hadde mistet mannen heller, muligens en morgenlevering om de bodde sånn at jeg visste den faktisk kunne bli levert (altså ikke blokk med låst dør e.l.). Å gå hjem til noen for å lage middag hadde jeg ikke gjort uinnvitert med noen av mine venner, det hadde jeg syns var for invaderende. Vil du ha den typen hjelp er det nok best om du sier fra, har du en chatgruppe e.l. med vennene dine så kan du legge ut melding der, "hei, jeg orker ikke lage middag men vil gjerne ha mat og besøk, noen som vil slå seg løs på mitt kjøkken eller ta med takeaway?" f.eks. For øvrig er det ikke så uvanlig i begravelsen til unge folk eller de som dør av en spesiell sykdom at det står "i steden for blomster ønskes gave til xx" eller "ingen blomster til hjemmet", det kan også være en årsak her. Anonymkode: 3a3e3...be3 Jo det er i vanskelige situasjoner man erfarer hvem av vennene som er der for en, det er iallfall min erfaring fra tidligere "kriser" og også nå. ts Anonymkode: d20b9...85e 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #32 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kondolerer deg ! Ver obs. på at det er ikkje lenger noen selvfølge å sende blomster til pårørende ved dødsfall ettersom mange pårørende er reservert for det. Det å få mye blomstra som skal vannes, stelles kan bli en ektsra belastning for mange. Viste du forreisten at det er pårørende sitt ansvar å fjærne visne kranser og blomsterhelsinger fra graven. ? Anonymkode: ec40e...59f Det stemmer ikke på min kirkegård, etter begravelse hos oss var det kirketjenere som passet på å fjerne visne blomster og holde det pent. Anonymkode: e4ede...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #33 Skrevet 16. oktober 2023 Han har dødt og alt du tenker på er blomster ? Hva faen Anonymkode: ec514...266 3
Fru Uperfekt Skrevet 16. oktober 2023 #34 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vanlig å sende blomster til familien (foreldre, søsken). Kjæreste er ikke familie og en mer løs forbindelse. Regner med at du har sendt blomster til familien hans Anonymkode: 8f04e...1dd Om de er samboere så er det ikke en løs forbindelse og en sender kondolanse blomster 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #35 Skrevet 16. oktober 2023 Altså jeg er 40 og visste ikke engang at det var en ting. Hadde blitt skuffa hvis noen avferdet meg som en god venn hvis jeg ikke sendte blomster hjem etter dødsfall. Kondolerer ts. Anonymkode: 0bf71...27c 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #36 Skrevet 17. oktober 2023 Om det hjelper fikk jeg kun 1 blomst da faren min døde. Det var forferdelig vondt, følte lite støtte. Så jeg forstår deg godt ts ❤️ Stemoren min fikk 15+ blomster. Anonymkode: 86e8f...b3a 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #37 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Han har dødt og alt du tenker på er blomster ? Hva faen Anonymkode: ec514...266 Må du gi deg, det handler om støtte ikke om blomstene. Anonymkode: 86e8f...b3a 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #38 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Han har dødt og alt du tenker på er blomster ? Hva faen Anonymkode: ec514...266 Eh... Selv om man har noen tanker rundt blomster og spør om dette i et forum, så er dette neppe ALT TS tenker på. For en utrolig tanketom og hjernedød ting å si. Anonymkode: 7e48c...62c 2 3
Grüner Skrevet 17. oktober 2023 #39 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 8.30): Min kjære var syk i lang tid og når han fikk sykdommen kom det én blomst hjem til oss, og en gave fra en veninne som hadde hatt samme sykdommen men blitt frisk. Da han ble lagt inn på sykehuset for et par uker siden, fikk han blomster fra min og hans familie som pyntet opp på rommet. Nå når han er død og alle de vi kjenner både bekjente og venner vet om det, har det ikke kommet én eneste blomst til vår bolig. Er ikke det rart eller er det jeg som er kravstor? Jeg trodde folk sendte blomster når noen døde ganske brått og relativt ung? Anonymkode: d20b9...85e Ofte ønsker ikke folk blomster til hjemmet ved dødsfall. Og hvis dere er «bare» kjærester og ikke bor sammen, vil det være mer naturlig å sende blomster til familien.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #40 Skrevet 17. oktober 2023 Grüner skrev (1 minutt siden): Ofte ønsker ikke folk blomster til hjemmet ved dødsfall. Og hvis dere er «bare» kjærester og ikke bor sammen, vil det være mer naturlig å sende blomster til familien. Som hun skriver så har de vært kjærester i 14 år og bodd sammen i 2-3. Anonymkode: 7e48c...62c 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå