Gå til innhold

Hvorfor ble "gymnasium/gymnas" byttet ut med "videregående"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kunne vi ikke beholdt ordet "gymnas" om skolegangen etter ungdomsskolen?

Alle studieretninger kan kvalifisere til opptak ved høgskoler og universiteter. For yrkesfagene er det bare å velge riktig fagkombinasjon. Så det er ingen grunn til at vi ikke kan beholde "gymnas" og "examen artium"

Jeg synes det høres bedre ut enn "videregående skole" og "generell studiekompetanse". 

Anonymkode: 7cda9...7a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi gymnas bare er en liten del av det som ble videregående skole. Yrkesskole er den største delen. Så var det handelsskole.

Anonymkode: 6d897...c04

• Liker 2
Skrevet

Når eg gjekk på gymnas hadde det fått namnet allmenfaglig studieretning

• Liker 1
Skrevet

Utdanningssystemet er jo helt annerledes i dag enn for 50 år siden, ville bare vært rart å fortsatt kalle det gymnas

Anonymkode: 5cfee...5bf

• Liker 3
Skrevet

Før var gymnas, yrkesskole og handelsskole tre skoler med hver sin rektor og hver sin administrasjon, så ble de slått sammen (gav økonomiske og praktiske fordeler) og da ble det naturlig å kalle det videregående skole.

Anonymkode: 83833...59b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor kunne vi ikke beholdt ordet "gymnas" om skolegangen etter ungdomsskolen?

Alle studieretninger kan kvalifisere til opptak ved høgskoler og universiteter. For yrkesfagene er det bare å velge riktig fagkombinasjon. Så det er ingen grunn til at vi ikke kan beholde "gymnas" og "examen artium"

Jeg synes det høres bedre ut enn "videregående skole" og "generell studiekompetanse". 

Anonymkode: 7cda9...7a4

Det er jo faktisk en del skoler som heter gymnas idag og. I hovedsak privatskoler. Kommer vel bare på en offentlig i farta Oslo Handelsgymnasium. Mulig det er flere men ikke som jeg kommer på nu.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Gymnas var det som i dag heter studieforberedende linje. Yrkesfag var ikke en del av gymnaset, men egne yrkesskoler. Så ble alt slått sammen til videregående skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...