AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Hei, pusser opp 150 år gammelt hus og et av rommene har original maling på vegger, dører og vinduer. Noe i meg tenker at det er dumt å male over; men jeg liker ikke fargekombinasjonen. Malingen er fortsatt fin, flasser ikke og det er få skader i malingen generelt... men er selvsagt ikke like klar og fresh som for 150 år siden. Veggene er kald kald rosa og dørene i ulike sjatteringer av varm gusje grønn. Det er ikke spesielt fint sammen. Anonymkode: 1b884...1f9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Hvordan vet du at malingen ikke er fra 1975 men er 150 år gammel? Slik du beskriver tilstanden, høres det ikke ut som et 150 år gammelt malingsarbeid. Hadde uansett malt over. Orker ikke bo med "feil" farger rundt meg. Anonymkode: 0dd2c...56d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Behold en av fargene Anonymkode: 3eccf...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan vet du at malingen ikke er fra 1975 men er 150 år gammel? Slik du beskriver tilstanden, høres det ikke ut som et 150 år gammelt malingsarbeid. Hadde uansett malt over. Orker ikke bo med "feil" farger rundt meg. Anonymkode: 0dd2c...56d Fordi det er samme familie som har bodd i huset i alle år. Ingen har pusset opp i dette rommet siden for det ble knapt brukt. Det er heller ingen malingslag under. Jeg heller mot å male over veggene, men beholde dørene fordi de er så pent og nøyaktig malt. Anonymkode: 1b884...1f9
Hoppetaujenta Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Her er det du som skal bo og liker du ikke fargekombinasjonen, så finner du på noe nytt som faller i smak. Lev i nåtiden og la fortiden være til de som kjøper huset etter deg.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi det er samme familie som har bodd i huset i alle år. Ingen har pusset opp i dette rommet siden for det ble knapt brukt. Det er heller ingen malingslag under. Jeg heller mot å male over veggene, men beholde dørene fordi de er så pent og nøyaktig malt. Anonymkode: 1b884...1f9 Kanskje du skal scanne malingen før du maler over, så du har koden? Kan jo være kjekt å ha i fremtiden 😊 ellers forstår jeg at man ikke kan ha den fargekomboen. Hørtes litt grell ut. Anonymkode: 26919...217 1 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 Enige med dem som sier det er du som skal bo der så velg farger etter eget ønske. Men en ting som er viktig å huske på i gamle hus er at hvis det er original maling så er det antageligvis ikke plastikkmaling (99,6 % av all maling som selges i dag og en maling som skulle vært forbudt med lov!), men linoljemaling. Så finn noen som selger det, kanskje du må i en spesialbutikk.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 Vikarsykepleier skrev (42 minutter siden): Enige med dem som sier det er du som skal bo der så velg farger etter eget ønske. Men en ting som er viktig å huske på i gamle hus er at hvis det er original maling så er det antageligvis ikke plastikkmaling (99,6 % av all maling som selges i dag og en maling som skulle vært forbudt med lov!), men linoljemaling. Så finn noen som selger det, kanskje du må i en spesialbutikk. Bruker kun linoljemaling 🙂 Har god tilgang på disse produktene via miljømal i Oslo Anonymkode: 1b884...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kanskje du skal scanne malingen før du maler over, så du har koden? Kan jo være kjekt å ha i fremtiden 😊 ellers forstår jeg at man ikke kan ha den fargekomboen. Hørtes litt grell ut. Anonymkode: 26919...217 Det er en god idé! Så vi ihvertfall har den! Rosafargen går igjen flere steder i huset så forstår at de må ha hatt mye av den. Andre steder er heldigvis malt over. Kald rosa i kombinasjon med skitten grønn er bare ikke pent. 😄 Anonymkode: 1b884...1f9
Gramma Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 Da ville jeg funnet en farge som passer bedre til dørene, og som du kan leve med. En pistasj-farge hadde jeg kanskje gått for, men du vet bedre hva du vil trives med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå