Ella Grisella Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 (endret) Jeg har lest at det anbefales å bruke salmiakk i sluk for å forhindre vondt lukt. Jeg helte ca 1 dl i slukene på badet (vask, dusj og badekar), men skrudde på vannet nesten med én gang pga at det føltes helsefarlig. Det svei i øynene og man kunne jo ikke puste der inne. Og nesten ikke i gangen utafor. har problemer med vond lukt i sluk. Har renset de flere ganger, og passer på at ikke vannlåsen blir tørr. Nå renner det godt med vann i dusj og vask hver dag, så det er mest badekaret jeg passer på å la vannet renne litt dersom det ikke er brukt på noen dager. Men det hjelper ikke! Tenker å prøve Mudin avløpsåpner. Men noen som kan dele erfaringer med salmiakk og hvordan dere gjør det i praksis? Endret 15. oktober 2023 av Ella Grisella
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Du gjorde rett i å spyle bort salmiakken raskt! Luktproblemet ditt kommer nok fra under slukene og opp, så da spiller det ikke så stor rolle hva du prøver å vaske med. Anonymkode: 11348...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Salmiakk i sluk høres helt sinnsykt ut, salmiakkdamp når det blandes med varmt vann er skummel og helsefarlig. Salmiakk skal alltid blandes i kaldt vann når det brukes. Ta opp vannlås, og alt i sluk. Bruk en gammel oppvaskbørste og vask. Tøm i vann og skyll. Hvis det er sluk som brukes lite kan man helle i litt grønnsåpe som legger seg som et lokk så lukt ikke slipper opp. Anonymkode: 45453...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Ella Grisella skrev (12 timer siden): Jeg har lest at det anbefales å bruke salmiakk i sluk for å forhindre vondt lukt. Jeg helte ca 1 dl i slukene på badet (vask, dusj og badekar), men skrudde på vannet nesten med én gang pga at det føltes helsefarlig. Det svei i øynene og man kunne jo ikke puste der inne. Og nesten ikke i gangen utafor. har problemer med vond lukt i sluk. Har renset de flere ganger, og passer på at ikke vannlåsen blir tørr. Nå renner det godt med vann i dusj og vask hver dag, så det er mest badekaret jeg passer på å la vannet renne litt dersom det ikke er brukt på noen dager. Men det hjelper ikke! Tenker å prøve Mudin avløpsåpner. Men noen som kan dele erfaringer med salmiakk og hvordan dere gjør det i praksis? Sikker på den vonde lukten kommer fra nedi selve sluket? Den kommer nok fra mansjett i og rundt slukrist. Dvs fra de nærmeste flisene til slukrist. Bygget seg opp mugg mellom membran og flis. Det betyr baderommet ditt er modent for renovering. Fliser, membran og underliggende må rives opp og legges på nytt. Lykke til. Anonymkode: dc831...7c7 1
newman01 Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Har du renset vannlåsen? Det kan fort bli en god del halvveis råttent fuktig hårrester iblandet såpe og annet gufs som lukter grusomt. Gule oppvaskhansker, søppelbøtte, og begynn å grave. Pass på oppkastrefleksen om du er litt skjør. Salmiakk er fint å bruke på sluk, men ikke opphold deg i rommet som renses. Det er ikke spesielt bra å puste inn. Kan med fordel åpne vinduet og la det stå en halvtimes tid. Mudin er vesentlig bedre.
Ella Grisella Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2023 Takk for tips! Jeg skal prøve å rense vannlåsen og langt nedi der! Og kjøpe Mudin 🙂
newman01 Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Det fungerer også med Jif Avløpsåpner og andre typer på tilbud.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 Mudin er veldig bra, bruk det. Det finnes kjemikalie som en kan ha i lite brukte sluker for å forhindre fordamping. Anonymkode: c7660...f68
newman01 Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det finnes kjemikalie som en kan ha i lite brukte sluker for å forhindre fordamping. Anonymkode: c7660...f68 Glyserol. Legger seg som en liten tynn hinne på toppen av vannoverflaten og forhindrer avdamping. Gjelder kun sluk som ikke er i bruk da. Det går også an å bruke matolje, men det kan lukte harskt, samt at det kan bli et lite belegg langs kanten av sluket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå