IsaLuna Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Vi fikk en gutt i mars og planen var at vi skulle ha han i barnehage eller ev.dagmamma fra mars 2024. Pdd har vi verken klart å skaffe noen av delene, og tenker nå beste løsning er at mor tar 3mnd ulønnet permisjon så vi får vært hjemme til barnehageopptak i august. Kan noen hjelpe meg med regler for ulønna foreldrepermisjon? Hvis jeg har forstått det rett, har mor og far rett på 12 mnd hver, og så står det at de må tas i forlengelse av foreldrepermisjonen. Er dette samla sett? Må mor f.eks ta ulønna perm før far tar sin perm eller kan mor jobbe mens far har perm og gå ut i ulønna perm når far har brukt opp sin del?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Det er krav om kontinuitet. Så du kan begynne med ulønnet permisjon rett etter at far er ferdig med fedrekvoten. Anonymkode: 1f2b0...daa 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Du må bare passe på at det blir en samlet periode, selv om far har perm i mellom, og ikke noe gradert! Anonymkode: 09a05...ffd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Du har rett på ulønna rett etter fars, må ikke være rett etter egen Men pass på at dere ikke utvider perm med ferie på slutten før ulønna, for da blir det ikke i direkte forbindelse. Ta ferien inni permisjonen istedet om dere skal bruke ferie for å utvide. Eventuelt kan det være lurt å ta ulønna perm - 1 dag jobb - ferie, for da tels ferie som gjennopptatt arbeid og man kommer tilbake etter ferien med rett til egenmelding og slikt. Om arbeidsgiver godtar det kan det være lurt å legge inn et par 13 dagers pauser i permisjonen og ha ulønnet perm da. Da mister man ikke rettigheter og kan ha kortere ulønnet perm på slutten. Både du og far kan gjøre dette, bare sjekk med jobben om det er ok så legger man bare inn en pause i permen hos NAV (kan endre på permisjonsplanen sin fortløpende) Anonymkode: d09f1...aa9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Husk også at alle svar her vil ikke nødvendigvis være rett for deg. Hva rett arbeidsmiljøloven gir er "bare" minste krav. Det kan ligge andre reguleringer i f.eks tariffavtaler eller andre avtaler deres arbeidsplasser har. Anonymkode: 7c4b7...06b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Husk også at alle svar her vil ikke nødvendigvis være rett for deg. Hva rett arbeidsmiljøloven gir er "bare" minste krav. Det kan ligge andre reguleringer i f.eks tariffavtaler eller andre avtaler deres arbeidsplasser har. Anonymkode: 7c4b7...06b Ja min arbeidsgiver feks ga perm omtrent som jeg ønsket uten noen innvendinger, måtte ikke følge "kravene" fra loven. Fikk til og med endret perm og fikk ulønnet på mye kortere frist enn det man egentlig skal osv. Anonymkode: d09f1...aa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå