Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er overhodet ikke komfortabel med det, men føler ikke at jeg har så mye valg fordi babyen våkner så fort jeg prøver å legge den i babysengen. Jeg sover best når jeg vet at noen andre passer på henne. Når jeg ikke er alene så kan jeg få avlastning, men når faren er i Nordsjøen så nytter det ikke, da må jeg gjøre det som gir noe søvn i det hele tatt. Hun vil helst sove med puppen i munnen. Jeg sover ikke godt med henne i sengen og selv med samsoving med 10-11 timer i senga så blir det ikke god søvn av det.

Tror jeg klarer å følge rådene for trygg samsoving, men det føles så utrygt.  Jeg prøver å rulle meg unna og ligge på god avstand men hun våkner ofte når jeg ikke er rett i nærheten så må begynne på nytt.

Blir man dømt for uaktsomt drap hvis babyen dør av samsoving? Jeg er like lettet hver gang jeg våkner og strekker armen ut og kjenner at hun ikke er stiv og kald. Jeg er stor og tung, så redd for at jeg skal legge meg på henne.

Hvordan gjør dere det, med babyer som vil ligge tett inntil? Hvordan klarer dere å slappe av med det? Jeg skulle så ønske at hun kunne trives med å sove alene :(

Anonymkode: afca9...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormoner gjør også at du sover lett, så det har nok ikke bare med samsoving å gjøre. 

Jeg holdt på å rulle over mitt første barn. Men kroppen reagerte instinktivt før jeg traff henne og jeg kastet meg til siden i søvne. Var en veldig merkelig opplevelse når kroppen reagerte mens jeg enda sov. 

Anonymkode: 6c2b5...485

Skrevet

Jeg hadde babysengen tett inntil min seng. 
Smokk. 
Jeg har aldri samsovet med mine , og det har gått helt fint. 
Greide ikke å sove med baby rett inntil. 
Var redd jeg skulle legge meg på barnet 

Anonymkode: 552c9...aed

• Liker 2
Skrevet

Funker ikke bedside?

Anonymkode: 99ace...8d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde babysengen tett inntil min seng. 
Smokk. 
Jeg har aldri samsovet med mine , og det har gått helt fint. 
Greide ikke å sove med baby rett inntil. 
Var redd jeg skulle legge meg på barnet 

Anonymkode: 552c9...aed

Hvordan? Jeg hadde ikke tenkt å samsove, men det går jo ikke uten. Tar ikke smokk, våkner alltid snart etter at jeg har lagt henne ned. Jeg får det ikke til :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Funker ikke bedside?

Våkner når jeg legger henne ned. Har bedside men det er en kant mellom så tror ikke det er samme type som du mener?

Skrevet

Kjære deg! Du blir selvsagt ikke dømt for uaktsomt drap, og risikoen for krybbedød er minimal. Legg henne på ryggen og følg ellers de rådene som du allerede gjør. Husk at amming reduserer risikoen, så da er det enda mindre sannsynlig☺️ Min unge ville også bare sove med kroppskontakt, men det endret seg i løpet avse første månedene. Kan det fungere å bare ha hånden eller overarmen inntil? Og hvis du har noen du kan spørre om avlastning mens mannen er borte, så gjør det. Jeg hadde gjerne tatt en baby noen timer for at datter/søster/kusine/niese/venninne/nabo/kollega skulle få sove. 

Anonymkode: 44fe7...472

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Funker ikke bedside?

Bedside fungerte aldeles ikke her😆

Anonymkode: 44fe7...472

Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Her funket det med en babynest i senga, den lagde en barriere mellom oss samtidig som vi fortsatt kunne ligge nokså tett. 

Anonymkode: 5b60e...575

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde litt hell med white noise spilleliste fra spotify. For å få baby til å sove i egen seng. 

Hva med varmeflaske og now som lukter av deg? 

Finnes og noe som heter lulla doll,  har ingen egen erfaring dog. 

Anonymkode: 3bf1e...0a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte ikke å samsove med mine. Var selv redd for å rulle over babyen, at miljøet ikke var trygt nok og at de havnet under en dyne, pute osv.

Forsøkte med nummer to fordi hun våknet og gråt veldig mye i starten, og jeg lå jo på en måte i «stabilt sideleie», så var vel egentlig ikke noen fare for å rulle over. Jeg fikk likevel ikke sove, så jeg dro sprinkelsengen helt inntil vår, og ga smokk eller strøk hvis hun var urolig.

Ellers sov jeg generelt veldig dårlig i starten, selv når de sov godt. Våknet av hver minste lyd eller mangel på lyd. Løsningen for oss ble at mannen min lå nærmest babysengen, også løftet han de bort til meg hvis det var tid for mat. Han var ikke like påvirket av lydene, så da fikk vi sove godt mellom slagene begge to.

Forstår at det ikke er en løsning for dere når mannen din er borte da.

Anonymkode: cd02d...b57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Våkner når jeg legger henne ned. Har bedside men det er en kant mellom så tror ikke det er samme type som du mener?

Aha, jeg skjønner. Jeg tenkte en sånn som gikk i ett med madrassen din, men at babyen ligger på sin plass i sin seng hvor du ikke kan rulle inn. Da kan du prøve snike deg bort fra henne når hun sover dypt, men fremdeles ligge inntil henne, for eksempel med fjeset. Det pleide jeg å gjøre. Men alle barn er ulike og det som funker for en, funker aldeles ikke for en annen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg igjen i dette. Her funket det med en babynest i senga, den lagde en barriere mellom oss samtidig som vi fortsatt kunne ligge nokså tett. 

