Gå til innhold

Dere strikke eksperter. Kan dere hjelpe med denne delen av strikke oppskriften?


sonush

Anbefalte innlegg

Jeg er der hvor jeg har satt ytterste 16 masker (32 tilsammen)

De midterste har jeg strikket to pinner, og felt av en maske i starten av de midterste (vanlig felling der man drar den ene over den andre), slik jeg skjønner så skal jeg plukke opp de ytterste maskene igjen. Med de midterste maskene og de ytterste på hver side så har jeg de 96 maskene som det står under halskanten. Hva menes med 96-116? Skal jeg øke de til 116?

 

Hvis ikke, og jeg skal redusere til 70 i neste omgang, så blir det hull mellom de midterste og de ytterste maskene gr den ene felte masken. 

Føler at jeg gjør og tenker litt feil. Har jeg skjønt riktig eller er det feil noen plass? 

 

Kan noen forklare meg hva jeg egentlig skal gjøre her?

IMG_3383.jpeg

IMG_3384.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du skal plukke (eg. strikke) opp mellom 96 og 116 masker for halskanten. Altså minst 96 masker, maksimalt 116 masker. Tallet avhenger litt av hvilken størrelse du strikker. Husk også å inkludere maskene som er satt i hvile (på en tråd, maskeholder, e.l.)

For halskanten ville jeg ha gjort følgende: 
1. omgang/pinne (rettside): Strikk opp x antall masker
*2. omgang/pinne: Rett- hhv. vrangstrikk (alt ettersom hvilken side av arbeidet det er snakk om)
3. omgang/pinne: Fell y antall masker jevnt fordelt 
*(4. omgang/pinne: Rett- hhv. vrangstrikk (alt ettersom hvilken side av arbeidet det er snakk om))

*Jeg pleier å utføre omtrent alt av økninger og fellinger på "oddetallspinner hhv. -omganger (- altså "rettsiden" av arbeidet) fordi jeg synes det blir penest. i tillegg strikker jeg helst på pinnestr. 2-2,5 mm, og da gjør ikke en omgang/pinne ekstra store forskjellen.

Forøvrig, siden jeg har hukommelse som en gullfisk, bruker jeg faktisk å lage en tabell. For hver pinne/omgang skriver jeg en merknad om hva som skal gjøres, samt hvor mange masker jeg skal ha på pinnene (ved økning/felling)

Noe slikt som dette:
Pinne/Omgang  --- Handling
1 --- fell av 2 msk, strikk 24, fell av 18, strikk 24 msk, fell av 2 msk (88 msk)
2 --- strikk
3 --- venstre side av halsutringing: strikk 23 msk, fell av 1 msk; høyre side av halsutringing: fell av 1 msk, strikk 23 msk (86 msk)
4 --- strikk
5 --- venstre side: strikk 3 msk, strikk 2 msk rett sammen, strikk 20 msk, fell av 1 msk; høyre side: fell av 1 msk, strikk 20 msk, strikk 2 vridd rett sammen, strikk 3 msk (82)

(Jeg foretrekker dog å bruke de engelske forkortelsene, da jeg synes det er mer oversiktlig og enklere enn norske forkortelser)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (4 timer siden):

Nei, du skal plukke (eg. strikke) opp mellom 96 og 116 masker for halskanten. Altså minst 96 masker, maksimalt 116 masker. Tallet avhenger litt av hvilken størrelse du strikker. Husk også å inkludere maskene som er satt i hvile (på en tråd, maskeholder, e.l.)

Jeg strikke størrelse 2 år, altså den minste. Her og nå har jeg 64 masker i midten, en felt maske på hver side og 16 masker på hver side på en tråd. Tilsammen utgjør det 96 masker. Da skal jeg ikke ta opp flere tenker jeg iom at det er minimum 96, og jg strikker den minste størrelsen, ikke sant? 

Hvis jeg setter alle 96 maskene på samme pinnen igjen, så er det jo et mellomrom der den ene masken er, på begge sider. Hva gjør jeg med det? Hvis jeg uansett skal strikke i én pinne, hvorfor skulle man i det heletatt felle noe der!!! 

For halskanten ville jeg ha gjort følgende: 
1. omgang/pinne (rettside): Strikk opp x antall masker
*2. omgang/pinne: Rett- hhv. vrangstrikk (alt ettersom hvilken side av arbeidet det er snakk om)
3. omgang/pinne: Fell y antall masker jevnt fordelt 
*(4. omgang/pinne: Rett- hhv. vrangstrikk (alt ettersom hvilken side av arbeidet det er snakk om))

Så når jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til de 16-64-16 masker, så skal stikke første pinne rett, andre pinne rett og 3 pinne rett, og felle av til 70 masker jevnt fordelt. (Halskanten skal være sånn "striper" altså rett fra begge sider)


*Jeg pleier å utføre omtrent alt av økninger og fellinger på "oddetallspinner hhv. -omganger (- altså "rettsiden" av arbeidet) fordi jeg synes det blir penest. i tillegg strikker jeg helst på pinnestr. 2-2,5 mm, og da gjør ikke en omgang/pinne ekstra store forskjellen.
Denne krever str 3 og 4 i pinnen. Så da blir det 3. for kanten. 


Forøvrig, siden jeg har hukommelse som en gullfisk, bruker jeg faktisk å lage en tabell. For hver pinne/omgang skriver jeg en merknad om hva som skal gjøres, samt hvor mange masker jeg skal ha på pinnene (ved økning/felling)

 

Dette var lurt. Jeg kan forsøke det jeg også. 

Noe slikt som dette:
Pinne/Omgang  --- Handling
1 --- fell av 2 msk, strikk 24, fell av 18, strikk 24 msk, fell av 2 msk (88 msk)
2 --- strikk
3 --- venstre side av halsutringing: strikk 23 msk, fell av 1 msk; høyre side av halsutringing: fell av 1 msk, strikk 23 msk (86 msk)
4 --- strikk
5 --- venstre side: strikk 3 msk, strikk 2 msk rett sammen, strikk 20 msk, fell av 1 msk; høyre side: fell av 1 msk, strikk 20 msk, strikk 2 vridd rett sammen, strikk 3 msk (82)

(Jeg foretrekker dog å bruke de engelske forkortelsene, da jeg synes det er mer oversiktlig og enklere enn norske forkortelser)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sonush said:

 

Ok, takk for svar. 

Et lite tips: Hvis oppskrifta er gratis tilgjengelig, så er ofte lurt å legge ved lenke e.l. 

Er de 96 maskene du har nå det du sitter igjen med etter at du har gjort alle fellinger og avfellinger? 
I følge oppskriften skal du nemlig sitte igjen med 64 masker. 

Hva står litt lengre opp i oppskriften (hvor fellingene begynner)? 

(Og ja, da halsen skal strikkes i rillestrikk, trenger du bare å strikke hettmasker frem og tilbake. 

Kanskje @Vera Vinge kan hjelpe oss? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 16.10.2023 den 19.59):

Ok, takk for svar. 

Et lite tips: Hvis oppskrifta er gratis tilgjengelig, så er ofte lurt å legge ved lenke e.l. 

Er de 96 maskene du har nå det du sitter igjen med etter at du har gjort alle fellinger og avfellinger? 
I følge oppskriften skal du nemlig sitte igjen med 64 masker. 

Hva står litt lengre opp i oppskriften (hvor fellingene begynner)? 

(Og ja, da halsen skal strikkes i rillestrikk, trenger du bare å strikke hettmasker frem og tilbake. 

Kanskje @Vera Vinge kan hjelpe oss? 

 

Jeg lurt med lenke. Det er denne: Sailor Aksel / DROPS Children 26-7 - Gratis strikkeoppskrifter fra DROPS Design (garnstudio.com). Jeg er ved punktet for halskant.

Takk for svar

 

Beklager, så ikke denne før nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det høres ut som du er på rett spor med oppskriften. Når det står 96-116 masker under halskanten, betyr det at du kan velge å ha enten 96 eller 116 masker avhengig av ønsket størrelse. Hvis du vil ha den større størrelsen, øker du til 116 masker. Hvis du vil ha den mindre størrelsen, reduserer du til 70 masker i neste omgang. Når du feller av en maske, kan det oppstå et lite hull mellom de midterste og ytterste maskene. Dette er normalt og kan justeres når du strikker videre. Lykke til videre med prosjektet ditt!

Anonymkode: 11e49...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...