Gå til innhold

Familieleker for rullestol-bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en stor familie-julefeiring. Vi pleier alltid å leke, hvor vi deles inn i lag og konkurrerer mot hverandre. Vanligvis involverer det en del kroppslig bevegelse. I år kommer tanteungen min på 19 som elsker slikt, men hun ble delvis lam/nummen for ett år siden og bruker rullestol på fulltid. 

Har dere noen ideer til leker/konkurranser som varer 1-5 min som vi kan gjøre, hvor hun også blir inkludert?  Kanskje ikke i alt og alle lekene, noen skal vi velge ut en på laget til å gjøre en oppgave og så skal de andre heie på. 

Har vært på TikTok og funnet noen leker, men tar gjerne imot flere ideer 😊

Anonymkode: 768a7...e32

• Hjerte 1
Skrevet

Ringspill eller lignende kan være en oppgave😊

Anonymkode: 26e30...83d

• Liker 2
Skrevet

Alt som involverer kasting av ulik slag, heise ting opp eller evt ned for å finne ledetråder, generelt rebusløp, stafett/sprint, (i alle fall hvis hun har funnet seg til rette i rullestolen - han jeg studerte med som satt i rullestol slo ALLE på alle former for korte sprinter 😅), frakting av materiell el. Er vel egentlig bare klatring og muligens tautrekking som er virkelig umulig i rullestol? 

Anonymkode: d0c53...cad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sitter hun i manuell eller elektrisk rullestol?

Anonymkode: 67f5f...c43

• Liker 1
Skrevet

Quiz, dart, håndbak og planke om hun har styrke i overkroppen, wordle

Anonymkode: 8e2fe...83c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt som involverer kasting av ulik slag, heise ting opp eller evt ned for å finne ledetråder, generelt rebusløp, stafett/sprint, (i alle fall hvis hun har funnet seg til rette i rullestolen - han jeg studerte med som satt i rullestol slo ALLE på alle former for korte sprinter 😅), frakting av materiell el. Er vel egentlig bare klatring og muligens tautrekking som er virkelig umulig i rullestol? 

Anonymkode: d0c53...cad

Hun er ganske komfortabel (om jeg har oppfattet det riktig) men ikke veldig god på annet enn hverdags-rulling. Hun var ikke veldig aktiv fra før, men klarer seg greit nok 😊

Skrevet

Det første som slo meg var dart, med piler/skive med borrelåsfunksjon. 

Evt noen av disse :nikke: 

Mulig jeg tenker litt feil aldersmessig, men praktisk så bør alle være greie å utføre sittende. 

Alle aktiviteter på bildet finnes på Clas Ohlson. 

Screenshot_20231015_213033_Chrome.jpg

Screenshot_20231015_212953_Chrome.jpg

Screenshot_20231015_212917_Chrome.jpg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitter hun i manuell eller elektrisk rullestol?

Anonymkode: 67f5f...c43

Manuel 

Skrevet

Kahoot

Kaste på blikkbokser og bowling som vist over er veldig gøy!

Dart der skiven er en stor matte på gulvet og man kaster erteposer i stedet for piler

Halen på grisen (bare pass på at den ikke blir hengt altfor høyt, lag heller til et veldig stort ark)

Kortskalle med postit-lapper

Limbo

Ps: så en skrev at tautrekking ikke funket. Har hatt tautrekking med ungen min i elektrisk rullestol hvor tauet ble festet i stolen, så det laget vant. Da var det en som var veldig stolt ;)

Anonymkode: 22d87...1fd

• Liker 2
Skrevet

Mimelek

Gruppe-kryssord

Løse rebus i par (f.eks. én person løper rundt og finner tall og bokstaver og må ta det med til den andre på laget som må bruke hjernen til å finne svaret)

Anonymkode: 77e08...aed

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Tradegy said:

Det første som slo meg var dart, med piler/skive med borrelåsfunksjon. 

Evt noen av disse :nikke: 

Mulig jeg tenker litt feil aldersmessig, men praktisk så bør alle være greie å utføre sittende. 

Alle aktiviteter på bildet finnes på Clas Ohlson. 

Screenshot_20231015_213033_Chrome.jpg

Screenshot_20231015_212953_Chrome.jpg

Screenshot_20231015_212917_Chrome.jpg

Dart er en god idé men hvorfor borrelås og ikke et skikkelig dartsett?

Skrevet
19 minutter siden, Tomas77 said:

Dart er en god idé men hvorfor borrelås og ikke et skikkelig dartsett?

Ser for meg at det er mer hendig å ta frem, samt økt treffsikkerhet for de yngste 🙂

Men kun et innfall, det kan godt være det er like enkelt med et vanlig sett.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...