Anonymkode: 5b60e...575

DET er ikke trygg samsoving.. 

Anonymkode: 17070...021

• Liker 2
Skrevet

Innfør smokk. Du må muligens kjøpe inn noen forskjellige typer, også må du lære baby til å holde på den (putt smokken inn i munnen og hold den forsiktig på plass).

Avent Soothie eller Tommee Tippee er gode smokker som de fleste tar :) ville testet Avent Soothie først siden de er formet ganske rund (som brystet). 

Bruker babyen sovepose? Stor eller liten babyseng? Hvis sengen er for stor kan babyen føle seg veldig liten og alene oppi der, de liker det helst litt tettpakket. Finnes små sprinkelsenger som passer fra 0-6 mnd😊 Kun ha laken og sovepose / dyne i sengen. Det er tryggest med sovepose, siden den klarer ikke babyen å få over ansiktet 😊

Anonymkode: 17070...021

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg samsovet med begge mine. Sniket meg litt bort når babyen sovet dypt. Vi brukte også sovepose (vinterbaby) eller lett teppe (sommerbaby). Jeg hadde på meg noe varmt på overkroppen, og dyne var bare over beina (lengst mulig fra babyen). Vi sovet på madrassen, var redd at babyen kan falle ned fra en høy seng... 

Det finnes også svøpetepper, kanskje verdt å prøve? Fungerte ikke på mine barn, men mange har gode erfaringer. 

Anonymkode: 1af19...e66

Skrevet

Jeg fikk heller ikke sove da jeg samsov, men babyen sov i det minste innimellom med samsoving. Så valget var liksom at ingen av oss sov, eller at han sov en halvtime av gangen innimellom i løpet av natta. 

Jeg prøvde smokk, bedside crib, varmeflaske der han skulle ligge så det kjentes varmt ut, svøping, white noise, kos, osv. Han ville bare ligge i armkroken. 

Anonymkode: df107...3a1

Skrevet

Min eldste ville ligge omtrent under meg fra første dag hen ble født. Hen krøp bort til meg og fnøys høyt og misfornøyd når jeg flyttet meg unna ca 5 ganger, 3 dager gammel 😅

Hen sov godt enten inntil meg, eller når hen lå under varmelampe. Tror at hvis jeg haddr hatt en varmeflaske e.l. så hadde det kanskje funket like bra. Jeg sov heller ikke godt med baby presset omtrent oppunder meg. 

Hen likte forsåvidt omtrent aldri å ligge på rygg heller - snudde seg alltid til siden. Som ny mor var jeg først så redd for at jeg kom til å drepe babyen med enten samsoving eller at den ble kvalt pga den sov på siden. Ingen av delene skjedde, og jeg tror at babyen trivdea best på siden pga hen gulpet litt innimellom - ikke akkurat greit å gulpe og ligge på ryggen, så jeg tvang ikke dette gjennom. Hen likte forresten også dyne... aldri pysj 😮‍💨

Men altså: se om varmeflaske eller varmeteppe kan fungere.

Skrevet

Vi har en bedside crib fra Troll som vi har festet til senga med skruer. Vi har kutta beina så den er i flukt med madrassen. Glippa imellom har vi stappa noen laken ned i, sånn at det er jevn overgang.

Jeg ligger med hånden på magen til baby hele natta. Det fungerer veldig bra. 

Jeg hadde også problemer med at min våkna når jeg la henne ned. Følgende har hjulpet hos oss:

- Legg ned med bena først, så ikke morro-refleksen aktiveres

- Varm opp madrassen ved å sitte på den en stund i forkant eller varme opp med varmeflaske

- Lene meg over baby når jeg legger ned, sånn at vi fremdeles har kroppskontakt når hun legges ned på madrassen. Hold den posisjonen en stund. Deretter går jeg over til å holde hender eller ha hendene mine på magen hennes. Holder denne posisjonen enda lengre. Ofte sover vi sånn hele natta. 

- Om hun våkner allikevel, har jeg også funnet ut at hun kan sovne av seg selv om jeg bare lar henne ligge samtidig som vi har kroppskontakt. Jeg snakker ikke til henne, men har øyekontakt og kroppskontakt til hun blir rolig. Om hun begynner å gråte tar jeg henne opp, men overraskende ofte sovner hun av seg selv etterhvert.

• Liker 2
Skrevet

Om det er noen trøst, så sover man ikke nødvendigvis så godt med bedside crib heller. Man (jeg, ihvertfall) er likevel utrolig var på alle babyens bevegelser og lyder, og jeg føler jeg bare halvsov hele det første halvåret, før vi fikk henne inn på eget rom. Så jeg skjønner deg utrolig godt!  

Skrevet

Merkelig ting å bekymre seg over det med straff ved dette - jeg tror jeg hadde følt jeg fortjente noen år i fengsel dersom jeg hadde drept babyen min, selv om det var et uhell. Men jeg kjenner til 2 par som har mistet babyer på grunn av utrygg samsoving (den ene babyen ble kvalt av madrass/dyne i foreldrenes seng, den andre falt ut av foreldreseng midt på natta og landet på hodet/nakken), og ingen av dem har sonet noe som helst. Begge parene har flere yngre barn sammen også. 

Anonymkode: 6c9ad...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...