AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Dette er en innstilling. Skulle egentlig ønske jeg kunne spart hele lønnen hver måned, men har som mål å kunne spare minst 40% av netto, jobber mot 50%. Hvorfor gidder vi å jobbe, hva er det alle vil ha? Penger. Reklame, fristelser, overprisede ting du ikke trenger - alt for å stikke av med mest mulig av pengene dine. Jeg tror de fleste kunne klart å spare halve lønnen sin ved å kutte ut å betale for dumme ting til selskaper som kun tenker profitt. DU bør ha samme innstilling, du vil ha MER profitt for tiden du legger i å jobbe. Ellers hva er egentlig vitsen hvis du ikke blir litt rikere hver måned? Hadde flere tenkt slik så hadde vi ikke fått så mye desperasjon og angst i samfunnet pga penger. Det er en grunn til at du er fattig. MÅ du ha en tesla til 700 tusen får å kjøre til og fra butikken? Ikke jeg. For jeg hater å betale. Anonymkode: cd4af...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Hvorfor spare? Anonymkode: 652a2...3fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette er en innstilling. Skulle egentlig ønske jeg kunne spart hele lønnen hver måned, men har som mål å kunne spare minst 40% av netto, jobber mot 50%. Hvorfor gidder vi å jobbe, hva er det alle vil ha? Penger. Reklame, fristelser, overprisede ting du ikke trenger - alt for å stikke av med mest mulig av pengene dine. Jeg tror de fleste kunne klart å spare halve lønnen sin ved å kutte ut å betale for dumme ting til selskaper som kun tenker profitt. DU bør ha samme innstilling, du vil ha MER profitt for tiden du legger i å jobbe. Ellers hva er egentlig vitsen hvis du ikke blir litt rikere hver måned? Hadde flere tenkt slik så hadde vi ikke fått så mye desperasjon og angst i samfunnet pga penger. Det er en grunn til at du er fattig. MÅ du ha en tesla til 700 tusen får å kjøre til og fra butikken? Ikke jeg. For jeg hater å betale. Anonymkode: cd4af...9f1 Hva tjener du netto i mnd. Hva får du inn netto i mnd? Anonymkode: afea2...151
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 Hva sparer du til? Du sparer og sparer. Og til slutt er du 70 år tenker at nå skal du unne deg ting du forsaket da du sparte. Så kjøper du en Tesla. Du ender altså opp med akkurat det samme som naboen som kjøpte Tesla da han var 30 i stedet for å spare. Begge har Tesla. Bare på forskjellig tidspunkt i livet. Summa summarum så har de som sparer og de som ikke sparer akkurat det samme til slutt. Anonymkode: 0fb2d...653 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Skjønner heller ikke hvorfor så er mange er blakke de siste dagene før neste lønning. Er så lei av å høre om det. Må være slitsomt å leve sånn. Anonymkode: 66044...579
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva sparer du til? Du sparer og sparer. Og til slutt er du 70 år tenker at nå skal du unne deg ting du forsaket da du sparte. Så kjøper du en Tesla. Du ender altså opp med akkurat det samme som naboen som kjøpte Tesla da han var 30 i stedet for å spare. Begge har Tesla. Bare på forskjellig tidspunkt i livet. Summa summarum så har de som sparer og de som ikke sparer akkurat det samme til slutt. Anonymkode: 0fb2d...653 Eller som mannen min sier til meg, "de pengene klarer du aldri å bruke, de blir stående fast der" Jeg håper ikke det blir sånn, men jeg kjenner at jeg syns det er veldig vanskelig å bruke av det man har spart. Jeg skal ihvertfall ikke bruke dem på Tesla, det er sikkert. Men akkurat nå er jeg glad jeg har spart en god del penger. Nå har jeg kommet i en sånn situasjon i livet, der jeg faktisk trenger penger, for å klare å fungere optimalt i hverdagen. Ellers hadde jeg måttet ha hjelp av helsenorge og kanskje nav, nå kan jeg ved bruk av oppsparte penger, finne en annen løsning. Det er deilig. Så oppsparte penger kan bli gull. Anonymkode: d738d...276
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg hater å spare, det er min innstiling Anonymkode: f4c66...4fd
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 Du sparer deg til fant. Du lever som fattig, mens du gnir deg i hendene når saldoen vokser. Så dør du. Og ungene dine kjøper seg tesla og reiser til syden med pengene dine. Anonymkode: 1239b...33b 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #9 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Eller som mannen min sier til meg, "de pengene klarer du aldri å bruke, de blir stående fast der" Jeg håper ikke det blir sånn, men jeg kjenner at jeg syns det er veldig vanskelig å bruke av det man har spart. Jeg skal ihvertfall ikke bruke dem på Tesla, det er sikkert. Men akkurat nå er jeg glad jeg har spart en god del penger. Nå har jeg kommet i en sånn situasjon i livet, der jeg faktisk trenger penger, for å klare å fungere optimalt i hverdagen. Ellers hadde jeg måttet ha hjelp av helsenorge og kanskje nav, nå kan jeg ved bruk av oppsparte penger, finne en annen løsning. Det er deilig. Så oppsparte penger kan bli gull. Anonymkode: d738d...276 Akkurat som meg, hater å betale og bruke penger. Har spart i mange år og de pengene unngår jeg å bruke av, så sant jeg kan. Er heldigvis gjeldfri og eier hus og eiendom. Ja, jeg er kanskje gjerrig, men sparekontoen betyr at jeg har noe i bakhånd i min pensjonist-tilværelse! Anonymkode: 99288...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg hater å betale skatt. Tror jeg bare skal flytte til Amerika og slutte å betale skatt. Og strømregningen. Hva skal man med strøm når du kan tenne stearinlys og spise brødskiver? Da sparer jeg masse penger Anonymkode: 37c83...d7d
Nowayback Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en innstilling. Skulle egentlig ønske jeg kunne spart hele lønnen hver måned, men har som mål å kunne spare minst 40% av netto, jobber mot 50%. Hvorfor gidder vi å jobbe, hva er det alle vil ha? Penger. Reklame, fristelser, overprisede ting du ikke trenger - alt for å stikke av med mest mulig av pengene dine. Jeg tror de fleste kunne klart å spare halve lønnen sin ved å kutte ut å betale for dumme ting til selskaper som kun tenker profitt. DU bør ha samme innstilling, du vil ha MER profitt for tiden du legger i å jobbe. Ellers hva er egentlig vitsen hvis du ikke blir litt rikere hver måned? Hadde flere tenkt slik så hadde vi ikke fått så mye desperasjon og angst i samfunnet pga penger. Det er en grunn til at du er fattig. MÅ du ha en tesla til 700 tusen får å kjøre til og fra butikken? Ikke jeg. For jeg hater å betale. Anonymkode: cd4af...9f1 Jeg sparer mer enn halve lønnen min hver måned. Men nå eier jeg nesten ingenting, reiser aldri, er aldri på byen osv. Det deilige er at jeg føler null behov for å gjøre som alle andre. For meg er tanken på å ha hus, bil, båt og hytte bare stress og press fra samfunnet. Føler mest at jeg har lyst til å være i opposisjon til alt dette, men ender nok etterhvert på å kjøpe meg hus. Kanskje bil. Men alt annet er unødvendig luksus som kun handler om status.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 JEG bør ha samme innstilling til sparing fordi DU mener det??? Nei, jeg kommer aldri til å ha innstilingen til sparing som du har. Jeg jobber for å utvikle meg, ha noe nyttig å gjøre i hverdagen, for å tjene penger som gir meg det livet jeg vil ha. Og det livet jeg vil ha er å ha et fint hus med fine ting, bra bil (nei ikke tesla men Mercedes), reiser, mange reiser. Og dette er materielle ting? Oh yes, men bryr jeg meg så lenge det løfter min livskvalitet? Nei. Vi har sikret oss økonomisk ved å ha både nytt hus, 2 utleieleiligheter og godt med penger i fond. Resten skal brukes på å skape minner og ha det vi mener er et godt liv for oss og barna. Dessverre har vi sett hvor fort livet kan ende og den lenge planlagte pensjonstilvarelsen ikke ble som planlagt. Så vi har valgt å leve. Hver dag. I dag. Anonymkode: f6053...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette er en innstilling. Skulle egentlig ønske jeg kunne spart hele lønnen hver måned, men har som mål å kunne spare minst 40% av netto, jobber mot 50%. Hvorfor gidder vi å jobbe, hva er det alle vil ha? Penger. Reklame, fristelser, overprisede ting du ikke trenger - alt for å stikke av med mest mulig av pengene dine. Jeg tror de fleste kunne klart å spare halve lønnen sin ved å kutte ut å betale for dumme ting til selskaper som kun tenker profitt. DU bør ha samme innstilling, du vil ha MER profitt for tiden du legger i å jobbe. Ellers hva er egentlig vitsen hvis du ikke blir litt rikere hver måned? Hadde flere tenkt slik så hadde vi ikke fått så mye desperasjon og angst i samfunnet pga penger. Det er en grunn til at du er fattig. MÅ du ha en tesla til 700 tusen får å kjøre til og fra butikken? Ikke jeg. For jeg hater å betale. Anonymkode: cd4af...9f1 Hva sparer du til hvis du ikke liker å kjøpe noe? Anonymkode: e2c0b...85f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Sparer 60% av lønna og har både bil, hus, hytte og båt😀 Mine foreldre var som deg og det nyter jeg godt av Anonymkode: e9722...c9d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #15 Skrevet 16. oktober 2023 En balanse, men du har ikke noe glede av en fancy tesla når du er 70 år. Men du har heller ikke noe glede av gullkraner på badet nå. En vanlig kran gjør samme nytte. Anonymkode: c13aa...2cc
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #16 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor spare? Anonymkode: 652a2...3fe For å kunne ta et års fri uten å bli svett på ryggen på grunn av penger om en eller flere av ungene blir syke, sliter på skolen eller bare mistrives i livet? For å kunne hoppe over helsekøen om noe inntreffer som kunne vært fikset i morgen? For å kunne kjøpe ny vaskemaskin samtidig som man mister jobben, og fortsatt helt uten økt puls bestille ukens dyreste fly hjem til ho mor fordi hun ikke lengre er frisk. For å kunne si «fuck off» om sjefen blir urimelig, og bare gå - uten uroen for å finne ny jobb første året? For å kunne lete etter livspartner utelukkende fordi du liker hen, ikke fordi du faktisk trenger noen å dele boutgifter med. Og for å kunne slåkille seg fra nevnte livspartner når det går galt - selv om strømprisene stiger. Folk med penger på konto, ser du, leser dagens overskrifter om økte priser og økt rente ikke med hvilepuls, men med tendenser til glede og spenning. Verdien av penger er ikke det du kjøper. Verdien av penger er sikkerhet. Tenk på det som en sånn liten pakke med havregrøt og vann. Bare at penger betydelig mer sannsynlig vil komme deg til nytte. For kriser som krever penger kommer livet gjennom. Anonymkode: edede...564 3
Carrot Skrevet 16. oktober 2023 #17 Skrevet 16. oktober 2023 Hvis man skal jobbe for å spare og la livets goder gå seg forbi, hva har man da igjen for det egentlig? Det er klar forskjell på å leve over evne og måtte jobbe som en helt for å klare holde hodet over vann og å leve etter evne og samtidig kunne ha det fint fordi man tjener greit i forhold til forbruk. Jeg tror mange i dag er for opptatt av penger og for lite opptatt av substans.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #18 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva sparer du til? Du sparer og sparer. Og til slutt er du 70 år tenker at nå skal du unne deg ting du forsaket da du sparte. Så kjøper du en Tesla. Du ender altså opp med akkurat det samme som naboen som kjøpte Tesla da han var 30 i stedet for å spare. Begge har Tesla. Bare på forskjellig tidspunkt i livet. Summa summarum så har de som sparer og de som ikke sparer akkurat det samme til slutt. Anonymkode: 0fb2d...653 Eller om en da «bare» blir 69… Forskjellen blir da at naboen faktisk fikk glede av den Teslaen.. Anonymkode: 148ec...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #19 Skrevet 16. oktober 2023 Det er alltid lurt å tenke gjennom forbruket sitt. Personlig bruker jeg alt for mye penger på ræl...og det vil jeg tro gjelder mange. Men vi må også huske på at penger er samfunnsmaskineriets olje. De pengene jeg bruker gjør at arbeidsplasser opprettholdes. Hvis vi alle levde på havregrøt og fillete klær (for å sette det på spissen) så ville haugevis av arbeidsplasser gå fortapt. De pengene du bruker får nytt liv hos andre. Anonymkode: 3425a...877 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #20 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du sparer deg til fant. Du lever som fattig, mens du gnir deg i hendene når saldoen vokser. Så dør du. Og ungene dine kjøper seg tesla og reiser til syden med pengene dine. Anonymkode: 1239b...33b Dette har ingenting med uttrykket å spare seg til fant å gjøre. Anonymkode: 43482...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå