AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 I dag kom jeg i prat med en annen mor på ungdomsskolen. Hun har blitt fortalt av sitt eget barn at min 15 åring er en av de som vaper på skolen regelmessig. Både i friminutt og inne på do. Jeg har aldri hatt store utfordringer med tenåringen min foreløpig og vet ikke hvordan jeg skal håndtere denne informasjonen. Tenåringen har fortalt meg tidligere om at det er mange som gjør det (og om andre ting som blir gjort), om hvor dumt det er osv. "Slikt roter jeg meg aldri borti!" "Jeg er fornuftig og tar ikke dumme valg". Jeg prøver å fortelle barna mine at de kan snakke med meg om alt. Selv når de gjør noe dumt. Jeg vil jo helst at de skal være ærlige med meg. Jeg vet bare ikke hva jeg burde gjøre nå. Burde jeg snakke med henne om det? Mvh Rådvill mor Anonymkode: 4e17c...164 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Hva er å vare? Kanskje jeg er utdatert så tilgi uvitenheten Anonymkode: 88f09...729 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er å vare? Kanskje jeg er utdatert så tilgi uvitenheten Anonymkode: 88f09...729 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vape Anonymkode: 88f09...729 Sånne e-sigaretter/usb-dampere Anonymkode: f1241...052
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg røykte som 15-åring, og ingen straffemetoder som foreldrene mine prøvde seg på hjalp. Du bør jo si at du vet at hun vaper. Les deg opp på forskningsartikler først, så du kan fortelle henne og vise henne farene med vaping. Det hjelper nok kanskje ikke, da de fleste 15-åringer antar at mulige farer/sykdommer ikke skjer dem. Men da har du iallfall gjort det. Også må du ta opp med henne om vapingen innendørs. Det er ikke greit. En ting er hva hun gjør med egen helse, men hun bør i det minste tenke på andre sin helse (feks med tanke på de som har allergier). Tipper også at om hun blir tatt for vaping innendørs, vil nok skolen gjøre noe med det. Utvisning kan fort bli et alternativ. Anonymkode: 96bca...24a 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #6 Skrevet 15. oktober 2023 Hvis de vaper i stede for å eksperimentere med tobakk, så tenker jeg at det er en bra ting. Hvis dette i tillegg er noe de har fått tak i i norske butikker, så er det og aller mest sannsynlig nikotinfritt (foreløpig er det ikke lov å selge nikotinholdig dampevæske i Norge), og ikke fysisk avhengighetsskapende. Anonymkode: 49885...9df 2
C8H10N4O2 Skrevet 15. oktober 2023 #7 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de vaper i stede for å eksperimentere med tobakk, så tenker jeg at det er en bra ting. Hvis dette i tillegg er noe de har fått tak i i norske butikker, så er det og aller mest sannsynlig nikotinfritt (foreløpig er det ikke lov å selge nikotinholdig dampevæske i Norge), og ikke fysisk avhengighetsskapende. Anonymkode: 49885...9df 😜 Kom borti anonymknappen.
Motelvibes Skrevet 15. oktober 2023 #8 Skrevet 15. oktober 2023 Her har du noe å vise ungdommen din. https://nypost.com/2023/03/22/my-wifes-vaping-habit-killed-her-now-im-warning-others/amp/ https://www.independent.co.uk/news/world/americas/teenager-vaping-life-support-damage-lungs-b2013257.html 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis de vaper i stede for å eksperimentere med tobakk, så tenker jeg at det er en bra ting. Hvis dette i tillegg er noe de har fått tak i i norske butikker, så er det og aller mest sannsynlig nikotinfritt (foreløpig er det ikke lov å selge nikotinholdig dampevæske i Norge), og ikke fysisk avhengighetsskapende. Anonymkode: 49885...9df Det var i det minste litt betryggende å høre. Jeg trodde det inneholdt nikotin. TS Anonymkode: 4e17c...164 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg røykte som 15-åring, og ingen straffemetoder som foreldrene mine prøvde seg på hjalp. Du bør jo si at du vet at hun vaper. Les deg opp på forskningsartikler først, så du kan fortelle henne og vise henne farene med vaping. Det hjelper nok kanskje ikke, da de fleste 15-åringer antar at mulige farer/sykdommer ikke skjer dem. Men da har du iallfall gjort det. Også må du ta opp med henne om vapingen innendørs. Det er ikke greit. En ting er hva hun gjør med egen helse, men hun bør i det minste tenke på andre sin helse (feks med tanke på de som har allergier). Tipper også at om hun blir tatt for vaping innendørs, vil nok skolen gjøre noe med det. Utvisning kan fort bli et alternativ. Anonymkode: 96bca...24a Hun har ikke blitt tatt i vaping av lærere enda. De pleier å kontakte foreldre hvis det skjer. Så det er vel bare snakk om tid. TS Anonymkode: 4e17c...164 1
Motelvibes Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var i det minste litt betryggende å høre. Jeg trodde det inneholdt nikotin. TS Anonymkode: 4e17c...164 Til opplysning er vaping mer skadelig enn vanlige sigaretter. 3 2
Øko Skrevet 16. oktober 2023 #12 Skrevet 16. oktober 2023 Fortelle alvorlig hvor skuffet du er. Og at dette må ta stopp. 2
c_buk Skrevet 16. oktober 2023 #13 Skrevet 16. oktober 2023 Spørsmålet er jo litt hvilken relasjon du vil ha til barnet når barnet vil ta opp vanskelige til med deg i fremtiden. Overreagerer du (i barnets øyne) nå, risikerer du at de ikke stoler på deg når de står midt i en vanskelig situasjon. Vær ærlig om at du har fått høre at hun vaper, fortell om farene og at det ville vært lurt å slutte, og avslutt med at hun alltid kan snakke med deg om ting. Ikke kjeft, og ikke gjør det til en større sak enn det er. Det er dumt å bli avhengig av tobakk (om det inneholder det), men du stopper henne ikke ved å kjefte. Jeg hadde heldigvis en mor med litt takhøyde når jeg gjorde dumme ting som tenåring, og det gjorde at jeg turte å si ifra når det gjaldt viktige ting som skjedde i livet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #14 Skrevet 16. oktober 2023 Dere vet de bruker cannabisolje til vape i tillegg til div frukttobakk? Anonymkode: 372ef...014 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #15 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dere vet de bruker cannabisolje til vape i tillegg til div frukttobakk? Anonymkode: 372ef...014 Nå må du gi deg. Cannabisolje er dyrt, det er ingen som dytter cannabisolje i vanlig vape bare for å gjøre det. Og hvis det kjøpes fra en normal sjappe så er det hvertfall ikke cannabis i det, dette må du kjøpe fra en dealer som gidder å selge slikt - noe fåtallet av dealere faktisk gidder. Anonymkode: 98eb9...509 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #16 Skrevet 17. oktober 2023 Snakk om det med henne. Ikke kjeft! Få henne til å dele sine tanker rundt det og så del bekymringene dine ang vape, og si at du vet at hun er en smart og selvstendig jente og at du stoler på henne og vet at hun kommer til å ta de rette valgene. Anonymkode: 633d6...15f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #17 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nå må du gi deg. Cannabisolje er dyrt, det er ingen som dytter cannabisolje i vanlig vape bare for å gjøre det. Og hvis det kjøpes fra en normal sjappe så er det hvertfall ikke cannabis i det, dette må du kjøpe fra en dealer som gidder å selge slikt - noe fåtallet av dealere faktisk gidder. Anonymkode: 98eb9...509 Refererer til info fra politiet og ungdomskontakten på foreldremøte… Anonymkode: 372ef...014
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #18 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 13.44): Dere vet de bruker cannabisolje til vape i tillegg til div frukttobakk? Anonymkode: 372ef...014 Hvor får man kjøpt det? Anonymkode: 81d86...8d9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #19 Skrevet 17. oktober 2023 Motelvibes skrev (På 16.10.2023 den 10.11): Til opplysning er vaping mer skadelig enn vanlige sigaretter. En link her er flott. Og tvingende nødvendig. Anonymkode: d0900...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #20 Skrevet 17. oktober 2023 Vet du virkelig ikke hva du skal gjøre??? Du skal sette en stopper for det. Enkelt og greit. Anonymkode: e4668...a5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå