AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1 Skrevet 15. oktober 2023 Hei. Akkurat fått vite at jeg har grovecelleforandringer av typen ACIS. jeg skal ta konisering om et par uker. Jeg er jo selvfølgelig redd og engstelig som mange andre blir i samme tilfelle for hva jeg får svar på biopsien av den biten som skal fjernes av livmorhalsen. Og jeg leste nettopp at ACIS i 50% av tilfellene kan bety at det er CIN3+. Er det noen her som har selv fått acis eller har cin3+ og eventuelt fått normale celleforandringer etter konisering? Eller om dere har blitt helt frisk fra hpv når dere har hatt grovecelleforandringer? Har dere også fått barn i etter tid? Hadde dere et problematisk svangerskap etter koniseringen? Ønsker bare saklige svar til det jeg spør om. Anonymkode: aec32...b67
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #2 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg hadde ACIS i 2019. De fjernet en god del av livmorhalsen. Biopsi bekreftet dette, ingen kreftceller. Hatt normale celleforandringer siden og vært hpv fri. Men har også tatt hpv vaksinen etterpå. Har ikke fått barn, men de gynekologene jeg har snakket med sier dette ikke skal være noe problem. Anonymkode: 0e5c4...c8a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #3 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Akkurat fått vite at jeg har grovecelleforandringer av typen ACIS. jeg skal ta konisering om et par uker. Jeg er jo selvfølgelig redd og engstelig som mange andre blir i samme tilfelle for hva jeg får svar på biopsien av den biten som skal fjernes av livmorhalsen. Og jeg leste nettopp at ACIS i 50% av tilfellene kan bety at det er CIN3+. Er det noen her som har selv fått acis eller har cin3+ og eventuelt fått normale celleforandringer etter konisering? Eller om dere har blitt helt frisk fra hpv når dere har hatt grovecelleforandringer? Har dere også fått barn i etter tid? Hadde dere et problematisk svangerskap etter koniseringen? Ønsker bare saklige svar til det jeg spør om. Anonymkode: aec32...b67 Ja til alt Alt fint nå, med barn også. Anonymkode: 4b381...fba
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #4 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ACIS i 2019. De fjernet en god del av livmorhalsen. Biopsi bekreftet dette, ingen kreftceller. Hatt normale celleforandringer siden og vært hpv fri. Men har også tatt hpv vaksinen etterpå. Har ikke fått barn, men de gynekologene jeg har snakket med sier dette ikke skal være noe problem. Anonymkode: 0e5c4...c8a Sykehuset og gynekologene brydde seg knapt om at jeg var konisert! Anonymkode: 4b381...fba
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #5 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sykehuset og gynekologene brydde seg knapt om at jeg var konisert! Anonymkode: 4b381...fba Nei, tror ikke de bryr seg om det. Jeg jobber på føden, og min erfaring er at livmorhalsen kanskje åpner seg litt tregt i starten pga. arrvev, men så plutselig kan den åpne seg rask. Anonymkode: 0e5c4...c8a
Nuka Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg fikk påvist det for rundt ti år siden, og under en vevsprøve ved oppfølging i trinn for å stadfeste veien videre gikk det "galt" med hell i uhell. Jeg gikk på medisiner mot celleforandringer og de fant ingen videre spredning av hpv, men ville ta bekreftende biopsi under bedøvelse for å finne ut om det spredde seg og hvor rask. De tok først to mindre prøver for deretter å være ordentlig uheldig med den siste som ble en stor bit på størrelse med en halv lillefingernegl. Legen (gynekolog) ble litt nervøs og stotret fram at dette kanskje ble behandling i stede og beklaget mange ganger. Selv med bedøvelse gjorde det vondt og sykepleier ble litt stram i maska, men kom med en spray som skulle dempe blødningen. I ettertid fikk jeg svar at det var cin3 i prøvene, men ved oppfølging senere av en veldig forvirret gynekolog hadde det stoppet og viste ingen tegn til celleforandringer og med dette og medisin (husker ikke hvilken type, men en tablett tre gg daglig?) ble jeg erklært frisk. Fødte mitt andre barn i 2018 uten problemer hverken i svangerskap eller under/etter fødsel.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 Nuka skrev (55 minutter siden): Jeg fikk påvist det for rundt ti år siden, og under en vevsprøve ved oppfølging i trinn for å stadfeste veien videre gikk det "galt" med hell i uhell. Jeg gikk på medisiner mot celleforandringer og de fant ingen videre spredning av hpv, men ville ta bekreftende biopsi under bedøvelse for å finne ut om det spredde seg og hvor rask. De tok først to mindre prøver for deretter å være ordentlig uheldig med den siste som ble en stor bit på størrelse med en halv lillefingernegl. Legen (gynekolog) ble litt nervøs og stotret fram at dette kanskje ble behandling i stede og beklaget mange ganger. Selv med bedøvelse gjorde det vondt og sykepleier ble litt stram i maska, men kom med en spray som skulle dempe blødningen. I ettertid fikk jeg svar at det var cin3 i prøvene, men ved oppfølging senere av en veldig forvirret gynekolog hadde det stoppet og viste ingen tegn til celleforandringer og med dette og medisin (husker ikke hvilken type, men en tablett tre gg daglig?) ble jeg erklært frisk. Fødte mitt andre barn i 2018 uten problemer hverken i svangerskap eller under/etter fødsel. Du fikk medisiner for behandling av celleforandringer eller hpv? I følge overlegen på gynokologisk avdeling det jeg gikk sa de at det finnes ingen medisinsk behandling mot hpv eller celleforandringer annet enn å gjøre konisering. Anonymkode: aec32...b67
Nuka Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du fikk medisiner for behandling av celleforandringer eller hpv? I følge overlegen på gynokologisk avdeling det jeg gikk sa de at det finnes ingen medisinsk behandling mot hpv eller celleforandringer annet enn å gjøre konisering. Anonymkode: aec32...b67 Kraftig antibiotika mot hpv-infeksjon i 2009(?) og medisin for celleforandringer mhht at det var kreftceller noen år etterpå. Ved "normale" celleforandringer er det ikke mye å gjøre, så det stemmer nok. Om overlege mener dette på generelt basis anbefaler jeg at h*n tar kontakt med Derås på Namsos, eller tar utdanning på nytt.. Det finnes både cellegiftbehandling på i form av stråling og tabletter og tabletter som setter igang overgangsalderen som kan dempe spredning samt andre metoder som ikke alltid er like effektive, men hva vet vel jeg som privatperson 🤷
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Nuka skrev (52 minutter siden): Kraftig antibiotika mot hpv-infeksjon i 2009(?) og medisin for celleforandringer mhht at det var kreftceller noen år etterpå. Ved "normale" celleforandringer er det ikke mye å gjøre, så det stemmer nok. Om overlege mener dette på generelt basis anbefaler jeg at h*n tar kontakt med Derås på Namsos, eller tar utdanning på nytt.. Det finnes både cellegiftbehandling på i form av stråling og tabletter og tabletter som setter igang overgangsalderen som kan dempe spredning samt andre metoder som ikke alltid er like effektive, men hva vet vel jeg som privatperson 🤷 Akkurat, dette skal jeg definitivt snakke med dem om. Om det var kreftceller så kan jeg jo forstå du fikk behandling med cellegift. Men om det bare var for grovecelleforandringer er det kanskje det legen mente ikke er noe behandling for annet enn konisering? Jeg vet jo ikke så mye selv, men det er godt å høre andres erfaringer slik at jeg faktisk kan ha noe å ta opp med legen. Anonymkode: aec32...b67
Nuka Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Akkurat, dette skal jeg definitivt snakke med dem om. Om det var kreftceller så kan jeg jo forstå du fikk behandling med cellegift. Men om det bare var for grovecelleforandringer er det kanskje det legen mente ikke er noe behandling for annet enn konisering? Jeg vet jo ikke så mye selv, men det er godt å høre andres erfaringer slik at jeg faktisk kan ha noe å ta opp med legen. Anonymkode: aec32...b67 Ja, jeg sitter igjen med inntrykk av at de har gitt mangelfull informasjon. Det kan hende det er fordi man kan finne en del info om det selv og eventuelt får brosjyrer man kan lese, men jeg husker selv og at oppdatering underveis før det ble avdekket kreftceller var dårlig og gjorde meg nervøs. Dersom det "kun" er grovcelleforandring glemmer ofte de som jobber med dette hvordan det går inn på folk også, men ingen unnskyldning for å ikke gi ordentlig informasjon til deg som pasient. Det finnes i alle fall et alternativ som kan sette igang overgangsalderen. Det er i hovedsak uaktuelt med tanke på fremtidig barn, men det skal finnes svake cellegiftbehandlinger i tablettform som kan ta knekken på forandringer hvis det er grad 3. Konisering er vel det sikreste og minst kostbare alternativet
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #11 Skrevet 16. oktober 2023 Nuka skrev (2 timer siden): Ja, jeg sitter igjen med inntrykk av at de har gitt mangelfull informasjon. Det kan hende det er fordi man kan finne en del info om det selv og eventuelt får brosjyrer man kan lese, men jeg husker selv og at oppdatering underveis før det ble avdekket kreftceller var dårlig og gjorde meg nervøs. Dersom det "kun" er grovcelleforandring glemmer ofte de som jobber med dette hvordan det går inn på folk også, men ingen unnskyldning for å ikke gi ordentlig informasjon til deg som pasient. Det finnes i alle fall et alternativ som kan sette igang overgangsalderen. Det er i hovedsak uaktuelt med tanke på fremtidig barn, men det skal finnes svake cellegiftbehandlinger i tablettform som kan ta knekken på forandringer hvis det er grad 3. Konisering er vel det sikreste og minst kostbare alternativet Ja følt på det at jeg har fått litt lite info, men må si jeg blir tatt godt vare på her i forhold til forrige sykehuset jeg var på i våres når jeg faktisk fikk vite om at jeg hadde celleforandringer. Tok biopsi i våres, men den var dessverre uklar, for sparsomt materiale. Så måtte vente 6mnd, som var nå og da fikk jeg beskjed at de klarte ikke å gjøre biopsi da jeg har en litt trang livmorhals. Så for å få tatt en biopsi måtte jeg gjøre det i narkose hvis ikke ville det bli smertefullt for meg, og da tok jeg en ny celleprøve i stedet som ga til svar at jeg hadde grove celleforandringer av typen acis, og de sa dette ikke var kreft men anbefalte å ta en konisering og heller ta biopsi av den. Jeg skal få mer informasjon fra sykehuset på operasjon dagen. Har skrevet ned spørsmål jeg har. Jeg ønsker barn og dette har jeg formidlet til overlege og de sa det ikke skulle være noe problem etter konisering. Men er godt å høre hva andre har erfart i samme situasjon som meg. Takk for at du delte! Anonymkode: aec32...b67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå